Annons:
Etiketthuvudvärk-vid-hormonförändringar
Läst 47114 ggr
Krullsvans
12/28/11, 1:21 PM

Hormonhuvudvärk

Skulle vilja veta mer om hormonbaserad huvudvärk. Hur yttrar det sig för er som har det och VAD HJÄLPER?

I mitt fall är det som en blandning mellan migrän och spänningshuvudvärk. Det tog ett bra tag innan läkarna konstaterade att det ju faktiskt inte var migrän jag hade, fastän många symptom stämmer.

För mig börjar det ofta på eftermiddagen/kvällen som vanlig spänninghuvudvärk som sen blir starkare och starkare. Spänner som ett band runt huvudet, illamående, kräkningar, ljudkänslig, blir "korkad, trögtänkt" vilket sitter i dagen efter smärtan försvunnit också. Som regel blir jag sängliggande. Detta kommer oftast de första mensdagarna och i samband med ägglossning i kombination med stress/slarv med sömnen. Det sitter i som regel minst ett dygn, ibland upp till tre.

Tabletter fungerar mycket lite. Två alvedon tar udden av det så pass att tankarna kan gå i någorlunda rak linje iaf. Beskrev min frustration på vårdcentralen vid ett tillfälle och de skrev då ut Naproxen, men det hjälper inte alls. Det som fungerar bäst är att äta kallt: glass, vatten, isbitar och hålla det mot gommen. Lindrar skönt för stunden.

Har provat akupunktur men det fungerade inte på mig. Tror att jag är okänslig för både nålar och tabletter :-/

Detta kan jag ha ett par dagar i månaden med sjukfrånvaro från jobbet. Måste planera mina aktiviteter både på jobb och fritid så att det inte krävs något engagemang från min sida dessa dagar, utifall att.

Har letat på nätet och förstått att denna typ av huvudvärk finns som begrepp men det står väldigt lite om den.

Annons:
tin-tin68
12/29/11, 10:09 PM
#1

Den spännings relaterade migränen kan du göra nåt åt själv så har jag gått och går fortfarande hos en kiropraktor och får hjälp. Man har en stresspunkt i ryggen och börjar den dra i hop sig så spänner sig även dom andra musklerna sig till slut så har spänningen spridit sig in till fästerna under skallbenet i nacken och då blir det migrän liknande anfall. Då du har stress i ryggen eller annars också så räta på ryggen skjut fram bröstkorgen och räta på huvudet du ska i hållningen se lite mallig ut då får du musklerna att slappna av. Jag har också migrän vid ägglossning och mens. Har man hög sjukfrånvaro så kan man be sin läkare om ett intyg att man har just migrän och ansöka på försäkringskassan om högrisk skydd och då får man ingen karens.

[Mairah]
12/29/11, 10:25 PM
#2

# 0 Jag känner igen mig i det du skriver om. Visste inte att det fanns en benämning på det, så det var intressant att höra. Har upptäckt på senare tid att dagen innan mensen kommer så har jag en migränliknande huvudvärk då knappt någon värktablett hjälper. Jag mår illa och har som ett spännband runt hela skallen.

Försöker slappna av så gott det går och masserar bak i nacken och upp i huvudet när det kommer.

Denna huvudvärk är för jäklig rent ut sagt. Usch då! Obestämd

[nollottan]
12/30/11, 3:14 AM
#3

Jag har migränliknande spänningshuvudvärk i ca 4 dagar varje månad från och med sista mensdagen. Jag undviker kött och choklad (tung mat och socker), mycket vila. Att dricka ren flytande aloe vera hjälper lite. Sedan finns det även ett "linement" från ORIGINS som man masserar in i nacken och tinningarna och det har hjälpt mig mycket. Tyvärr kan jag inte vara sjukskriven från jobbet pga huvudvärk så jag måste bara härda ut. Stolpiller och nässpray är det enda som funkar för mig. Tyvärr jobbar jag natt och jag tror att det är väldigt negativt för "min" huvudvärk. Jag har levt med detta i 10 år och direkt stress tex att jag missar tåget till jobbet eller nåt sånt kan snabbt utlösa en kramaktig blixtrande migrän anfall med spy attacker.

Men bara för att man har hormonell migrän betyder det att man måste leva med det hela livet? Jag har alltid hoppats att det någon dag ska gå över…..

tin-tin68
12/30/11, 10:37 AM
#4

#3 Hormonrelaterad huvudvärk brukar ge sig vid klimakteriet har pratat med många som kommit dit.

Krullsvans
12/31/11, 1:17 AM
#5

Så, härda ut till klimakteriet… Pust…. Min gyn så att man kunde ta östrogenplåster mot detta. Men då ska man ju vara säker på att vara klar med barnalstrandet… Tin-Tin68: hur ofta besöker du kiropraktorn? Och det var bra med tipset om högkostnadsskyddet, riktigt surt är det att förlora ett par tusen i karens varje månad, eller ta semesterdagar…. :-( Nollottan: Origin, vad är det? Och vad är det för stolpiller och näspray du tar? Mairah: visst är det ändå skönt att man inte är ensam…

tin-tin68
12/31/11, 11:17 AM
#6

#5 Jag började gå dit nu i somras då min migrän hade eskalerat till ohållbara propotioner. Jag kräktes grät och bad om att någon vänlig själ skulle hugga av mig huvudet så jag slapp detta.Jag började söka på kiropraktik och under sommaren gick jag 1ggn/vecka för att glesa ut besöken.Man kan även söka hjälp akut under pågående migrän.Jag fick även åka dit då jag haft migrän i 4dgr.

Mannen jag går hos har själv lidit av migrän och har haft anfall var tredje dag tills han själv snubblade över kiripraktik och blev helt botad själv.

Jag håller med om att det är surt med alla pengar. som man förlorar.

Annons:
Krullsvans
12/31/11, 11:27 AM
#7

Huu, så hemskt! Gråter Så skönt att du blivit bättre!

Heter det något, metoden som kiropraktorn gör? Så jag vet vad jag ska fråga om?

tin-tin68
1/1/12, 12:35 PM
#8

Nej ingen metod utan man förklarar bara sitt problem sök under kiropraktik så får du upp flera hemsidor där det står om migrän.

[CajsaBajsa]
2/27/12, 4:37 PM
#9

P-piller ska hjälpa har jag hört. Speciellt sådana där alla tabletter (utom sockerpillrena) är samma. Då kan man också skjuta upp mensen.

Jag testade för ett bra tag sedan p-piller i en månad, jag slapp huvudvärken men blev deprimerad istället så jag slutade, men jag ska testa igen med något annat piller har jag tänkt.

[Lillfjanten]
3/2/12, 7:42 AM
#10

Jag har börjat komma in i klimakteriet, och min huvudvärk innan mens är precis som förut. bara att den håller på längre eftersom mensen är längre och oregelbunden. så nu väntar jag bara på att både mens och huvudvärk ska sluta snart! om man har stora problem så måste det ju finnas något som hjälper, östrogen eller andra smärtstillande? sök hjälp hos gyn.

Rainee
2/16/16, 6:03 PM
#11

Hej.. Det här är en gammal tråd ser jag men vet inte riktigt vart jag ska skriva.. Jag började få spänningshuvudvärk när jag bytte från p-plåster till ett p-piller. Jag är osäker på om det är pga p-pillerna men jag misstänker det därför att det kom exakt samtidigt som jag började med dem, och hade aldrig problem med huvudvärk innan. Enda gångerna jag fick huvudvärk var när jag var sjuk typ.. Så från det till att det kom en oerhört stark spänningshuvudvärk.. Den lugnade ner sig lite efter en månad med p-pillerna, jag hoppades på att det skulle försvinna helt när kroppen vant sig lite. Nu har jag gått på pillerna i 5 månader och det är fortfarande kvar men kommer i olika mängder och perioder och inte lika starkt som i början. Men det är fortfarande väldigt jobbigt. Det är inte migrän, för det gör inte ont, det trycker bara väldigt mycket på huvudet och man blir så utmattad och less på det.. Så min fråga är, kan man få spänningshuvudvärk av p-piller?

Upp till toppen
Annons: