Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 11940 ggr
[Meinfinity]
12/30/11, 7:37 PM

Hur ofta är ni hemma från jobb/skola mm?

Ni som har mycket huvudvärk..Dagligen eller väldigt ofta..

Är ni sjukskrivna? Är ni hemma några dagar per månad? eller härdar ut?

Sjukskrivna? Sjukpensionerade?

Vad säger era arbetsgivare? Skola? mm

Har läst att många av er äter medicin dygnet runt.. Jag har själv ätit väldigt mycket, men nu mer i perioder..

Jag själv slipper karens, Försäkringskassan betalar min arbetsgivare. Är hemma oftast 1-3 dagar, men det kan bli även 1 vecka om vill sig illa. Min arbetsgivare är för det mesta ok, men kanske inte har full förståelse… Jag vill ju hellre jobba än att ligga nerbädda och inte kunna göra nåt vettigt.

*Gott Nytt år* Från mig Skrattande

Annons:
Krullsvans
12/31/11, 1:31 AM
#1

I snitt 2 dagar i mån. Tyvärr drabbar det ju jobbet fler dagar än så då jag inte alltid är överdrivet produktiv pga begynnande hvdvrk eller är "dagenefterkorkad", jag är inte vassaste kniven i lådan efter att huvudet fått sig en omgång… Min chef har faktiskt inte undrat. Han vet dock hur jag har det och jag har nog dolt en hel del med semesteruttag för att lönekuvertet inte ska bli alltför magert. Fick dock precis tips om fördäkringskassan i en annan tråd. Guld om de kan hjälpa!

[Lillfjanten]
12/31/11, 9:06 AM
#2

jag har huvudvärk 1-4 ggr i veckan, så det är en av orsakerna till min sjukskrivning, har haft denna värk i många år, men ska inte prova migränmediciner förrän nu. jag hoppas att det hjälper mig, och då ska jag också ta itu med arbetsmiljön, för det är den största boven här, det är där det oftast börjar. kanske jag kan gå upp till normalarbetstid och få slippa karens? vi får se vad som händer, jag ser positivt på det hela nu när jag faktiskt insett att det är migrän jag har, men lite tokigt är det ju att ingen läkare pratat om det, fastän mina symptom är så tydliga.

Flamman1
12/31/11, 9:56 AM
#3

I början av min huvudvärk var jag hemma från skolan minst en dag i veckan och då gick jag i nian som för mig kändes extremt viktigt för jag ville gå sam juridik eller ekonomi. Lärarna tyckte det var oroväckande så dom skicka mig till skolkuraton och det är där igenom jag hamnade till sjukhuset och nu till hab vårdcentralen skicka bara hem mig och så att det skulle bli bra. Sen när det var väl till gymnasium våga jag inte välja sam för att jag fatta att om jag inte klara nian hur skulle jag då klara sam. Jag var väldigt besviken på mig själv men samtidigt stolt för att jag klarade av att välja bort min högsta önskan. Nu när jag går andra året hotell och restaurang med inriktning restaurang så har det inte blivit bättre men ist för att stanna hemma när jag knappt klarar av att gå så går jag iväg till skolan ändå. Rädd för att hamna efter mer än vad jag redan är. Är ganska orolig för framtiden rädd att jag inte kommer klara mig i yrkeslivet…

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

 

murkla
7/19/12, 1:09 AM
#4

OJ, Jag är typ aldrig hemma för huvudvärk men jag borde väl ibland vara de. Har jag migrän så ja,

Dom dagarna är väldigt lätt räknade nu mer. Har lär mig att leva med min huvudvärk så.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

IaMiaMaria
7/20/12, 12:12 PM
#5

Jag har varit sjukskriven i sju månader för min huvudvärk, nu jobbar jag 50% samt slipper karens då jag har behövt vara hemma någon dag iaf.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

jj11
7/29/12, 4:08 PM
#6

Jag kan inte va hemma, är egenföretagare. Så jag packar kroppen full av medicin och försöker härda ut. Nån gång har jag fått va hemma ändå. Men det kostar så mycket att ta in personal för att jag är dålig. Så jag försöker fixa det. Går väl mer eller mindre på maxalt maxdos dagligen nu. Ska dock få träffa en överläkare på neurolgen nu, för ev. ep medicin.

Har fått papper av min läkare för att försöka få igenom att slippa karensdag (har ju 7st), men tror det är svårare när man är egenföretagare, så jag har inte orkat ta tag i det.

Annons:
teardrops
4/12/13, 7:58 PM
#7

Jag är aldrig hemma..Fast jag har gått hem kanske tre gånger sen i höstas pga huvudvärk,men testar alltid att gå till skolan.Har konstant huvudvärk.Ibland är det värre och då måste jag gå hem.Ibland har jag så ont att jag måste ligga i ett mörkt rum i flera timmar,då hjälper inte ens värktabletter och den hemska värken kan sitta i flera dagar.

Pelle Långlös
4/13/13, 6:29 PM
#8

Jag går heller aldrig hem eller stannar hemma. Min smärta bara finns där och irriterar men den är hanterbar. En vana att ignorera smärtan. Men är jag hemma så blir det sängen och sova en stund.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Snurpan83
4/16/13, 4:21 AM
#9

Jag har varit långtidssjukskriven sen 2009 för mig kroniska migrän och spänningshuvudvärk.. Annars så pluggade jag på universitetet men det gick inte.. tyvärr.. Jag kan inte ha ett vanligt jobb eller plugga p g av min huvudvärk och andra tillstånd.

 

GerbilenDino
5/10/13, 8:33 PM
#10

Skolan..

Jo. Haft en otroligt besvärlig huvudvärk , den har gått över, men var i skolan, hade prov, allt möjligt. Detta var en stark huvudvärk, var borta från skolan 3 dagar…

Inget man ska testa sig på ifall man inte klarar detta.

Jag vande mig efter 5 veckor.

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

chris01
6/24/13, 9:47 AM
#11

Tänkte just ställa frågan som denna tråd handlar om. Hur klarar ni att jobba? Hur ser familjeliv och fritid ut? Jag har EDS men utanpå en svårbehandlad migrän och ofta kronisk huvudvärk. Kommer så fort jag gör något med musklerna. Är sjukersatt heltid, men vill så gärna jobba….om än bara lite. Försöker komma på idéer att ha som ett litet eget företag, men än sålänge går det bara en kort period så kommer bakslaget…. Det är egentligen mest huvudvärken och migränen som begränsar mig, även om den delvis hänger ihop med EDSen. Lever själv, och har väldigt lite socialt umgänge. ….orkar inte. Hur har ni det?

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

Sandra21
9/29/15, 11:40 PM
#12

Jag har hortons blandat med migrän.  14-20 dagar per månad har jag ont i huvudet ungefär, varierar från månad till månad. Jag har aldrig varit hemma för huvudvärken då det skulle drabba mitt jobb alldeles för mycket, jag äter därimot väldigt mycket smärtstillande =)

[LadyK]
10/2/15, 5:56 AM
#13

Är inte hemma för huvudvärken i sig har migrän och hortons. Däremot stannar jag hemma när jag är så pass dålig att jag kräks vilket händer 1-2 ggr per år. Lever på treo i övrigt samt att jag har "vant" mig vid att det ska banka i skallen rinna om näsan och ögon som det oftast gör när det är ett horton anfall.

Annons:
Maria
10/14/15, 7:28 PM
#14

Jag har 50% sjukersättning men trots det har jag ganska hög sjukfrånvaro. Jag slipper i alla fall karensen numera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
10/30/15, 11:02 PM
#15

Går tredje året på gymnasiet, Juridik-linje. Jag har daglig huvudvärk men har mer eller mindre ont, och är borta en-fyra dagar i veckan från skolan. Jag har sjukintyg, så skolan säger inte så mycket om det. Jag försöker så gott det går att vara med på redovisningar, grupparbeten och liknande för att det inte ska drabba mina klasskompisar för mycket, och jag har lärt mig att hålla koll på skolarbeten via internet (vi har som tur dom flesta uppgifter online) så jag slipper fråga lärarna vad vi gör hela tiden. 

Jag äter ingen medicin eftersom det inte fungerar. Dagarna jag är hemma ligger jag mer eller mindre däckad i soffan, jag kan sova uppemot 16-18 timmar per dygn när jag har som ondast. Har jag tur mår jag tillräckligt bra på kvällen för att greja med skolarbete. Att gå till skolan i det stadiet är meningslöst, jag kan varken lyssna eller koncentrera mig och jag får inget gjort. Ju mer jag anstränger mig, desto större risk är det dessutom att jag har mer ont dagen efter. 
Så för mig var det mycket enklare att lära mig hantera och hinna med skolarbete när jag är okej, än att tvinga mig till skolan. Den vanliga smärtan har jag lärt mig leva med och den kan jag för det mesta ignorera även om jag blir trött, men dagarna jag har mer ont går det inte. Får jag vara hemma så mycket jag vill och behöver, hinner jag med skolarbetet utan större problem. Jag har lärt mig att jobba snabbt och effektivt när jag mår "bra" helt enkelt.


//Jessie

Fia68
10/30/15, 11:22 PM
#16

Hej! Jag var hemma kanske tio gånger om året innan för min huvudvärk. Men nu med annan medicinering och ett lugnare liv är jag nere på kanske två gånger per år. Har såklart huvudvärk oftare än så men jag klarar att arbeta.

Janne Nilsson
1/26/16, 12:07 PM
#17

Det brukar bli 1-2 dagar varannan månad. Eller någon halvdag då jag behöver vila eller låta tabletten verka om jag vaknar med det. Dessutom har jag flex så jag kan gå tidigare en dag då jag har problem.  Det var ett helvete när jag hade ett fysiskt arbete där jag ofta fick upp pulsen och helt enkelt inte kunde gå hem utan stora konsekvenser.

Faktum är att jag alltid på varje anställningsintervju nämnt att jag har problem med migrän och därför kan ha enstaka udda sjukdagar pga av detta. Däremot kan jag förstå arbetsgivares tvivel då det är så lätt att säga och svårt att kolla. Å andra sidan kan min kollegor ofta se på mig att jag har huvudvärk och jag brukar varna dem för att de inte ska tro att jag är arg eller nåt.

Sen jag började använda Voltaren för några år sedan så har den blivit lättare att hantera. I alla fall så att jag kan gå och jobba och kanske till och med vara social bitvis.

Fick veta vid senaste hälsokontrollen att man kan få ett intyg av sin läkare att man har de här besvären och därigenom slippa karensdag. Inget jag har följt upp än men man kanske skall göra det?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Maria
1/26/16, 12:13 PM
#18

#17 Jag har ansökt via jobb/försäkringskassa om att slippa karensdagen och fick det beviljat ett år. Det ska förnyas denna månaden så då får jag väl göra en ny ansökan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
7/21/16, 7:48 AM
#19

Jag har varit hemma i omgångar förut , ibland i 3 dagar , kräks o mår illa när migränen kommer. Fick sprutor ett år.

Nu har jag inte varit sjukskriven för migrän på många många år. Kanske 1 dag om året, försöker sköta mig bättre , med maten, dricka mycket vatten, inte stressa . 

Dem arbetsgivare jag har haft har varit förstående , den jag har idag är mycket medveten att jag inte ska stressa. 🙂 

Så idag blir det en vilodag!! Måste för att huvudvärken ska gå över helt . 

Kram Kram // soligajag1

Hej Snurpan83 

Va jobbigt för dig med din huvudvärk, har du inte fått hjälp av doktorn till bättre medicin som fungerar . Kram 🙂

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: