Annons:
Etiketttips-och-ideer
Läst 7706 ggr
JohannaEkroth
1/19/12, 5:43 PM

Havregrynsgröt mot migrän

Jag har upptäkt en sak. Jag äter ju havregrynsgröt till frukost varje morgon och nog har jag hoppat över någon morgon men inte reflekterat att det skulle vara gröten som ger mig migrän dagen efter.

Men så gjorde jag det för en vecka sedan cirkus. Hoppade över gröten och åt annat och så vaknade jag med migrän morgonen efter, och den morgonen åt jag heller ingen gröt och migränen fortsatte nästa dag också och så kom jag på det, så då åt jag gröt och nog sjutton var jag migränfri morgonen efter.

Faktum är att havren är seretonin-höjande och en del antidepp läkemedel som påverkar seretonin-nivån ges som migrän-förebyggande.

_Seretonin: Belöningshormon (må-bra-hormon) som påverkar humöret så man känner sig glad, nöjd och lugn. Är en signalsubstans. Reglerar även koncentrationsförmågan, reglerar impulskontrollen, sömnen och sexlusten. Gemenskap, samhörighet och trygghet höjer serotoninnivån, motverkar depressioner. 
_
Så ja, slutsatsen av detta är att jag kommer att äta en portion havregrynsgröt om dagen tills jag blir av med migränen helt. Flört

Vad tror ni om detta?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Senga
1/19/12, 8:08 PM
#1

Kör på det du! Själv käkar jag minimalt med Kolhydrater, så jag får väl hitta på något annat serotoninhöjande. Sex kanske? Dax att hojta på maken Flört

JohannaEkroth
1/19/12, 8:14 PM
#2

Aha, så Havren ingår inte i LHCF?

Hehe, ja, en orgasm kan lidra många tillstånd, oroliga magar och början till huvudvärk tillexempel. Vid en orgasm frigörs en massa ämnen som ska vara smärtstillande och lugnande på kroppen. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Senga
1/20/12, 1:51 PM
#3

Fast orgasmen kan dra igång en migränattack också, om man har otur. Egentligen tror jag det räcker med fysisk kontakt för att öka serotonin-nivåerna.

JohannaEkroth
1/20/12, 2:15 PM
#4

Tror du inte att det är aktiviteten i sig som drar igång migränen?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Mairah]
1/20/12, 2:31 PM
#5

Vilken häftig koppling du gjort BusHanna!

Nu käkar inte jag havregrynsgröt direkt, men jag äter många andra havreprodukter istället. Då ska jag med ta och käka mera havre. Havre är gott och är det dessutom serotoninhöjande, ja då ska jag sätta fart och käka mera havre. Flört

Tack för tipset Glad

[Lillfjanten]
1/20/12, 4:06 PM
#6

intressant tråd! jag googlade lite på detta, och fann att havre i sig inte innehåller serotonin, men innehåller en aminosyra som heter tryptofan, och av det så tillverkar kroppen serotonin.. en hel vetenskap! :) hade inte uppmärksammat detta om jag inte läst detta inlägg.

Annons:
Senga
1/20/12, 4:56 PM
#7

#4, hmm, jaa kanske. Men jag läste det någonstans. Eller så hörde jag det kanske på Fråga Doktorn på tv? Jag kopplar inte riktigt just nu. Att avbryta en pågående migränatack med sex är nog inte möjligt i alla fall. Alla aktiviteter som ökar blodtrycket och hjärtfrekvensen "dödar" ju när migränen är igång.

Nä, jag är säker på att jag har hört att orgasm kan dra igång en migränatack. Det hade något att göra med att själva orgasmen gör att blodkärlen dras samman plötsligt, med ökat blodtryck som följd. Och plötsliga tryckförändringar är en typisk trigger.

[Mairah]
2/27/12, 2:00 PM
#8

Måste bara få berätta att jag har undsluppit min vidriga migrän huvudvärk denna gång, som jag alltid annars får innan mensen ska komma. Jag har käkat havregryn till tusen de senaste veckorna, och ingen huvudvärk har dykt upp!! Skrattande

Detta är helhäftigt att det verkligen fungerar, så jag säger bara:

TACK BusHanna för detta recept!! Billigt och bra var det också Kyss

Så det här med att käka havregryn kommer då jag att fortsätta med. Varje dag, året om.

JohannaEkroth
2/27/12, 2:22 PM
#9

Vad skönt, Mairah! Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[CajsaBajsa]
2/27/12, 4:25 PM
#10

Jag ska också testa att äta mer havre! Glad

#7 Du kanske tänker på godartad orgasmhuvudvärk? Jag såg också Fråga Doktorn om huvudvärk och det togs upp där. Har man det så får man en plötslig fruktansvärd huvudvärk av orgasm, många tror att de fått hjärnblödning eller nåt, men det är helt ofarligt. (Dock måste man ju kolla upp det, så det verkligen "bara" är det man har). Det verkar som en fruktansvärd sjukdom.

walkinbeauti
2/29/12, 9:36 AM
#11

Smart test Hanna och varför inte det tycktes ju fungera hur bra som helst.Fast jag hade ingen aning om att seratonin även påverkar migrän.Trodde enbart det var olika ångest och deppsjukdomar men man lär sig nåt nytt varje dag.

Äter inte ofta gröt men faktiskt just nu en stor skål med havregröt Skrattande

[CajsaBajsa]
5/9/12, 8:46 PM
#12

Jag ska erkänna att jag varit väldigt skeptisk mot allt det här med "byt ut vete mot havre" osv. Men nu har jag ätit gröt istället för mackor till frukost och har faktiskt mått mycket bättre. Huvudvärken har inte försvunnit, men den har minskat rejält. Igår däremot hade jag väldans ont och fick en rejäl migränattack trots Treo, men så kom jag på idag att igår åt jag faktiskt mackor till frukost för en gångs skull.

Hurra för havre! Skrattande

[Mairah]
5/10/12, 3:30 PM
#13

# 12 Grattis till upptäckten och välkommen in i gänget FlörtCool

Visst är havre bra!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: