Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3699 ggr
Cindy
3/5/12, 7:05 PM

Endometriosveckan på Kvinna iFokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 5-11 mars 2012 är veckan då kvinnosjukdomen endometrios uppmärksammas i hela världen. På Kvinna iFokus kommer vi dra vårat strå till stacken med artiklar, länkar och intervjuer kring "endo".

Det uppskattas att ca 10% av alla kvinnor i fertil ålder har endometrios, kvinnosjukdomen som tyvärr alldeles för många lider i det tysta av i tron att deras svåra mensvärk är normal.

De vanligaste symtomen är:

  • Kraftiga smärtor i buken, ofta i samband med mens
  • Onormala mensblödningar (kraftiga, oregelbundna etc)
  • Samlagssmärtor
  • Smärtor i ryggslutet och ibland även ner i benen
  • Smärtor vid tarmtömning och vattenkastning
  • Svårighet att skaffa barn
  • Trötthet och energilöshet

Om du misstänker att du själv eller någon du känner är drabbad, så gå in på Kvinna och läs mer om endometrios!

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
JohannaEkroth
3/5/12, 7:53 PM
#1

Tack och lov så har jag inte detta själv, trots att jag har många åkommor. Mycket bra att detta uppmärksammas, då jag tror att många lider av detta utan att veta om det! Jag ska kika in på Kvinna iFokus och läsa om det, då jag själv vet väldigt lite om detta.

Lycka till!

Och till er drabbade så ägnar jag er en extra tanke denna vecka och gör så gott jag kan genom att lära mig mer om det så att jag kan förmedla till mina nära och kära.

Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Mairah]
3/7/12, 8:06 PM
#2

Javisst har man hört talas om sådant här elände. Jag ska också gå in och läsa om det här.

Upp till toppen
Annons: