Annons:
Etikettläkemedel
Läst 6307 ggr
Pysselkiisen
12/28/11, 10:08 AM

Medicin inom högkostnadsskyddet?

Jag har haft migränanfall sedan 14 års ålder och de senaste åren har jag tagit imigran men den täcks ju inte av högkostnadsskyddet längre och jag är för snål/fattig för att köpa den då. Så undrar nu vad som finns som högkostnadsskyddet täcker?

Vet inte vilken typ av migrän jag har men jag får hjärtklappning, yrsel, illamående, kallsvettningar och det blixtrar för ögonen. Har även svårt att fokusera blicken, det mesta ser suddigt ut.

Sist jag frågade min läkare om migränmedicin som ingick i skyddet så sa han att det inte fanns…? Men han verkar ha dålig koll på vad som ingår eller ej i skyddet. Varje gång jag ber om diklofenak så skriver han ut voltaren och varje gång får jag förklara för honom att den inte ingår i skyddet och därför vill jag ha diklo istället. Tar diklo + panodil vid lättare huvudvärk och för det mesta utvecklas då inte min migrän. Tar även postaden för yrseln och primperan för illamående.

Tips på migränmedicin som jag kan prova?

 

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

Annons:
Aniara4
12/28/11, 10:12 AM
#1

Jag tar Zomig nasal, det funkar för mig (men det är förstås individuellt) och ingår i högkostnadsskyddet. För mig funkar det inte så bra med tabletter eftersom jag tenderar att kräkas.

JohannaEkroth
12/28/11, 11:21 AM
#2

TS - Imigran har det verksamma ämnet sumatriptan och i dessa är samma som Imigran, men med förmån.

Sedan är frågan 50mg eller 100mg.

Till fass

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
12/28/11, 5:41 PM
#3

Precis, Sumatriptan kostar bara en bråkdel av Imigran. Jag märker ingen skillnad (mer än priset)Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

yvonnel
1/3/12, 12:59 AM
#4

Jag tar Sumatriptan 100 mg, den är bra hittills, det går att ta en till om den första inte helt hjälper.

Och förr fick jag Immigran på recept, detta är en kopia som kom till efter att Astra´s patent tog slut, det finns flera men alla innehåller ämnet sumatriptan.

För närvarande har jag hemma både Bluefish och Stada med Sumatriptan i namnet, det beror på apotekets inköp, vilket är billigaste budet.

Lolly
1/3/12, 1:30 AM
#5

Immigran.

yvonnel
1/3/12, 5:47 AM
#6

#5

Vad menar du?

Annons:
Pysselkiisen
1/3/12, 9:35 AM
#7

Tack alla för hjälpen!! Har tid till min läkare på måndag och då tar jag med era tips och kunskap :D

 

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -

JohannaEkroth
1/3/12, 11:41 AM
#8

#6 Jag tror hon tipsade på migränmedicin TS bör testa… Det är liksom huvudfrågan. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
1/3/12, 11:49 AM
#9

fast imigran står det redan i ts att hon provat, men Lolly kanske missade det?

ts: det står i fass att det finns förmånsbegränsning på imigran, så du kan ju kanske få det ändå. byt läkare om inte annat.. jag får mediciner som har förmånsbegränsning, så omöjligt är det inte :)

JohannaEkroth
1/3/12, 11:57 AM
#10

Jag slår ett slag för min triptan jag tar som ingår i högkostnadsskyddet.

Zomig Nasal. Den är dyr. 500:- för 6st doser, men hjälper det är det värt det.

Sumatriptan samma verksamma ämne som Imigran gjorde mig bara orkeslös och trött.

Det blir jag inte va Zomig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
1/3/12, 1:16 PM
#11

en rättelse: i#9 skrev jag att imigran kan fås med förmån, jag måste ha hamnat på en gammal sida, för nu när jag tittar igen på fass.se så är det inte förmån på det, ber om ursäkt för detta!

Lolly
1/3/12, 5:03 PM
#12

Mm.

Upp till toppen
Annons: