Avslappning och meditation

Lär dig en enkel övning för att slappna av

2011-12-20 23:29 #0 av: JohannaEkroth

Med den här övningen kan du lära dig att slappna av när du som bäst behöver det.

Gör så här:

1. Sätt dig eller lägg dig bekvämt.

2. Lägg en hand på din mage.

3. Flytta andningen till magen så du ser din hand röra sig upp och ner. Andas i lugna djupa andetag ända tills du känner att du inte behöver koncentrera för att ha andningen i magen.

4. Dra ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

5. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter huvud, nacke och axlar slappna av.

6. Dra på nytt ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

7. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter bröstet, ryggen och magen slappna av. Slappna av ända ner till midjan.

8. Dra på nytt ett djupt andetag genom näsan till magen och stoppa där tills du räknat till fyra.

9. Blås ut all luft du har i magen, genom munnen, samtidigt som du låter rumpan, låren, benen och fötterna slappna av.

10. Nu njut ett tag och bara slappna av.  Om du någon gång är i en situation där du känner dig lite stressad eller pressad, men inte kan göra övningen fullt ut: lägg handen på magen, andas som du lärt dig och tänk på hur avslappnad du var när du kunde göra övningen i lugn och ro.

 

//Höstlegenden

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2011-12-30 03:13 #1 av: yvonnel

#0

Jag kryssade på för bra inlägg, för att jag tycker det, tyvärr kan jag numera inte själv göra en sådan säkert väldigt skön avkoppling, jag kan inte ligga ner utsträckt på en flat säng för att min nacke gör så ont och ännu värre huvudvärk/migrän utlöses.

Anmäl
2011-12-30 11:12 #2 av: JohannaEkroth

Meningen, gumman, är inte hur du ligger, du kan sitta också om du inte klarar av att ligga. Flört

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2011-12-31 02:42 #3 av: Bruden-Mbuti

bra övning.

kändes bra och nu funkar den på bussen, på pendeltåget, i kassakön ja överallt.

superbra om man har svårt att somna in.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.