Annons:
Etiketttips-och-ideer
Läst 6532 ggr
xjanniex
12/28/11, 9:57 PM

Tips-tråd

Hej, jag tänkte att vi kunde samla lite tips på sådant som lindrar eller förebygger huvudvärk.

Det finns såklart flera sorters migrän och huvudvärk som kommer som de vill oavsätt om man följer dessa tips som jag tänkt lista här först. Sedan finns det även de som inte har en möjlighet att följa dessa tips av olika anledningar. Det har jag full respekt för.
Men de som kan lägga om sina vanor för att följa dessa tips kan förhoppningsvis märka en skillnad:

Vatten: Drick mycket vatten! Man bör få i sig c 3 liter vatten om dagen, ca hälften av detta brukar man få i sig via kosten men resten bör man alltså dricka. Varje dag. Vätskebrist är en vanlig anledning till huvudvärk. Tänk på att kaffe, te och alkohol är vätskedrivande, så även om de är vätska så blir det snarare minus än plus i vätskeintaget. Mer om vatten
Mat: Ät regelbundet, blodsockerfall och brist på energi kan leda till huvudvärk. Slarva inte med frukosten, och ät ett nyttigt och energirikt mellanmål, till exempel frukt!

Sömn: Sov minst 8h/dygn och försök kliva upp och gå och lägga dig samma tid varje morgon/kväll. Sömnbrist lär i varje fall inte minska chansen för huvudvärk.

Motion: När man motionerar regelbundet sover man bättre och man får inte heller spänningshuvudvärk lika lätt. Motionera där emot inte med huvudvärk, det gör för det mesta bara situationen värre.

Detta är enkla tips, väldigt grundläggande, men det betyder inte att de är enkla att följa! Jag kan inte påstå att jag följer dem själv riktigt som jag borde. Men när jag gör det mår jag bättre, jag får huvudvärk mer sällan och mår bättre allmänt.

Så har du möjlighet att följa dessa tips ordentligt, testa i en månad och se hur det går, det kan ju inte skada.

Annons:
JohannaEkroth
12/28/11, 11:42 PM
#1

När jag känner inre stress eller börjar bli irriterad gör jag en avslappningsövning som jag har skrivit ner i en artikel.

Proteinrik mat är bra att äta när man håller på att ha ett huvudvärksanfall, eller är i en period med mycket huvudvärk, man ska minska ner på kolhydrater av samma anledning.

Bra luft är A och O, sov med en glipa på fönstret även vintertid, fryser du så använd istället ett extra täcke.

En anpassad madrass och kudde för din kropp samt sovställning är a och o.

Att vara lugn och avslappnad vid sänggåendet är också A och O. Ligg inte och grubbla i sängen.

Undvik dina triggers, dvs sådant som du vet ger dig huvudvärk.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

_Charlie
12/28/11, 11:53 PM
#2

För mig funkar ibland socker och fet ohälsosam mat som mcDonalds vid ett pågående migränanfall. Varför vet jag inte. Energi kanske.


JohannaEkroth
12/29/11, 12:04 AM
#3

Bra Charlie, vi alla är olika! McDonalds har jag också märkt varit "bra" mat vid dessa dagar. Måste vara fettet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tzatze
12/29/11, 7:14 AM
#4

Sova med öronproppar. Jag är ganska ljudkänslig till vardags och även småljud för mig att hoppa till. Med propparna i slappnar jag av bättre.

Upp till toppen
Annons: