Annons:
Etikettalternativa-behandlingsformer
Läst 5343 ggr
JohannaEkroth
2012-01-19 18:04

Akupunkturbehandling

Jag tänkte jag ska berätta om mina akupunkturbehandlingar jag ska gå på mot migrän.

Så, i tisdags den 17 januari var jag på mitt första besök hos sjukgymnasten och fick 4 ytte pytte nålar stuckna i mig i sidan av handlederna och ovanför fotleden.

Man sticker inte i huvudet när man behandlar migrän då migrän är svällande blodkärl och just akupunktur kan få blodkärlen att svälla, så då avleder man istället genom att sticka på andra ställen i kroppen.

Det kändes när hon stack in fösta nålen ovanför högra fotleden, och den känslan gav sig inte, så den fick hon byta ut och sticka om på ovansidan av foten. Det ländes knappt alls och stickkänslan fanns aldrig där.  Och det är så det ska vara. Stickkänslan ska försvinna efter 15 sekunder, annars ska det stickas om.

Det är inga sprutstickkänslor jag pratar om, dessa stick är inte ens i närheten då dessa nålarna är så tunna som hårstrån näst intill, ja de minsta är det, de jag fick i handlederna.

När nålen väl ar inne snurrar hon lite på den så att stickkänslan återkommer, sedan får man ligga i 10 minuter, därefter kom hon och snurrade på nålarna igen och lämnade mig tio minuter till, därefter plockade hon ut nålarna.

Första gången fick jag ligga 20 minuter, annars är det 30 minuter som gäller.

Jag brukar känna mig rastlös av att bara ligga på en brits men känslan av att kroppen hade någonting att jobba med, som jag personligen inte kände, höll mig lugn.

Innan jag kom dit hade jag en viss känsla i huvudet, som kunde ha betytt ökad huvudvärk senare på dagen, men den känslan var bortblåst när jag var klar och jag kände mig totalt klar i huvudet efteråt. Den känslan höll i sig hela dagen.

Hon berättade att man brukar bli trött efter den första akupunkturbehandlingen, men hon blev pigg när hon provade på under utbildningen och jag blev pigg som en lärka jag med. Glad

Tyvärr hade hon inte någon mer tid denna veckan, så på tisdag och fredag kommande vecka är jag inbokad för fortsatta behandlingar.

Hon berättade att de flesta vårdcentraler har akupunktur, men man behandlar bara smärta. Migrän ingår alltså. Likaså nackproblem och andra tillstånd.

Ville bara berätta! Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Senga
2012-01-19 20:06
#1

Åh, jag hoppas du är en av dem som blir hjälpta! Berätta gärna vidare hur det går! Det är, vad jag förstår, vanligt att man blir hjälpt av akupunktur. Hörde något om att 9 av 10 får linding.

För mig fungerar det inte. Det triggar snarare igång anfall. Har provat i två omgångar. Första omgången skulle jag gå på 10 behandlingar som liknade det du berättar om. När jag fortfarande, efter den åttonde gången, gick hem med sprängande migrän avbröt vi behandlingen. Några år senare provade jag hos en annan sjukgymnast som var betydligt försiktigare. Nålarna fick sitta mellan 5 och 10 sekunder. Det triggade inte igång i och för sig. Men jag blev inte bättre heller.

JohannaEkroth
2012-01-19 20:10
#2

Senga - Man ska inte gå om man har en pågående migrän, då det kan göra det värre, men du kanske inte hade migrän innan, utan fick det under behandlingen?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Senga
2012-01-20 13:45
#3

Du har rätt. Men det drog igång under tiden jag låg som en nåldyna.

Flamman1
2012-02-04 22:00
#4

Åh hoppas det verkligen hjälper dig! När jag testa denna behandling så funka det bara för dagen för min del. Men alla är olika så hoppas verkligen det hjälper Kramar

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

 

JanGBG
2012-02-11 15:21
#5

Jag har fått akupunktur för något helt annat, Tinitus, och det har hjälpt helt fantastiskt! Har fått det i omgångar under flera år. Det hjälper! I alla fall ett par 6-7 månader och sedan en ny dos nålar.

Det enda är att efter så många behandlingar gör det verkligt ONT när dom sätter nålarna, men det tar ett bra tag.

[Mairah]
2012-03-08 12:03
#6

Det här låte spännande. Hur har det gått för dig BusHanna? Har du varit på fler behandlingar?

Själv är jag väl ingen nålfantast direkt, men det här är säkert värt att testa. Glad

Annons:
JohannaEkroth
2012-03-08 12:42
#7

Jag är precis inkommen innanför dörren efter ett besök hos sjukgymnasten och akupunktur.

Fick idag nålar i anklarna, tumvecket, handleden, mellan ögonen och mitt uppe på huvudet.

Det går så bra så. Blir så tom i huvudet dagarna efter. Inga spänningar eller känslor alls där! Foten i munnen

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

walkinbeauti
2012-03-08 14:49
#8

Härligt att det verkar fungera,akupunktur lär vara effektiv mot mångt och mycket Glad

[Mairah]
2012-03-08 18:33
#9

Härligt att höra Glad

Maria
2012-03-09 07:57
#10

Jag har lagt en förmögenhet på akupunktur en period men det hjälpte inte mig tyvärr.Rynkar på näsan

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: