Annons:
Etiketthuvudvärk-vid-virussjukdomar
Läst 13424 ggr
JohannaEkroth
12/21/11, 9:51 PM

Virussjukdomar

Vanligt den här årstiden är alla sjukdomar som härjar.

En förkylning kan ge en lätt huvudvärk som botas med lite paracetamol, såsom Alvedon eller Panodil. Dessa är även bra om man skulle ha feber.

Skulle förkylningen sätta sig i bihålorna och man får en bihåleinflammation ökas huvudvärken markant och man får även ont precis ovanför ögonen eller nedanför ögonen, beror på vilken del av bihålorna som är angripna. Snoret är grönt och värken ökar om man hostar.

Vinterkräksjukan brukar ge huvudvärk och ont i kroppen och då kan man ta stolpiller (suppositorer) av paracetamol som man för upp i ändtarmen. Ifall man kräks får man då behålla dem. Däremot är det bra om man har tömt tarmen innan och att man håller sig stilla i de 55 minuter det tar för läkemedlet att verka. Stolpiller (suppar) brukar snabbare hjälpa än tabletter man tar via munnen, men 55 minuter är verkningstiden på vanlig Alvedon och Panodil.

Hjälper inte paracetamol så kan man kombinera med ibuprofen t.ex Ipren.

Kom ihåg att om du väger över 40 kg (12 år) så är dosen för
paracetamol 500mg-1g(2x500mg) var 4:e-6:e timme, men max 4g per dygn. Dvs ska du täcka hela dygnet så blir det 500mg/4 timmar eller 1g/6 timmar.

Ibuprofen tas av vuxna och barn över 12 år var 6-8:e timme. 400mg/dos. Max 1200mg per dygn.

Har jag influensa brukar jag börja dosera med 500mg paracetamol + 400mg ibuprofen.

Efter 4 timmar tar jag 500mg paracetamol, och efter 8 timmar tar jag om första dosen. Till natten kan jag ta 1g paracetamol + 400mg ibuprofen för ökad effekt. Men då får jag inte ta någonting förrän 8 timmar senare.

Är det akut får ibuprofenen tas om efter 6 timmar.

Men är det vanlig förkylning så nöjer jag mig med paracetamol, om jag ens behöver ta det.

Hur ser det ut för dig när du drabbas av virussjukdomar som ger huvudvärk?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Ramses_Malin
1/9/12, 1:51 PM
#1

Hej

Har en ständigt molande huvudvärk som sätter in underbara stötar några ggr / dag och det är en biverkning efter min Tbe virus och fick hjärnhinneinflamation utav den. Tbe:n fick jag i början av oktober. Vaknar ofta av huvudvärk och om jag tar det lugnt på dagen är det rätt ok men sedan på kväll när man slappnar av igen så smäller den till.

Kram Malin

Ramses_Malin

[Lillfjanten]
1/9/12, 2:24 PM
#2

är inte bihåleinflammation bakteriell?

JohannaEkroth
1/9/12, 2:32 PM
#3

Lillfjanten, jo, men då förkylningen är ett virus, så tog jag upp det här. Bihåleinflammation beror på att snor täpper igen gångarna in till bihålorna vilket gör att det blir syrefattigt och då fär bakterierna lättare att växa därinne.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
1/9/12, 4:18 PM
#4

#3 ok, blev lite fundersam bara när det står virus.. som rubrik och sen under så står det om bihåleinflammation :)

nadilda
1/13/12, 11:33 AM
#5

Jag har något kroniskt fel på min bihåler dom är trånga tror jag detta gör att jag får ont i huvudet så fort jag är förskydl och ofta annars också, inte kul alls :(

[Lillfjanten]
1/13/12, 11:50 AM
#6

#5  samma här, det blir värre när det är blåsigt ute, så nu åker mössan på allt som oftast.. det gör mycket faktiskt. försöker också minska på fläkten i bilen, så det inte drar för mycket på huvudet.. har gjort en mrt för många år sen, men det visade bara på en förträngning i ena näsväggen.. så det är väl något vi får dras med. har du också bakåtsnuva, så man får liksom snorkla ner det?

Annons:
[Lillfjanten]
1/13/12, 12:23 PM
#7

#5  Rinexin kan hjälpa ibland också, det är slemhinneavsvällande, dock receptbelagt.

nadilda
1/13/12, 2:56 PM
#8

#6 Japps jag har också typ bakåtsnuva

#7 Tack för tipse

Upp till toppen
Annons: