Annons:
Etikettalternativa-behandlingsformer
Läst 11279 ggr
JohannaEkroth
12/21/11, 11:50 PM

Akupunktur mot migrän

Jag har Migrän ganska ofta, flera gånger i veckan och jag behandlar mig med hemskheter som Tradil 400mg + Panodil 1g och/eller Zomig Nasal 2,5mg/dos.

Jag har länge tittat på akupunktur och läst och fick reda på att migrän behandlas med 2 besök i veckan under 10 veckor innan man har ett uppehåll, så gör man om detta var tredje månad tror jag.

Så då skulle man kolla vad det kostade här i stan: 600kr!!! För 1 st besök… Förvånad

Det tråkiga är att jag som lever på sjukersättning har inte ens råd med ett besök (räknat på 600:-), hur ska jag kunna ha råd med detta. Det var bara att lägga ner drömmen om akupunktur som behandlingsmetod.

Så ringer jag min vårdcentral för några veckor sedan och skulle förnya mediciner och jag beklagade mig lite om hur dyra de alternativa behandlingsformerna är…

-Men Vi har akupunkturbehandlingar mot migrän! Glad

*vad säger tanten*, tänkte jag och ruskade på huvudet och trodde jag hade hört fel. -Har ni?? Förvånad

-Ja då! Våra sjukgymnaster är utbildade! Glad

Så den 17:e januari ska jag dit! Skrattande

*hoppar och studsar*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Krullsvans
12/27/11, 3:09 PM
#1

Lycka till! Det fungerade inte direkt på mig men många blir hjälpta så sjukgymnasten på min vårdcentral. Men det är lite spännande och kroppen reagerar på det.

[inanna56]
12/27/11, 5:41 PM
#2

Vad avundsjuk jag blir. Jag har gått på akupunktur tidigare ganska mycket, idag har jag inte råd. Har bara possitivt att säga om akupunktur.

Du får gärna berätta här hur det funkar mot migränen. Själv ska jag testa kundaliniyoga i vår. Hittat en kurs just för om man har problem med migrän.

Jag har ofta migrän och medicinen (imigran) hjälper inte längre. Nu håller jag på och testar inderal som förebyggande medicin mot migrän. Tycker inte den funkar heller. Trött på mediciner är jag, skulle vara bra att hitta någon metod och slippa medicinerna.

JohannaEkroth
12/27/11, 6:04 PM
#3

Imigran är samma som sumatriptan ellerhur? Har du testat någon annan triptan, tillexempel Zomig Nasal, den tar jag och den funkar på mig, imogran blev jag bara däckad av.

Ja, jag lovar att jag ska skriva och berätta om akupunkturen. Du kanske ska kolla i din stad om det finns någon sjukgymnast som kan akupunktur.

Dessutom får ju du berätta om kundaliniyogan så fort du provat på den. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ylva-Li
12/27/11, 7:08 PM
#4

Åh sjutton! Det måste jag kolla upp. Ska iofs kontakta neurologen igen nu.. Börjat få mycket migrän igen.
Hade anfall i över en vecka sist.. Inte roligt. Hade konstant värk och så en gång per dag exalerade det till migrän. Suck..

Äter betablockerare mot min migrän och det har funkat bra, tills nu.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

mongu
12/27/11, 7:28 PM
#5

Tänkte faktiskt skriva att du skulle kolla med sjukgymnasterna på din VC. Sen såg jag att du fått informationen om det

Själv får jag akupunktur inte mot migrän utan annan smärta och det fungerar bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Flamman1
1/4/12, 5:16 PM
#6

Jag har fått akupunktur för min huvudvärk men slutade efter de veckor jag skulle göra för att se om det funkar.

För min del hjälpte det bara under just den dagen jag hade fått akupunkturen sen var allt tillbaka som vanligt igen. Då jag även har nålfobi så kände jag att det var onödigt. Min sjukgymnast sa att om jag vill fortsätter vi men att det troligen inte kommer ge bättre resultat än det jag hade fått. Så jag tog beslutet att inte forsätta.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

 

Annons:
[Lillfjanten]
1/4/12, 6:20 PM
#7

för mig fungerade inte akupunktur alls, varken  mot huvudvärk eller annan värk. tvärtom, jag fick mer ont faktiskt..

yvonnel
1/4/12, 8:43 PM
#8

#4

Betablckerare är till främst för dem som har högt blodtryck så varför man använder det till migrän är mer än jag förstår.

Jag har mycket ofta migrän men jag har naturligt ganska lågt blodtryck trots att jag är ganska gammal och dessutom överviktig - skulle jag ta såna piller så skulle jag gå i däck totalt. Kan alltså inte förstå tanken bakom.

mongu
1/4/12, 9:02 PM
#9

# 8 Det är flera indikationer som betablockerare sätts in förutom mot högt blodtryck.

Kopierat från 1177:s sida

"Andra tillstånd där betablockerande medel används

Betablockerare har många olika användningsområden. I första hand används de mot högt blodtryck, men de används även vid kärlkramp och hjärtsvikt. Betablockerare kan också användas om man har haft en hjärtinfarkt. Det kan minska risken något för att man ska få en ny infarkt. Läkemedlen kan också användas vid oregelbunden hjärtrytm eller för att förebygga migrän."

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JohannaEkroth
1/4/12, 9:08 PM
#10

mongu - postade du i fel tråd?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

mongu
1/4/12, 9:14 PM
#11

Bushanna det är svar till Yvonnel i # 8 där hon var frågande till varför betablockerare används vid migrän.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JohannaEkroth
1/4/12, 9:19 PM
#12

Oj förlåt mongu. Skäms Inte meningen, tänkte att det var någonting sm du kanske hade tänkt posta i tråden om förebyggande behandling som finns någonstans, ville mest göra dig uppmärksam, så du inte postat fel av misstag. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

yvonnel
1/5/12, 7:07 AM
#13

#9

Jodå men de är alla i samma område och att använda den medicinen till förebyggande migränanfall, det verkar att skjuta utanför målet och då alldeles särskilt när det gäller barn/ungdomar.

Annons:
mongu
1/5/12, 10:11 AM
#14

# 13 Jag är övertygad om att det är så väl testat innan man ens överväger att använda ett läkemedel mot andra indikationer än vad det var från början. Så det är precis som med alla mediciner att det passar en del men inte alla.

Sen får man va öppen att testa det som läkarna man har anser kan hjälpa. Man kan aldrig veta innan man provat.

Det är många läkemedel som har flera olika områden som de hjälper mot. Ta t.ex. antidepressiva läkemedel som har bra effekt på långvarig smärta.

Man skulle inte få använda mediciner så om det inte finns vetenskapliga bevis för att det funkar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
1/5/12, 10:19 AM
#15

#14  det kan vara jättebra med nya mediciner, och har man funderingar, så ska man fråga om det kan gå bra med de andra medicinerna man använder, om det funkar med andra sjukdomar/symptom man har. jag har märkt att många läkare inte ens ser i journalen (på samma vårdcentral) att jag bl.a. har astma samt ibs och när jag påpekat detta så skrev de ut annan medicin. fråga vilka biverkningar medlen kan få, man ska alltid vara medveten om dem, fastän de kan vara sällsynta. jag litar aldrig till hundra på en läkare, jag måste vara delaktig själv i vad jag stoppar i mig. Tryptizol är ett av de läkemedel som jag inte läste biverkningarna på, och fy, det använder jag aldrig mer, när jag påtalade för läkaren om vad som hände, då sa de bara, jo, det kan ju hända och sa att jag inte skulle ta dem mer. men jag önskar att jag hade varit förberedd iaf. då vet man ju varför man reagerar som man gör. nu blev det lite långt  här.. Skäms

mongu
1/5/12, 11:03 AM
#16

# 15 Det är inte nytt att man använder varken antidepressiva läkemedel vid långvarig smärta eller att man använder betablockerare till andra saker än vad de först forskades fram till.

Visst man kan få en biverkning eller man kanske inte får nån. Medicinen kanske funkar jättebra. Så detta att helt döma ut ett läkemedel utan att ens våga testa är trist men det får stå för var och en.

Alla gör vad som man tycker är rätt. Hur man reagerar är svårt att veta innan man testat och låtit det gå ett tag med medicin, såvida man inte får enorma biverkningar som är livshotande.

De allra flesta läkemedel har biverkningar, även de som vi ser som snällast kan man bli mörkrädd för om man läser hela texten i FASS. Egentligen tror jag att vi läser lite för noga ibland och därför inte vågar prova det som läkaren anser kan hjälpa oss.

Sen är tyvärr synen på läkare negativ för att dra alla över en kam är också synd.

Det finns många helt underbara läkare som på alla sätt försöker hjälpa patienten de har framför sig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
1/5/12, 11:09 AM
#17

#16  det är det nog inte, men jag själv visste inte om det förrän för ett år sedan :) sen behöver man just inte ha livshotande biverkningar för att avbryta behandligen, det räcker (tycker jag) att man inte mår bra, inte står ut med den biverkan man kan få, och det kan vara många.. nu har många turen att ha bra och samma läkare hela tiden, men vi är också många som haft otur med våra läkare, och det är som det är, alla är inte lika bra. det är ingen som sagt att det inte finns bra läkare, att alla läkare är dåliga, absolut inte, det gäller bara att  ha turen att träffa och få behålla dom.

Upp till toppen
Annons: