Annons:
Etiketthuvudvärk-vid-synfel
Läst 24716 ggr
JohannaEkroth
2/2/12, 9:21 PM

Huvudvärk pga dålig syn?

Hej!

Aug 2008 gjorde jag syntest som visade +0,75 på bägge ögonen samt en liten skelning på vänster öga med cyl -0,5 ax 90 (grader).

Fick recept på glasögon för detta men då jag inte tyckte mig ha några besvär så struntade jag i det.

Nu har jag börjat bli trött i ögonen och vid ca 16-18 på eftermiddagen kommer en huvudvärk som jag inte känner igen. Tredje dagen i rad nu, kanske längre, men som jag har uppmärksammat problemet. Det är tredje dagen i rad nu. Den sitter uppe på hjässan, precis i nedbuktningen i skallen där fontanellen satt/finns. Känns som ett tryck precis där i gropen på skallen. Tycker mig ha mer ont på vänster sida och då vänster hjärnahalva = höger öga och jag har en skelning på vänster och höger öga får då jobba mer, så skulle det ju stämma.

Och nu provade jag att sätta på mig ett par läsglasögon medan jag skriver det här inlägget och glasögonen har styrkan +1 eller hur man nu skriver. Det blir bättre i huvudet inbillar jag mig, men jag får ont i vänster öga, säkert pga att glasögonen inte är anpassade till skelningen.

Tradil 400mg + 1g panodil (= 800mg ipren + 1g alvedon) hjälper ingenting alls.

Nu min fråga. -Huvudvärken, tror ni den beror på att min syn har blivit sämre? Behöver jag gå och göra en dyr synundersökning för 400:- ? Är det någon som har erfarenhet och som känner igen detta?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[CajsaBajsa]
2/14/12, 6:30 PM
#1

Om du har skelning på höger öga borde höger öga göra ont om det var på grund av skelningen, och det borde vara mer runt ögat du får ont, snarare än uppe på huvudet.

Jag har en liten skelning på vänster öga men starka ögonmuskler och bra samsyn så skelningsglasögon behövs inte, utan gör mest bara livet krångligare.

Du kan ju testa att hålla för det skelande ögat en stund medan du t.ex. läser och se om det känns lättare.

Fast allra bäst är ju om du går till en ortoptist på ögonmottagningen om du är osäker.

Björnidet
2/24/12, 8:32 PM
#2

#1 har rätt, ta kontakt med en läkare på ditt sjukhus som behandlar syn då får du reda på vad som utlöser ditt onda.

JohannaEkroth
2/25/12, 9:29 AM
#3

Skelningen kommer bara när jag är trött och utarbetad eller sönderstressad. Det syntes ingenting när jag var hos optikern mer än att mitt brytningsfel blivit värre, så nu har jag skaffat mig glasögon. Glad

Tänk så bra jag ser nu och huvudvärken försvann! Skrattande

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Krullsvans
2/25/12, 9:46 AM
#4

Vad bra att du kollade upp detta. Synfel gör ju att ögonen måste anstränga sig hela tiden, vilket ger spänningar och ev. huvudvärk.

[CajsaBajsa]
2/25/12, 11:04 AM
#5

Vad skönt att det löste sig!

Björnidet
2/26/12, 1:30 AM
#6

Om man kört bil länge i dåligt väder eller dimma då brukar jag få en konstig huvudvärk som bara sitter i framloben av skallen, ögonen blir röda och man ser ut som om man gråtit. De gånger det har blivit så då har det enda som hjälpt varit att ta en tupplur på runt en timme för att det skall gå över och det har det gjort.Ibland har man tagit ett par panodil 500mg för att kunna slappa.

Annons:
[Mairah]
2/27/12, 2:04 PM
#7

Jag får också spänningshuvudvärk om jag blir trött och överansträngd i ögonen.

walkinbeauti
2/29/12, 9:48 AM
#8

Skönt huvudvärken försvann Hanna och jag är som dig har brytningsfel och vid trötthet vill ena ögat dra lite skelande åt ett håll.Har glasögon även om jag inte använder dom dagligen men märker att visst blir man slut utan när man behöver anstränga ögonen mer än vanligt.Speciellt utomhus där jag inte bedömmer avstånd.

Kan känna en lätt huvudvärk men är väldigt förskonad däremot läser man ofta om att många får ont utan glasögon.

Egentligen borde jag ha dom jämt för jag ser som en kratta och stavar tok ibalnd men men är en slarvmoster  Tyst provade linser men dom blev jag bara osams med Skrattande

Jandy81
7/16/12, 10:58 PM
#9

Hej

Jag fick mina fösta glasögon när jag gick gymnasiet , typ år 2000. Kollade synen just p.g.a huvudvärk. Då var felet så litet så jag använde inte glasögonen alls efter nån vecka (kanske ungefär som ditt synfel minus skelningen).

2003 fick jag mitt första barn och började läsa mycket, både böcker och framför allt på datorn, märkte att jag fick huvudvärk lätt och började få svårt att fokusera efter lkängre stunder och bestämde mig för att kolla synen igen. Nu hade den blivit värre (runt +1 och +1,25 tror jag det var) och jag fick glasögon jag skulle ha när jag läste.

2005 kände jag av det igen och gick till optikern. Nu var felet +2 och +2,75. Nya glasögon.

2010 fick jag nya igen, då var det + 2,75 och + 3,25 eller nått sånt.

Så visst kan det bli sämre, sedan 2010 har jag glasögonen på mig alltid, inte bara när jag läser.

Jag har nått (ganska vanligt) fel som gör att så fort jag byter fokuseringspunkt så måste mina ögon jobba hårt för att fokusera igen (detta gör man ju 100 tals/tusen tals ggr varje minut). Detta blir oxå lättare för ögonen med glasögonen på.

Idag kan jag inte läsa utan glasögon, då blir all suddigt och jag får verkligen anstränga mig (och flytta huvudet bakåt) för att kunna fokusera och se vad det står.

Tycker att du ska offra de där pengarna och kolla synen igen.

Jenny

murkla
7/19/12, 12:33 AM
#10

Jag har läsglasögon , de har underlätta för mig som har mycke huvudvärk om jag anstränger mina ögon.. Ja de är värt att kolla upp ögona igen. De gjorde jag för något år men de hade inte ändra sig .

Har mycke huvudvärk, späning och migrän.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

[Fröken P]
7/19/12, 5:30 AM
#11

att ha rätt glasögon är jätteviktigt, det får man inte snåla på. (det finns billiga glasögon hos många butiker nu) jag har tre par olika bågar då jag inte vill ha/kan ha progressiva, så jag har avstånds- terminal- och läsglasögon. jag får ont i huvudet och ögonmuskelvärk om jag slarvar.

qawqaw
12/8/12, 11:28 AM
#12

Precis som mig, jag har blivit utredd många gånger på sjukhus för min konstiga dimsyn åp ena ögat utan att dom hittat något fel. Nu bor jag i en annan stad och var vid ett tillfälle på ögonkliniken för att kolla om min dotter skelade, jag satt med henne i knät hela undersökningen och när vi var klara så säger läkaren att dottern min är inte skelögd men att jag var det. För henne var det en enkel sak att se min microskelning men alla ögonläkare jag träffat i sthlm har inte lyckats någon av dom. Nu har jag varit hos en optiker och det tog henne en vanlig undersökning att konstatera min skelning, hon började fråga om huvudvärk och jag sa att jag brukar ha ont i dom trakterna. Efter ett samtal med henne så vet jag nu varför jag får huvudvärk efter statskörning och när jag går in på affärer som t.ex mediamarkt, mitt slööga sätter på standby och mitt andra öga blir överarbetat så voila där hade vi den huvudvärken.

Pelle Långlös
12/16/12, 6:14 PM
#13

Jag tror att jag fått sämre syn sen sist jag var till optikern. Det var säkert 5-6 år sedan jag var dit.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Aniara4
1/20/13, 12:22 PM
#14

Jag har ett lätt synfel som inte har stört mig, men det jag märker är att jag får ont i huvudet när jag sitter vid datorn om jag inte har glasögon. Hade ofta ont på ena sidan av skallen efter en pluggdag men kopplade inte riktigt till synen.

Jag skulle väl egentligen ha glasögon hela tiden, men det tycker jag är så jobbigt och irriterande (inte minst på vintern om man går ut!) så jag har dem bara vid datorn, när jag läser, på bio (ibland när jag tittar på tv), och faktiskt ibland om jag ska ha ett möte med bara en annan person (vilket jag har ibland pga mitt jobb) och kommer att titta mer fokuserat på den.

Elliiez
10/15/14, 12:27 PM
#15

Ni som har som sämst -1 ska vara lyckliga.

Tro mej, jag har -12 fast glasögonen är nu för -11 och jag får också konstant huvudvärk fast jag börjar misstänka hortons av olika anledningar, men ska kolla upp det.  Ärligt bir jag ledsen när man ser folk med så lite synfel göra det till en stor grej

Geru
12/18/14, 5:27 AM
#16

#15 Större synfel ger inte större huvudvärk. Inte heller är det rätt att säga att någons värk är mindre värd för att någon annan har det värre. Huvudvärk beror på många olika anledningar med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Elliiez
1/24/15, 1:17 PM
#17

Nej men större synfel behöver fler korrigeringar som inte går att fixa, de va så jag menade. jag värdesatt varken huvudvärken eller synen, men det är något jag alltid blivit irriterad på - när folk har -1 och tycker att det är hela världen, medan mina -12 också är en barnlek för någon annan.

Upp till toppen
Annons: