Annons:
Etikettläkemedel
Läst 30275 ggr
JohannaEkroth
2011-12-27 17:27

Medicintråden

Vilken/vilka kemiska läkemedel (mediciner) använder du mot din huvudvärk?

Hjälper de mot din huvudvärk?

Vilkan huvudvärk vet/tror du att du har?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Vargöga]
2011-12-27 17:58
#1

Jag tar Burana 400mg eller Panadol 500mg alt. 1gr.

JohannaEkroth
2011-12-27 18:06
#2

Jag tar när inte massage och avslappning hjälper 400mg Tradil + 1g panodil. Hjälper inte det tar jag 2,5mg/dos Zomig nasal vilket är en triptan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tzatze
2011-12-27 18:29
#3

Vid spänningshuvudvärk tar jag panodil brus 500mg, men vid migrän måste jag ha diklofenak 25mg om jag tar det i tid innan anfallet börjar (jag har aura).

Chestnut
2011-12-27 19:49
#4

De få gånger jag har huvudvärk så kollar jag alltid först så att jag har skött mig med mina dagliga mediciner, druckit ordentligt osv. Försöker vila bort det men blir det helt outhärdligt (har hänt en eller två gånger) så tar jag en liten dos morfinliknande läkemedel.

Med vänliga hälsningar
Chess

_Charlie
2011-12-27 20:15
#5

Jag startar min dag med 1 dos zomig nasal och 2 bamyl koffein.

Fortsätter sedan dagen med 2 bamyl koffein vid middagstid och kväll. Ibland även 2 till framåt natten.

Avslutar ibland kvällen med en dos zomig nasal till om migränen kommit tillbaka innan sänggående, vanligast är att den kommer under natten.

Ibland om den kommer tidigt under natten vaknar jag av den och får då ta zomig på natten också.

Det går åt mycket zomig hos mig, den enda medicinen och triptanen över huvud taget som hjälper. Tacka vet jag högkostnadsskyddet. Jag har 11 månader gratis medicin om året då jag kommer upp i 1800 på en månad.


[Meinfinity]
2011-12-27 21:58
#6

Tar 2 alvedon alt treo eller 1 citodon mot "huvudvärk"

Tar Zomig starkaste dosen vid migrän, hjälper det inte tar jag en citodon också och ev 1 dos Zomig till efter 2 tim.

Annons:
Zakira
2011-12-27 23:23
#7

Jag tar oftast vanlig Ipren (den receptfria för vuxna, 400mg kanske? :S ) och så har jag diklofenak mylan hemma som distriktsläkaren tyckte att jag skulle prova.

JessieS
2011-12-28 00:32
#8

Jag lider av migrän, jag har ingen aning om vilken sorts migrän jag har. Jag äter i alla fall Sumatriptan när jag får ont i huvudet, jag mår dock sämre av biverkningarna än av min migrän så jag har inte tagit tabletter på väldigt länge. Någon dag så ska jag försöka ta mig iväg till läkaren och be om ny medicin. Jag får aldrig "vanlig" huvudvärk utan jag får endast migrän så de receptfria värktabletterna hjälper inte.

Aniara4
2011-12-28 10:19
#9

#2 Intressant att 2,5mg Zomig hjälper för dig. Jag måste ta 5mg för att det ska ha någon effekt. Fick 2,5mg utskrivet på vårdcentralen en gång, och när jag nämnde för neurologen att jag inte tyckte det räckte sa han att "det gör det aldrig, jag förstår inte varför den styrkan ens finns". Men tydligen finns det minst en person som det räcker för då!

Jag har både migrän och spänningshuvudvärk, och något slags blandform då jag har väldigt ont i nacken och mår illa, det känns som att hela huvudet "stasar".

Jag har inga konstiga synfenomen, men innan ett anfall kan jag känna mig vagt "bläh", men oftast är det så subtilt att jag inte tänker på det förrän efteråt.

Har jag bara spänningshuvudvärk funkar ibuprofen 400mg, men ofta triggar spänningshuvudvärken migränen, så det slutar ofta med att jag får ta Zomig i alla fall.

Jag har upptäckt att jag nästan aldrig får migrän så länge jag undviker kolhydrater, och min neurolog bekräftar att svängande blodsocker är den mat-faktor som verkar viktigast enligt hans erfarenhet.

JohannaEkroth
2011-12-28 11:25
#10

Jo den hjälper, men jag är lättpåverkad av medicin har jag märkt.

Sedan tar jag 2,5 pga ibland långa anfall och maxdosen är 10mg per dygn och medicinen räcker 6-7 timmar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Loveradio
2011-12-28 13:30
#11

Migrän, Ipren 400mg. Tycker att den hjälper för det mesta. Men kan ta tid innan den börjar verka vilket kan vara lite jobbigt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maria
2011-12-28 13:58
#12

Jag brukar ta Imigran eller zomig nasal när jag får migrän.

Vid min andra dagliga huvudvärk så har jag tagit en mängd olika preparat. Allt från Morfin till Citodon.

Numera så är det mest citodon jag äter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2011-12-29 19:23
#13

har inte diagnosticerad migrän, men jag tror att jag har det, ska söka läkare för det, men som det är nu så tar jag citodon, tramadol fungerar inte alls, däremot fungerar det på resten av kroppen, så jag får välja ibland var jag kan ha ont.. jag kan ju inte ta de medicinerna tillsammans :)

Annons:
_Charlie
2011-12-29 19:25
#14

#9 Samma här, har också 5 mg.


JohannaEkroth
2011-12-29 19:30
#15

#13 Och jag antar att 600mg Ipren + 1g panodil/alvedon är för dåligt?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

yvonnel
2011-12-30 04:06
#16

#12#13

Jag känner med er, det är en mara närapå så man inte vill leva med bara mer värk/migrän i utsikte. Jag har också fått Citodon men det är mycket restriktioner nu på senare tid.

Tyvärr så tål min mage inte de flesta andra vanliga värkmedicinerna: diklofenak, naproxen, pronaxen och ipren är rena giftet för min mage och flera andra får jag utslag av, allergisk mot olika blandämnen och sötningsmedel.

Är det fler som upplever begränsning av citodonrecept? och har ni isåfall fått någon hållbar förklaring?

Sumatriptan tar jag för bara migränen (som är ganska vanligt förekommande), har för ganska längesedan prövat Zomig spray, men den var inte effektiv på mig.

Har dock en känsla av att man bör byta sort emellanåt men har ingen bra läkarekontakt.

[Lillfjanten]
2011-12-30 05:13
#17

#16 på vc är de mer restriktiva med både citodon och tramadol, privatläkaren kan ge mig annat också för att testa mot fibron, på vc är de dåliga på alternativ. själva migränen har jag inte fått något speciellt mot, men jag ska ta kontakt med vc idag för läkarbyte och beställa en tid för genomgång. jag har inte heller bra läkarkontakt på vc, däremot på fhv, men det är ju vc som ska sköta mina läkemedel. därför vill jag nu ha en ny läkare som kan ta sig tid med mig och som förstår mig och som jag kan göra mig förstådd med. det är jobbigt när man inte känner att allt man sagt gått fram..

yvonnel
2011-12-30 05:42
#18

#17

Jag har blivit erbjuden tramadol men jag vågar inte pga alla de negativa erfarenheter jag haft av alla andra konstiga medel. Jag har också fibro + artros och har en gammal ryggskada och 2x whiplasch.

Nu senaste gången fick jag bara recept på 2 tuber citodon och maxat intag med 4 tabletter/dag, det är långtifrån tillräckligt sådana dagar som jag haft nu med otroligt intensiv värk i kroppen + migrän.

Det känns hemskt med den där snålheten/makten från en läkare som dessutom inte är intresserad av patienten. Det finns kanske andra möjligheter till hjälp men det första borde ju vara att ta reda på hela orsakssammanhanget och där fallerar doktorns intresse eller tid eller direktiv från ovan om hur mycket vård vi kan få, kostnadsmässigt.

Maria
2011-12-30 07:56
#19

Jag går hos en neurolog och en husläkare oftast och det är inga problem med att få utskrivet Citodon eller annan medicin.

Däremot så är ju faktist Citodon vanebildande så det är klart att märker de att man har en hög konsumtion så kanske man får frågor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2011-12-30 08:59
#20

#18 Tramadol var jag också rädd för ett tag, tyvärr. Hade dem ca etthalvår i byrålådan innan jag tordes prova dem. De är jättebra för min värk i kroppen, däremot inte huvudet, där fungerar citodon bättre. Men jag kan inte använda den i alla situationer så dwt vire bra med ett annat medel. Vc ringer mig kl tio idag så får vi se vad de säger..

Annons:
[Lillfjanten]
2011-12-30 10:05
#21

får troligen läkemedel utskrivet på måndag.. drömmen vore ju att jag fick bukt med migränen och kan gå upp i arbetstid..

UlrikaD
2011-12-30 16:32
#22

En immigran på morgonen (Sumatriptan) några gånger i veckan beroende hur dagen innan varit.

6-8 magnecyl under dagen, försöker hålla det till 6 under två års tid åt jag 12.

Sen en immigran varje kväll innan jag går o lägger mig.

DollarA
2012-01-01 00:23
#23

Jag har migrän och tar lite olika mediciner beroende på anfallets styrka: Panodil, Ibuprofen, Citodon, Panodil + Ibuprofen, Citodon + Ibuprofen, Imigran…

Har jag tur går anfallet över men oftast blir det bara tillfälligt lite bättre. Har fått för mig att migrän är något som måste "värka ut" och att anfallet tar så lång tid det tar oavsett medicinerObestämd

yvonnel
2012-01-01 02:25
#24

#23

Kanske du inte har helt fel i den teorin, iallafall ibland. Jag har hjälp av sumatriptan om jag tar den i tid och det i sin tur, tror jag, beror på om jag är tillräckligt lyhörd på signalerna. Men jag kan behöva tabletterna olika lång tid i taget, ibland tar det 3-4 dagar när det är extra dj….gt. Men det lindrar lite.

Konstigt bara att det ska vara restriktioner på receptskrivning. Känns fel att behöva tigga om den hjälpen, samma gäller citodon. Jag förstår inte eftersom jag hittills inte har överdoserat. Eller det har jag kanske, men bara om doc har skrivit begränsning på 2-4/dag.

UlrikaD
2012-01-01 13:09
#25

#24 I massor utav år fick jag bara ett visst antal tabletter utskrivet i månaden. Men nu har de insett att jag inte överlever och får faktiskt hämta ut så mycket immigran som behövs för att jag ska kunna stå upp.

En sak mindre att slåss om liksom.

Maria
2012-01-01 18:12
#26

Jag gick i flera år hos en neurolog som heter Mattias Linde som är specialicerad på just Migrän och han skrev inte ut något annat än triptaner som sumatriptan och zomig.

All annan medicin var bannlyst och för att börja med behandlingen så var man tvungen att vara helst fri från ex. Treo, Panodil, Citodon med flera.

Rekommendationen var att inte ta mer än 8 behandlingar per månad för enligt hans studier så fick det motsatt effekt av Migränen. Alltså kunde medicinernna i sig framkalla Migrän.

Han arbetade tätt ihop med en sjukgymnast.

Tyvärr jobbar han numera utomlands och jag slutade hos honom i samband med att jag fick min tumör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2012-01-01 18:15
#27

oj, så man skulle inte använda någon annan smärtstillande medicin? det klarar ju inte jag.. nåja, vi får se vad läkaren säger om/när jag får min migränmedicin utskriven.

Annons:
Maria
2012-01-01 18:23
#28

#27 Nej inga alls. Han var övertygad om att värktabletterna i sig framkallade huvudvärken till slut så att det blev en ond cirkel.

Jag gick motvilligt med på detta i början och det var svårt men jag fick ingen ökad huvudvärk och de gånger jag använde triptaner så hjälpte de också varje gång.

Han hade själv svår Migrän.

Här kommer en annan länk om att värktabletter kan ge huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

UlrikaD
2012-01-01 18:27
#29

#26 Har varit på föredrag med honom några gånger.

Kan väl säga att det inte fungerar i alla fall. Har själv avgiftast för alla tabletter vid tre olika tillfällen i mitt liv. Har som mest varit fri från huvudvärkstabletter i två år. Dock minns jag inte så mycket av de två åren för jag spydde mest i en spann och låg i min säng.

Insåg att där kunde jag ligga resten av mitt liv, eller ta livet av mig direkt. Ingetdera lät direkt lockande så jag började med värktabletter igen.

Har fortfarande daglig huvudvärk men nu står jag upp emellanåt iallafall.

[Lillfjanten]
2012-01-01 18:29
#30

#28 ok, då jag har andra sjukdomar också så kan jag inte undvara mina smärtstillande. sen om det är de som framkallar huvudvärken, så då får det vara så, utan mina piller har jag ingen livskvalite.

Lolly
2012-01-02 02:14
#31

Jag har fått nya  mediciner av läkaren på vårdcentralen nu. IMIGRAN 12 MG/ML, SUMATRIPTAN BLUEFISH 50 MG, NAPROXEN BMM PHARMA 250 MG,PRONAXEN 500 MG M.M.

JohannaEkroth
2012-01-02 02:19
#32

Lolly - Imigran, är det i spruta? Och de andra tabletter?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-02 02:22
#33

32. IMIGRAN, ÄR EN SPRUTA OCH DE ANDRA ÄR TABLETTER.

JohannaEkroth
2012-01-02 02:24
#34

#33 Är Imigran ny för dig?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Lolly
2012-01-02 02:27
#35

33. Jag har använde det.

JohannaEkroth
2012-01-02 02:31
#36

#35 I spruta förut också?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-02 02:35
#37

36. Jag har använd spruta = inigran innan.

JohannaEkroth
2012-01-02 02:38
#38

#37 Tycker du att den fungerar bra? Hur fort verkar sprutan?

Jag tar Zomig Nasal nässpray och den börjar verka lite efter 15 minuter. Men värken har slppt efter 1-2 timmar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-02 02:42
#39

37. Det var jättelängesen jag använde sprutan. Jag tyckte att den var bra då. Jag somnade nästa av den när jag tog den. Vilken känsla när jag vaknade.

JohannaEkroth
2012-01-02 02:44
#40

#39 Skrattande Kan tänka mig det! Flört Jag upplever samma sak kär nässprayen har blrjat verka.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

yvonnel
2012-01-02 02:45
#41

Jag trodde att Immigran och Sumatriptan var exakt samma medel, är det inte det? så säger dem på apoteket ivarje fall. Kan det verkligen vara någon större skillnad mellan spruta och spray och piller? (med samma ingrediens).

Jag har fog för att ställa krav på läkare om mer generositet vid utskrivning av smärtstillande, har diagnos artros och fibromyalgi (bara) och borde väl ha på papper att det är ME också, tror iaf det när jag läser andras utredningar. Har dessutom en gammal ryggskada och 2x whiplash så sammanlagt har jag bara haft ont på allvar i ca 50 år av mitt liv.

Annons:
Lolly
2012-01-02 02:47
#42

40. Vilken känsla det är.

UlrikaD
2012-01-02 02:48
#43

#41 Immigran och sumatripan är samma sak.

Men en spruta går rakt in i blodet, det är den snabbaste vägen du kan få in medicin i kroppen. På andra plats kommer nässprayen, men den har inte lika stor styrka som du kan få i sprutan och i tabletterna. Sist kommer då tabletterna som tar längst tid att verka.

Lolly
2012-01-02 02:48
#44

När jag fick så många medciner så blir jag snurig av det här.

Lolly
2012-01-02 02:49
#45

Men jag har rett ut det nu hur jag ska tar dom nu.

Lolly
2012-01-02 02:50
#46

Ursäkta mina stavfel.

Lolly
2012-01-02 02:50
#47

Det stämmer att spruta verka mycker snabbare än tabletter.

Lolly
2012-01-02 02:54
#48

Ett tag sedan fick jag åka in akut till vårdcentarlen. Då fick jag mofin,sorpiller,och en annan sprut m.m. Snacka om en rejäl migränanfall då. Hade en stor då. I bland får jag en lite ochså. det är variande.

Annons:
Maria
2012-01-02 08:50
#49

Jag vet inte om Sumatriptan finns i "suppar" som man tar via ändtarmen och det är också en snabbverkande väg när det gäller mediciner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JohannaEkroth
2012-01-02 11:33
#50

Lolly - Det är okej att ha stavfel, jag förstår ändå vad du skriver. Flört

Humlan - Suppar är bra när man mår illa och vid migrän när tarmrörelsena och matsmältningen annars stannar av.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-01-02 15:22
#51

jag fick sumatriptan utskrivet, så nu hoppas jag på bättre tider :)

UlrikaD
2012-01-02 18:19
#52

Sumatriptan finns ju annars receptfritt på apoteket. Dock har de bara 50mg och inte 100mg tror jag.

[Lillfjanten]
2012-01-02 18:23
#53

Jo jag vet, men det blir mycket billigare med recept, och har man frikortså är det ju ännu bättre ;)

UlrikaD
2012-01-02 18:24
#54

Sant förstås. Tänkte om du hade provat det innan och visste att det fungerade för dig.

[Lillfjanten]
2012-01-02 18:52
#55

ok. det är dock stor skillnad om man får det på recept. 60 kr för 6-p, receptfritt 79 kr för 2-p.. det är bra att man kan få receptfria medel på recept, tänk vad dyrt det skulle bli annars med ex.vis smärtstillande som alvedon mm..

Annons:
UlrikaD
2012-01-02 19:09
#56

Jag som går igenom ett rör magnecyl varannan dag ungefär vet exakt hur dyrt det blir:)

Men jag undrade enbart om du testat dem receptfritt så du visste att de funkade innan du bad att få dem på recept.

[Lillfjanten]
2012-01-02 19:20
#57

Nej det gjorde jag inte.

yvonnel
2012-01-02 19:27
#58

Självklart ska man ha recept och använda höskostnadsskyddet, det är ju utformat för att vi som inte är så rika ska få tillgång till hyfsade läkemedel, sedan är det så att även de som är rika får utnyttja samma förmåner och det är också rätt för skatten vi betalar ska fördela kostnaderna i samhället.

Jag blir smått förbannad när det kommer gliringar om kostnadsansvar för läkemedel och tillgång till läkare, har sett sådant även på andra bloggar och jag tycker att det är minst sagt oförskämt.

[Lillfjanten]
2012-01-02 19:33
#59

det är många gånger man fått recept på receptfria läkemedel som man inte provat först :) det är bara det att det är oftast större förpackningar man får på recept. om jag nu behöver (men det tror jag ju inte) försvara mig, så har jag dokumenterad ensidig huvudvärk sedan tio år tillbaka.. och de mediciner jag fått för min huvudvärk är mycket värre än dessa migräntabletter..

UlrikaD
2012-01-02 19:41
#60

#58 Den förstod jag inte vem den var riktad till alls. Är det någon som påstått att man inte ska utnyttja högkostnadsskyddet?

#59 Jag vet inte riktigt vad du menar med försvara dig, jag tror du missförstår vad jag menar.

Det brukar alltid vara svårt att få tid till läkare, och vet man att man behöver migränmedicin så kan man ju prova den receptfria sorten under tiden man väntar.

Det är ju onödigt om man väntar på tid i flera månader, får det utskrivet på recept och sen märker att den sorten inte fungerar. Då måste man ju vänta igen för att få ny tid till läkaren och få prova annan medicin.

Har man testat det redan så vet man ju om det fungerar eller inte, då kan man spara lite tid och få rätt medicin direkt.

Hoppas jag gör mig förstådd denna gången.

[Lillfjanten]
2012-01-02 19:47
#61

ja om någon behöver vänta i flera månader för att få en undersökning, men enligt vårdgarantin behöver man ju inte det :) och jag tror inte att om man väl fått undersökning och recept, och det inte fungerar, då behöver man inte vänta flera månader igen. men jag måste säga att jag också undrade varför du frågade flera ggr om jag testat det först :) det finns nämligen folk som tycker att folk kan och ska betala sina receptfria medel själva, därmed INTE sagt att du är en av dem. hade jag vetat säkert att jag behövt migränmedicin så hade jag inte varit i den sits jag är i, idag. denna sajt har fått mig på tankar som faktiskt egentligen varit så uppenbara, och det känns då onödigt att äta starkare medel än nödvändigt, som inte ens fungerar som man vill. och då jag har migrän 1-4 ggr i veckan, så blir det väldigt dyrt att köpa två st åt gången. men det är lugnt, jag har inte tagit illa upp på något vis.

UlrikaD
2012-01-02 19:52
#62

Nej, absolut inte. Så mycket som medicin kostar även på recept så är det klart man ska ha det.

Jag frågade enbart för att jag tänkte att det var lättare, smidigare och sparade tid.

Jag har läkarkontakt för en annan sak som jag håller på att prova ut medicin för och mitt första besök var i feb, sen fick jag inte komma tillbaka förrän i april fastän tabletterna inte fungerade. Nästa funkade inte heller, och då fick jag tid i augusti. De tabletterna jag fick då var helt fruktansvärda och när fick jag tid igen då…jo, dagen innan julafton.

Här finns det dock inga receptfria alternativ, hade det funnits det så hade jag kunnat prova mig igenom dessa själv och sparat tid.

Nu har det gått nästan ett år och jag är fortfarande på ruta ett.

Fruktansvärt irriterande och frustrerande. Ville bara förhindra att andra hamnar i samma sits.

Annons:
Lolly
2012-01-02 22:52
#63

50. Tack för du förstår mig. vad är supper för något?

52. Det visste jag inte att det är receptfritt.

53. Hur mycker ska man upp till då?

54. Menar du mig eller.

56. Magnecyl är inte bra.

JohannaEkroth
2012-01-02 23:02
#64

#63 Suppar är kort för suppositorer, stolpiller, tabletter som man tar i ändtarmen.

Faktum är att jag har aldrig testat Magnecyl eller Treo så jag vet inte om det hungerar på mig, men jag tror inte min mage skulle gilla det, så därför har jag avstått.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-01-02 23:03
#65

#63 här kan du läsa mer. jag har delbetalning, det är toppen, det kan jag även beställa receptfritt och annat på och betala månaden efter om jag vill. har man dyr medicin, så kommer man upp snabbt i summan.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakemedel/Hogkostnadsskydd/

UlrikaD
2012-01-02 23:06
#66

#63 Ingen medicin är bra i längden.

Men det som gör att magnecyl och treo fungerar på väldigt många människor med migränhuvudvärk är just acetylsalicylsyra i samband med koffeinet.

Lolly
2012-01-02 23:20
#67

64, 65 och 66. Tack!

JohannaEkroth
2012-01-02 23:26
#68

#67 Så lite så! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-02 23:27
#69

67. Ok.

Annons:
yvonnel
2012-01-03 00:08
#70

Om man är under utredning för någon sjukdom och behöver prova sig fram för rätt medicin så ska det skrivas ut prövodoser med möjlighet att vänta med att hamta ut den större förpackningen, det har jag fått flera ggr. det blir ju ett samarbete mellan läkare/patient som borde vara självklar.

Kanske är det lite under eget ansvar också att få till den sortens samabete, att ställa krav. Men jag har också mött det tröga systemet med svåra allergiska reaktioner som följd, så jag vet att det inte alltid "går som på räls".

Förmodligen är det fel i grunden på vårdsystemet eftersom det är så mycket konstigheter man får höra om numera på internet, tack vare internet får vi veta mycket mer om vad som verkligen händer både här hemma och ute i världen.

En väg ut kan ju vara att byta vårdcentral, det går ju iaf om man bor på en större ort där det finns att välja på.

Lolly
2012-01-03 00:11
#71

Mm.

Lolly
2012-01-03 00:16
#72

jag har inte diagnosticerad migrän. Hur tar man redan på detta? Hur vet man att man har migrän. Hur vet läkkare att man har migrän osv. Hjälp mig. vad är Betablockerare mot migrän? Jag har fått stopiler utskrivna. Jag kommer nog inte använda dom så mycker. Jag kände att läkare skriv ut ganska mycker medcin till mig så jag blir för snurrig av detta. Jag kommer nog använda mest imigran och tabletter.

JohannaEkroth
2012-01-03 00:25
#73

#72 Har inte läkaren sagt åt dig att du har migrän?

Man brukar dianosticera migrän genom att man har symtomen för migrän, sedan kan man få röntga hjärnan. Jag fick göra en CT, men det var abara för att se så det inte var epelepsi.

Betablockerare är en sorts medicin som används vid förebyggande behandling mot migrän.

Stolpiller är bra för de tas upp snabbare än medicin man sväljer. Men har man diarré är inte stolpiller så bra.

Får du ont i magen av någon medicin du tar, Lolly?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 00:34
#74

72. Ingen läkare har sagt att jag har migrän. Vad är CT för något? Jag har röntga hjärna men det var jätteläng sen jag gjorde den röng. Jag kom i håg när jag var barn och gick på mellanstadidet att jag hade dom här symtomen för migrän. Vad är abara? Betabblockerare det behöver jag ju inte. När jag åkte in akut till vårdcentralen så fick jag stopiller för jag krätes hyckla lite grann. För jag hade en sort anfall då. när jag en liten så är det inte så faligt med det. Därför fick jag så många meciner så jag har att välja på. Vad säger du att jag ska prova nässraven då? Hur är den . Du får gärna berätta om den. Jag får inte ont i magen när jag tar medcin.

JohannaEkroth
2012-01-03 00:45
#75

Lolly - CT är en sorts röntgen.

Troligen fick du din migrän-diagnos som barn om du gjorde en hjärn röntgen då.

abara - Jag skrev fel, ska stå bara. Inget a.

Nässpray och spruta är bra när man har mycket ont för de är snabbverkande. De är också bra om man kräks, för då kräks man inte upp dem.

Naproxen och pronaxen är samma sorts medicin bara olika former,

sumatriptan och Imigran är samma sorts medicin bara olika former.

Naproxen och pronaxen kan tas tillsammans med alvedon och panodil för att höja effekten.

Fungarar inte pronaxen/naproxen och du får ondare i huvudet så kan du ta Imigran eller sumatriptanen.

Blir du hjälpt av de mediciner du tar?

Försvinner huvudvärken efter du tagit någon av dina mediciner?

Vilken medicin är bäst?

Finns det någon av dina mediciner som du aldrig har tagit?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 00:55
#76

75. Rönget gjorten jag inte när jag var barn. Bara i vuxen ålder. Kanekse ev på 90-talet. Jag har ju dom sumatriptan och Imigran . Jag har dom också Naproxen och pronaxen. Dom är helt nya för mig. Jag får ju olika sortens migrananfall i bland. Bland stor och en liten i bland. Jag var tyvngen åka in akut då hade jag en stor migrananfall då. Jag tog mina sist tabletter då under natten men det hjälpte inte då. tog 4 st sammalgt då två timmasintrevall då tybå tabletter då. Dom meciner som läkare skriv ut till mig dom är helt nya för mig. Jag hade en liten migrönanfall då tog jag två st sumatriptanen det hjälpte då. Har jag svart på dina frågor?

Annons:
JohannaEkroth
2012-01-03 01:06
#77

Lolly - Ja tack, det har du. Naproxen / Pronaxen är till för de mindre anfallen, de små anfallen.

När du får riktigt stora där inte bara sumatriptan/imigran hjälper kan du ta pronaxen/naproxen också.

Fungerar inte Imigran eller Sumatriptan när du får stora anfall?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 01:15
#78

77. Vad bra att du fick svar på dina frågor. Jag instämmer med dig till dom mindre anfallen att man tar Naproxen / Pronaxen och stora anfallen sumatriptan/imigran. När jag hade en liten anfall så tog jag två st tab. av Sumatriptan och det gick över. När jag åkte in till vårdcentralen då hade jag behövd sprutan /imigran då hade jag ett stort anfall då. jag höll på att blir tokiet och galen på detta anfall.

JohannaEkroth
2012-01-03 01:19
#79

#78 Hoppas du blir hjälpt av Imigram-sprutan nästa gång du får ett stort anfall. Men jag hoppas att du inte får något mer anfall alls förstås. Flört

Hjälper inte Imigran får du prova Zomig Nasal sedan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 01:25
#80

78. Jag vet att Imigram-sprutan fungera på mig. Har testa det. Hade en fin känsla när jag vakna upp igen efter jag har tagit Imigram-sprutan. Somnade efter jag har tagit Imigram-sprutan. Jag har ju lite att välja på ju. Kan du berätta hur nässpray fungea? Jag är lite räddd för sprutor. Vill ej tar dom själv. vad är Zomig Nasal?

JohannaEkroth
2012-01-03 01:32
#81

Zomig Nasal är nässprej i engångsdoser som jag sprutar upp i näsan och försöker sitta framåtlutad i 15 minuter då medicinen tas upp i nässlemhinnan. Efter denna tid brukar man känna att medicinen ger någon effekt. 1 timme märks markant skillnad och efter 1,5 timma är migränsymtomen bortblåsta för mig. Zomig sitter i 6-7 timmar men maxdosen per dygn är 10mg.

Zomig Nasal finns i 2,5mg/ml och 5mg/ml.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 01:35
#82

81. Tack. Bruka du tar dom när du får liten eller stort anfall? Skulle den passa mig då?

JohannaEkroth
2012-01-03 01:43
#83

Lolly - Den tar jag vid ett stort anfall.

Jag tyckte den hjälpte mig bättre än Sumatriptan.

Jag blev trött av Sumatriptan, det blir jag inte av Zomig Nasal.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Lolly
2012-01-03 01:46
#84

83. Ok. Då förstår jag. När jag tog tab. efter anfallet så jag var ju lite trött. Då skulle jag kanske provat detta då. Eller vad säger du om det?

JohannaEkroth
2012-01-03 01:48
#85

Ja prova kan du ju göra, men då får du ta detta istället för Imigran och Sumatriptan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2012-01-03 01:50
#86

5,0 mg/ml Zomig Nasal finns receptfritt, men det är en dyr medicin och kostar 100kr för 2st doser.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lolly
2012-01-03 01:51
#87

85. Det tänkte jag.

Lolly
2012-01-03 01:52
#88

86. Ok. Jag förstår.

JohannaEkroth
2012-01-03 01:53
#89

#87-#88 Okej, lycka till! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

yvonnel
2012-01-03 01:54
#90

"Betablockerare är receptbelagd medicin som används mot högt blodtryck,
hjärtsvikt och kärlkramp. Men den undersökning som SVT gjort visar att medicinen även används av många musiker som inte har problem med hjärtat men som vill sänka hjärtfrekvensen när de blir nervösa".

Detta saxade jag från en google-rubrik.

Jag är förvånad att man skriver ut sådan medicin till skolbarn som jag fått intrycket att någon skriver om här ovan. Kanske till operamusiker som annars darrar på handen, men det är ju då frågan om vuxna människor.

Annons:
Lolly
2012-01-03 01:56
#91

89. Tack!

Maria
2012-01-03 09:16
#92

Här kommer en ganska bra länk när CT MR bör övervägas.

Oftast görs dessa röntgenundersökningar för att utesluta något allvarligare bakomliggande sjukdomstillstånd som t.ex hjärntumör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2012-01-03 09:19
#93

#92 säkert en bra sida, men inget för mig som inte är läkare eller sjuksköterska med förskrivningsrätt som sidan är till för, det blir många ord som jag inte fattar ett jota av Flört

Maria
2012-01-03 09:23
#94

#93 Vad jag menar är att man inte upptäcker migrän eller spänningshuvudvärk via röntgen utan man gör isåfall en röntgen för att utesluta andra neurologiska orsaker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2012-01-03 09:25
#95

okej.

Lolly
2012-01-03 17:16
#96

Mm.

JesFre
2012-01-04 16:40
#97

Jag lider av Hortons. Tar Isoptin 80mg 3 gånger om dagen. Kompleterar även med lite extra Magnesium. Kan ju inte få för mycket.

När jag får attacker så tar jag två olika preparat beroende på hur kraftig den är; en 6-7 då hjälper oftast en Citadon  (brustabletter som hjälper men smakar värre än man kan tänka sig) Paracetamol har inte hjälpt innan men denna verkar funka så här långt.

Om smärtan går högre än 7 så har jag en spruta med Imigran som kan hjälpa men den hjälper bara mot attack inte om jag har haft ont ett längre tag.

När jag har ont i flera timmar hjälper bara opiater och syrgas. Syrgas hjälpte till en början riktigt bra men ju längre tid man använder det (första timmen jättebra, de senare mindre men hjälper fortfarande)

Men har bara behövt syrgas när jag varit på sjukhus. Så det är inget jag har hemma.

Jessica

Annons:
[Lillfjanten]
2012-01-06 08:54
#98

Någon spm vet om man kan inta alkohol säg, 5 timmar efter en sumatriptan? Hittar ingen info på fass om det. Förresten, vilken lång lista över ev biverkningar och annat att tänka på innan man tar medicinen.. Känns nästan lite läskigt ;) nu hoppas jag att detta medel passar mig, annars finns inget annat preparat..

Maria
2012-01-06 09:01
#99

Jag skulle aldrig chansa eller våga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lillfjanten]
2012-01-06 09:05
#100

#8. vad får du för biverkningar av sumatriptan?

Aniara4
2012-01-06 09:40
#101

#98 Jag har gjort det (ibland för att jag har glömt att jag tagit medicin, ibland för att jag har chansat) och det som brukar hända är att migränen kommer tillbaka med en smäll!

[Lillfjanten]
2012-01-06 10:40
#102

Jag ska fråga apotekspersonalen nu när jag ska hämta ut det.

JohannaEkroth
2012-01-06 11:51
#103

Man ska aldrig kombinera alkohol med mediciner, alkoholen slår antingen ut medicinerna eller tvärtom, verkningarna blir ännu större. Inte bra något av det! Flört

Jag skulle absolut inte chansa. Ska det drickas köp alkoholfritt, finns massor av gott alkoholfritt på systemet numera. Och en cola är ingen skam att dricka.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-01-06 12:26
#104

#103. Det beror ju på vilka mediciner, men du kanske menar smärtstillande? Har iaf pratat med en "rådgivare" på apoteket, och fick ett knepigt svar.. Man får avgöra själv o prova sig fram, det står ju inget längre på medicinförpackningarna… Struntprat, på många mediciner så står det uttryckligen att maninte bör kombinera med alkohol. Det kan ju vara så att man tar en migräntablett på morgonen, och sen vill ta något glas på kvällen. Nu tänker jag inte prova detförrän jag vet hur jag reagerar på tabletterna, dessa var delbara,så jag börjar med halva tabletten vid behov. Jag börjar alltid försiktigt med nya mediciner även om kagblivit ordinerad högre dos, eftersom jag fått biverkningar av vissa sorter.

Annons:
UlrikaD
2012-01-06 12:27
#105

Om man har migrän så är väl alkohol ingen bra idé överhuvud taget. Det är ju känt för att förvärra symptomen.

[Lillfjanten]
2012-01-06 12:37
#106

Det finns mycket vi gör som förvärrar våra sjukdomar mm, om jag skulle tänka på det hela tiden så skulle jag aldrig gå utanför dörren..

UlrikaD
2012-01-06 12:56
#107

#106 Det är ju naturligtvis upp till var och en. Själv vill jag gärna ha så lite migrän som möjligt:)

[Lillfjanten]
2012-01-06 13:29
#108

Javisst, och jag vill inte ha värk i kroppen, men det blir värre när jag är utomhus, kör bil mm ;)

[Lillfjanten]
2012-01-06 15:07
#109

så här står det om sumatriptan ratiopharm på fass:

Drick inte alkohol efter att du har tagit Sumatriptan ratiopharm. Om du får en migränattack efter intag av alkohol, kan du dock ta Sumatriptan ratiopharm.

men på sumatriptan actavis som jag fick, står det inget alls, och apotekspersonalen verkade ju inte veta något, fastän det stod rådgivare  på dennes namnskylt..  men då kan det ju inte vara speciellt farligt om man kan ta en tablett trots att man druckit alkohol.. nu säger jag inte att man ska kombinera, men det går tydligen..

JohannaEkroth
2012-01-06 15:15
#110

De menar nog bakfylle-migrän…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-01-06 15:20
#111

mycket möjligt. men då kan de skriva dagen efter man druckit alkohol, sä svårt ska det väl inte vara att förtydliga texten. och actavis har ingen sån text alls, så då tolkar jag det som att det inte är någon fara att inta alkohol på kvällen om man tagit en tablett på morgonen. som apotekspersonalen sa, man får känna efter själv, prova sig fram :)

Annons:
JohannaEkroth
2012-01-06 15:23
#112

Drick försiktigt säger jag bara, varannan läsk/vatten, varannan alkohol om det är så… Och ät ordentligt under dagen! Kyss

Är det partaj du ska på?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
2012-01-06 15:30
#113

Nej, jag har inget inplanerat utan det är bara infosökning om det skulle bli aktuellt nångång framöver ;) det där med varannan vatten är inget för mig, de få gånger jag partar så vill jag dricka gott ;)) men tack för omtanken!

Spotifys
2012-01-08 00:44
#114

Fick recept på naproxen mot min migrän på vårdcentralen. Den funkade skapligt i början med nu har den näst intill slutat funka Obestämd Blir så irriteradSkrikandes

JohannaEkroth
2012-01-08 00:45
#115

#114 Så var det för mig också… Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Spotifys
2012-01-08 00:47
#116

#116 Usch inte kul alls! Rynkar på näsan

JohannaEkroth
2012-01-08 00:50
#117

#116 Nä, och då fick jag Ibumetin (ipren) 600mg utskrivet, fast det var inte tilräckligt, så nu sist fick jag Tradil 400mg och den blir jag hjälpt av och kombinerar den med alvedon/panodil.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Spotifys
2012-01-08 00:56
#118

#117 Jag får nog försöka ta mig till doktorn och se om dom kan mixtra lite med medicinerna så kanske det blir bättre..

Annons:
JohannaEkroth
2012-01-08 01:08
#119

#118 Ja mediciner brukar man tillsist bli immun mot..

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Meinfinity]
2012-01-10 20:06
#120

Hanna, Har nu hämtat ut mina Tradil.. Testat mot min onda hals.. Betydligt bättre än Ipren , Tusen tack för ditt tips!

*värme*

[Meinfinity]
2012-02-08 19:50
#121

Hanna, Tusen tack för ditt tips om tradil, nu sist när jag hade migrän tog jag en sån och Zomig, 4 timmar senare städade jag ;)

Hoppas det håller i sig!

Stort tack!

*värme*

[CajsaBajsa]
2012-02-14 23:00
#122

Jag har en kronisk huvudvärk utan förklaring. Har testat panodil, ipren, voltaren, naproxen och treo. Treo är det enda som hjälper, fast är det riktigt illa hjälper inte den heller. Men jag tar bara ytterst sällan, då jag får problem med magen av den.

[CajsaBajsa]
2012-02-22 11:33
#123

Ibland måste jag ta Postafen på grund av en annan sjukdom jag har, av den blir jag jättedåsig och trött, borta i huvudet och vill bara somna. Men jag har aldrig ont i huvudet så länge det håller i sig. Det är alltid nåt Flört

Björnidet
2012-02-22 20:34
#124

Jisses vilka diskusioner. Imigram som spruta är kanonbra , snabbt verkar den men håller inte borta värken så länge, imigram på tablett finns också den verkar betydligt senare men har längre verkningstid enligt min mening. I mitt fall delade jag på tabletten och tog en halva varannan timme dygnet runt för att slippa hortonsanfallens värsta utbrott. Det fungerade och jag fick inga sviter efter den behandlingen. Jag ser att det finns oändligt mycket olika märken av värktabletter och då blir fråpan om de inte har samma beståndsdelar men olika priser. Det är nu 14 år sedan sista anfallet så jag ser mig nu som befriat av detta enorma elände som hortons är.

[Lillfjanten]
2012-02-23 05:42
#125

#124  vad menar du med "jisses vilka diskussioner?" det är väl bra att folk kan diskutera sina läkemedel? ursäkta om jag låter sur, men jag är nyvaken och har ingen som helst lust att gå ut i detta blåsväder :)

Annons:
yvonnel
2012-02-23 11:39
#126

#122

Kanske du skulle byta till typ panodil eller annat namn med ämnet paracetamol. Det ämnet är generellt sett mycket mer skonsamt mot magens slemhinnor men ska ändå inte överdoseras (inte mer än 8x500) då det kan lagras i njurar/lever.

[CajsaBajsa]
2012-02-23 11:45
#127

#126 Det är visserligen mer skonsamt mot magen, men har ingen effekt mot min huvudvärk. Treo är det ända som hjälper.

MaoMao
2012-11-17 09:46
#128

Hej… Min 12 åriga dotter har nån form av migrän o har fått imigran utskrivet men jag vet inte om det direkt hjälpt henne..slutat med att hon spytt o fått gå hem från skola o legat i mörkt rum i allafall..men hon tycker hon har mindre yrfläckar som hon säger när hon tar det.. Hoppades ni skulle kunna råda mej vad jag ska göra… Tycker läkarna..haft olika på HC…är så ointresserad. Hon har nog haft det i minst 3 år ingen har gjort nån ordentlig undersökning knackat lite på reflexer bara Igår var vi till HC igen o jagstog på mej att läkaren skulle skriva en remiss till nån som kan nått mer om detta typ barn motagning eller nått men hon sa bara att jag får bara tillbaka remissen då…tillslut fick jag ett telefon nr dit jag själv ska ringa o fråga om dom är intresserad o sen medela detta till läkaren så skulle hon skriva remissen….får det verkligen gå till så? Orolig mamma

Maria
2012-11-17 09:55
#129

#128 Hon borde ju få komma till någon neurolog som gör en hel undersökning på henne för att utesluta annat.

Oftast är det så man diagnostiserar migrän vilket inte kan ses på prover eller liknande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Snurpan83
2012-11-17 17:09
#130

Jag har efter många år hittat Zomig 5 mg och Maxalt Rapitab 10 mg som hjälper mig (jag varvar mellan dom).

Tyvärr får jag mycket hemska biverkningar av dom så tar dom bara i nödfall, men när smärtan blir för mkt så tar jag dom. Men ibland är migränen så pass illa att inte ens dom hjälper. Tack och lov händer det bara ibland.

Jag har diagnosen Svår Migrän samt kronisk spänningshuvudvärk.

Men jag har smärta varenda dag i rygg, nacke, och huvud. Detta har lett till att jag har blivit sjuk på andra sätt också… Denna onda cirkel..

 

Sofiatinnert
2012-11-20 23:39
#131

Jag har fått diagnosen kronisk migrän. Jag kan ha migrän varje dag i perioder. Jag tar panocod vid migrän.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

yvonnel
2012-11-21 04:14
#132

#128

Du kan faktiskt alldeles själv skriva en remiss till neurologisk mottagning. Gå in på 1177, sjukvårdens upplysning, där står det hur man gör.

Jag har nyss varit inlagd för hjärtkärlkramp och fått en stent insatt, jag fyller 70 år nästa gång så det ska väl antas att det är annorlunda med en 12-åring, men jag har haft migrän så länge jag kan minnas, emellanåt så mycket att jag inte orkade se, speciellt då i 12-årsåldern.

Vad jag är efter nu är att det kan vara något med blodkärl, kan ju vara ärftligt med tunna kärl som drar ihop sig mer ibland och då orsakar migrän.

Stress kan vara en orsak och märk väl, stress behöver inte vara något man kan påverka, något utifrån, utan kan lika gärna vara att kroppen (den fantastiska maskinen) jobbar på övertid för att komma runt ett tekniskt problem.

Detta är nya tankegångar för mig men jag har varit på föredrag som hålls för patienter som har hjärtbesvär och där talades om just inre stress.

Annons:
MaoMao
2012-11-30 05:51
#133

Jo det är ju detta om dom missar nått annat genom att snabbt ställa diagnosen migrän aom oroar mej… Såg på kunskaps kanalen i helgen flera som föreläste om migrän o just att yoga ska vara bra..nån som provat?

UlrikaD
2012-11-30 15:36
#134

Jag har testat yoga. Men jag får migrän när min puls höjs något, så det funkade ju inte på mig direkt.

jj11
2012-12-04 20:23
#135

Jag lider så med din dotter. Har haft migärn så länge jag kan minnas.. Och det är först nu jag har fått hjälp. (31år nu). Stå på dig eller skriv en egenremiss.

har hon fått diagnos migrän, så kanske man kan prova zoomig. Så slipper hon i alla fall kräka upp medicinen igen..

Krya på henne…

Upp till toppen
Annons: