Annons:
Etikettskallskador-och-hjärnskakning
Läst 92806 ggr
Wand
2012-02-11 17:11

Slog i huvudet...

Imorse, runt halv 8, då jag skulle gå ut och rasta hunden, så halkade jag baklänges och ramlade rakt på bakhuvudet. 
Det konstiga är att då det inträffade så var det över näsan jag fick ont, det kändes som att jag hade fått en smocka rakt i fejan! 

Men i alla fall så har jag sedan dess haft huvudvärk, detta över hela huvudet men framförallt i just bakhuvudet.

Har läst lite på internet om hjärnskakning, och där står det att man även känner illamående, blir ofokuserad och liknande när symptomen uppstår, och det enda jag upplevt idag är huvudvärken och såklart lite illamående just av det, men bara någon sekund då och då och verkligen inget extremt. 

Kan det vara hjärnskakning ändå, trots att jag inte har några större symptom? Och om inte, kan det vara farligt eller bör jag andas ut min noja?

(tänkte lägga detta i kategorin 'baksmälla' innan jag insåg att det inte var en smäll i bakhuvudet som menades…)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
JohannaEkroth
2012-02-11 20:55
#1

Det är alltid farligt att slå i huvudet så hårt som ett baklängesfall. Så nog kan du ha drabbats av hjärnskakning. Och de säger ju att om man har symtom på hjärnskakning så ska man se till att inte vara ensam det närmaste dygnet ifall man skulle ha en blödning på hjärnan och plötsligt bli medvetslös.

Man brukar bli trött och dåsig när man har hjärnskakning.

Hur som helst ska du ta det jättelugnt om du har en hjärnskakning.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wand
2012-02-11 20:57
#2

Jo, att det är farligt vet jag, det är ett under att jag inte svimmade då det var en rejäl smäll med huvudet före. 
Men det enda symptomet jag haft hittills är ju just huvudvärk och lite illamående, men det kan likväl ha varit inbillning med illamåendet också hmm…

Ska dock självfallet vara försiktig. Som tur är så har jag både hunden och syster + pappa hemma så skulle något hända så vet jag ju att jag inte är ensam.

Trött är jag väl litegrann kanske, men inte dåsig. Och tröttheten kan ha att göra med att jag promenerat mycket idag.

Får hålla koll helt enkelt!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

JohannaEkroth
2012-02-11 21:05
#3

Ja, krya på dig! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

yvonnel
2012-02-12 01:27
#4

#0

Det är faktiskt viktigt att inte bara ta det lugnt utan faktiskt att ligga ner minst 1 dag om man så kraftigt har slagit huvudet.

Wand
2012-02-12 08:00
#5

Hm, om jag ändå tänkt på det igår så hade jag nog vilat/legat hela dagen… Rynkar på näsan Kommer dock ligga mestadels idag, är alldeles för matt för att orka vara uppe, och har fortfarande ont, har även fått ont i nacken så jag antar att det är efter slaget aswell. 
Misstänker också att det är en hjärnskakning, fast en lätt. Ska be pappa ringa rådgivningen idag(kan inte själv).

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
2012-02-19 07:32
#6

#5 Hur gick det för dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Wand
2012-02-19 07:40
#7

Det var troligtvis en liten hjärnskakning ändå. Jag ringde rådgivningen, och de sade att det mest troligt var det, och beordrade mig att besöka en vårdcentral (det gjorde jag dock inte…) och vila huvudet i minst en vecka, ta det lugnt osv. 

Har mått illa av och till hela veckan och haft ont i huvudet också såklart, men idag mår jag bra trots att jag känner mig lite extra ömtålig, höhö…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
2012-02-19 08:20
#8

#7 Vad skönt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

julklappen
2012-02-20 00:08
#9

Fy så hemskt.Jag hoppas att det snart blir vår så vi slipper halkan.Jag minns när jag var ung och skulle också gå ut med en hund.Och halkade på en glashal trapp.Slog baklänges och slog i huvudet.Jag blev illamående och kände mig lite konstig.Men det var ingen som visste/tänkte på att jag hade fått Hjärnskakning då.Kan man få Migrän efter det många år efter det sen?

Wand
2012-02-20 08:11
#10

#9 Det jag fick höra nu är att om man har hjärnskakning så ska man inte använda hjärnan så mycket, dvs vid TV, böcker, dator och sådant som kräver koncentration, för då kan man få bestående problem typ. Vet dock inte vad dessa problem kan tänkas vara, du kan ju ringa rådgivningen!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Björnidet
2012-02-24 19:39
#11

Fall med slag mot bakhuvudet är farligt, mycket farligt.

Jag skall berätta om en bekant, en kvinna ifrån Västerbotten som var ute tillsammans med en syster i skogen för att plocka lingon.

Av någon anledning ramlade hon baklänges och slog bakhuvudet i en liten sten som stack upp. Kvinnan blev lite yr men steg up och vill gå hem, hon mådde dåligt sa hon. Väl hemkommen så lade hon sig på en säng och somnade, efter ett par timmar kom hennes make och skulle väcka henne men fick henne inte att vakna.

Hon var medvetslös så ambulans tillkallades för transport till Skellefteå sjukhus. Framme vid sjukhuset konstaterades att hon fått en blödning på hjärnbarken, iltransport till Umeå Universitetssjukhus blev det.

Efter två månader vaknade kvinnan upp men kunde då inte tala, hon var förlamad i nedre delen av kroppen och skulle så förbli enligt läkarna. 2,5 år efter olyckan i skogen har hon fått tillbaka talet men minns inte hur man gör när man läser, hon kunde inte läsa.

Fyra år efter så hade hon lärt sig att hjälpligt stava sej igenom ett ord och så har det fortsatt.

Idag sitter hon i rullstol, är helt förlamad i nedre delen av kroppen med inga utsikter att bli bättre. Denna tragiska olycka hände för c:a 30 år sedan, men hade hon åkt direkt till sjukhuset och fått hjälp så hade utsikterna att hon riskerade att bli lam blivit mycket bättre.

Därför ryser jag när någon talar om att de slagit sej i bakhuvudet, jag vet vilka konsekvenser det kan få, därför skall du vara försiktig med sådana skador

JohannaEkroth
2012-02-24 19:45
#12

Björnidet - Tack för att du delar med dig om hur farligt det är att slå i huvudet. Mår man dåligt ska man absolut inte vara själv. Och är man ensam och inte mår dåligt, men det kanske är dags för att sova natter, så kan man bli medvetslös under sömen utan förkänningar innan likväl.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wand
2012-02-24 19:50
#13

#11 Usch, vilken hemsk och tragisk historia! En fin promenad i skogen förvandlas till en livsomvändande tragedi. 

Huvudet är en mycket känslig del av kroppen, då hjärnan är så extremt viktig för vår motorik, vårat tal, vårat tänk och ja, allt. Så skallskador är absolut inte att leka med.

Tackar för att du delar med dig av denna berättelse, den kan vara bra att höra! Nästa gång jag slår i huvudet (vilket jag hoppas att jag aldrig behöver göra igen, men ja…) så ska jag åka  raka vägen in till sjukhuset.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Björnidet
2012-02-24 20:07
#14

Det är rätt tänkt, åk direkt in om du känner dej yr eller mår illa.

När jag skrivit detta så darrar jag när  jag tänker på hur det var den där ödesdigra lördagen utanför Burträsk i Västerbotten.

Jag och mina kompisar i folkdanslaget skulle ha uppvisning i folkdans på ett hembygdsområde och den kvällen efter detta var stämningen mycket tryckt, ingen kunde ens tänka sej hur hon mådde, hon var före denna händelse en s.k stordansare som alla ville dans med men tyvärr, livet förändrades totalt för henne, sorgligt må jag säga och det finns anledning att varna andra för skallsmällar i bakhuvudet.

Jag hoppas att du nu mår bra och inte känner några men efter ditt fall, känner du yrsel, mår illa så uppsök läkare det är mitt råd.

Wand
2012-02-24 20:09
#15

#14 Jag kan verkligen förstå det, jag har ingen i min närhet som fått sådana ödesdigra konsekvenser av ett fall, men det tar ju inte bort det faktum att dessa händelser är fruktansvärda. 

Har mått bra länge nu, och har inte haft något värre än lite illamående och huvudvärk i början, så jag hade turen att "bara" få en lätt hjärnskakning. Men självfallet ska jag ta mig in till sjukhuset om jag börjar känna mig dålig igen, är för mån om mitt liv för att göra annat…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: