Annons:
Etikettinternet-tv-film-radio
Läst 4763 ggr
AnneN
2012-02-07 20:22

Undvik mat som ger dig huvudvärk

Hittade av en slump denna artikel som handlar om mat som kan ge huvudvärk.

http://www.expressen.se/halsa/1.2601547/undvik-maten-som-ger-dig-huvudvark

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Lillfjanten]
2012-02-08 08:49
#1

bra info!

JesFre
2012-02-08 12:04
#2

Trodde inte jag skulle känna mig tacksam för min Hortons.. Men när jag tittar på den listan verkar det inte som att det är mycket mat som inte riskerar att framkalla migränanfall. Har själv inte märkt av att min huvudvärk blir värre av något speciellt. Tack och lov för det Glad

julklappen
2012-02-19 23:55
#3

Tack för tiset.Jättebra inlägg det där man kan läsa om olika saker som man kan få huvudvärk av.

AnneN
2012-02-20 00:33
#4

#2 Jag tycker inte listan ser så farlig ut, visst det är en till synes lång lista, men det mesta undviker man enkelt genom att inte äta hel/halvfabrikat utan istället laga sin mat från grunden = man slipper det mesta som innehåller glutamat och andra onödiga tillsatser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Björnidet
2012-02-24 19:56
#5

Ett svar till Jesfre.

Hortons huvudvärk är en skovloiknande huvudvärk med  att det börjar sticka bakom ett öga för att sedan bli en fruktansvärd smärta på huvudets ena sida och bakom ögat. Jag led av detta helvete i 24 år, med ibland perioder upp till 1,5 månader med värk som började med lite, blev mer för att sedan bli mycket ont och sedan avta, jag kräktes aldrig mådde aldrig dåligt. Vad som utlöste det vet jag var öl, om jag tog en lättöl till maten då kund jag känna stickningarna och då visste jag vad som väntade.

Det gånger jag lyckats förhala utbrottet är att då jag var på en fest, supa sej riktigt full då gav det med sig för kvällen men dagen efter då blev det kombinerad huvudvärk/baksmälla/hortons/. Det är inget jag rekomenderar, vad jag däremot kan rekomendera är att du talar med din läkare och be att få prova immigram tabletter eller sprutor. Sprutan är snabbverkande men räcker bara i två timmar tyvärr. Tabletten kan du dela i två och ta dem varannan timme då kan du hålla värken i någorlunda schack.

Däremot upplevde jag aldrig att någon speciell mat skulle utlösa hortons, jag åt det mesta både före under och efter andfallsperioderna utan att jag märkte något av det.Husmanskost var det oftast.

Den artikel som hänvisades till tror jag gäller nästan uteslutande migrän där även jag tidigare hört att vissa saker som ex: rödvin var en bov.

Det man kan säga även om hortons är att all alkohol utlöser värken om det är dags med att börja på en anfallsperiod.

Övrig tid har jag provat med alkohol utan att få anfall.

[Mairah]
2012-03-08 11:57
#6

Här var något intressant som jag missat. Glad

Annons:
Geru
2012-03-11 00:41
#7

Jag får ont i huvudet av ett eller två glas av lightläsk. Samma sak med te.x. funlight saft och sånt med…

Vete fan varför dock. Det är väl inte ens samma sötningsmedel i dom två?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

AnneN
2012-03-11 00:59
#8

#7 Om man tar coca-cola light och fun light som exempel så innehåller båda sötningsmedlen aspartam och acesulfan K.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Geru
2012-03-11 02:32
#9

#8 Hmm. okej, så det kanske är det då?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: