Annons:
Etikettspänningshuvudvärk
Läst 8097 ggr
[trewq]
2012-03-22 17:01

Min huvudvärk

Då jag har haft huvudvärk från och till under 1,5 år tänkte jag dela lite av vad jag kommit fram till kan hjälpa. Viktigast tycker jag är att undvika situationer som ger stark huvudvärk.

Sedan kan man ta kortare pauser från att sitta vid datorn, om det är där man får huvudvärk. Be de som finns i närheten anpassa sig om de kan, man kan skaffa en bättre skärm, dra ned på ljud som stör.

Att vara ute och gå tycker jag hjälper en hel del mot huvudvärk. Även fysisk träning, och mental avslappning som meditation, och eller yoga. Vid intresse kan jag länka till tekniker som fungerar bra för mig.

Känner man att huvudvärken kommer från en viss punkt i huvudet kan det vara en slags blockering som ligger och är i vägen för att tankar ska kunna flöda fritt i hjärnan, skapa spänningar och tryck. Det kan handla om jobbiga minnen från barndom, och sådant som man har oavklarat i form av erfarenheter.
Är detta fallet, och huvudvärken är obehaglig har det funkat bra för mig att hålla ett svagt fokus i huvudet därifrån man känner att värken kommer. Detta kan till och med på sikt lösa upp spänningen man har så att ett lika starkt fokus inte behövs och att den till slut försvinner helt.

Självklart handlar just detta om spänningshuvudvärk. Annan form av värk av fall som kanske har med något fel att göra kan jag inte säga något om.

Annons:
[Lillfjanten]
2012-03-22 18:27
#1

det där med blockeringen och hålla ett svagt fokus, det hängde jag inte med på, det förstod jag mig inte på, men det är bra att det fungerar för dig! Glad

[trewq]
2012-03-22 21:12
#2

Inte så svårt…tankar samlas som blockeringar i kroppen, och ett svagt fokus på blockeringen löser upp den relativt snabbt. Stora blockeringar som sitter kanske sedan födelsen till och med…de tar lite längre tid, men har man bara ett litet fokus på stället där smärtan uppstår då kan man se att det kanske fungerar.

[trewq]
2012-03-22 21:18
#3

om du vill kan du självklart se detta som en reflektion från min sida också…

[Lillfjanten]
2012-03-23 06:28
#4

#2  det är fortfarande inget som jag kan föreställa mig, det är för djupt för mig och mina tankar. men som sagt, det är bra att du vet hur du fungerar, och att det fungerar för dig! Glad

[trewq]
2012-03-23 16:31
#5

#4 Okej, det blev som en slags skydd på grund av all huvudvärk. Orkade inte mer, så började slappna av i stället. Kan förklara det med att en spänd muskel brukar vad jag vet bli mer avslappnad om man lägger sitt fokus på den.

Men ja, det fungerar för mig i alla fall. Ni får låta er kropp finna era fungerande lösningar :)

Senga
2012-03-24 08:34
#6

Letar och letar…. Alltid roligt att läsa någon annans positiva erfarenheter.

Annons:
[trewq]
2012-03-24 11:03
#7

#6 Har du ens provat att lägga fokus där det spänner? Min kropp bör ju inte vara annorlunda än er/din, men det är klart. Kanske behöver man få nog innan man tar steget. Värk tyder ju på att något är fel, och kroppens spontana reaktion är alltid att rygga tillbaka från smärta. Lika så att söka sig inåt vid starkt lidande!

Senga
2012-03-28 21:44
#8

#7 Vem har inte det? Det är svårt att hålla fokus därifrån! Och jag har definitivt fått nog av huvudvärk. För en herrans massa år sedan! Jag tror ingen går med migrän frivilligt. Och för spänningshuvudvärk fungerar absolut avslappningsövningar positivt. Till viss del ibland något även på migrän. Förutsatt att migränen triggas igång av spänningar. Men många gånger triggas migränen av annat, som jag inte alltid hinner identifiera. Att lägga fokus och lyssna innåt varje vaken eller sovande sekund för att hinna förutse eller hindra ett migränanfall är fruktansvärt svårt.

Kanske är jag lättretad just nu, och missuppfattar dig. Men jag lovar dig, att migrän är inget någon tar lättvindligt och ignorerar. Har man det gör man allt för att slippa. Man testar mediciner, ändrar maten, kör avslappning, mindfullness, vitamintillskott, akupunktur, massage, manupilation….you name it. Ibland känns det nästan som att om någon läkare säga till mig att migränen skulle försvinna om jag gjorde en lobotomi skulle jag ta det.

Som sagt, tidigare. Roligt och skönt att det fungerar för dig. Tyvärr har inte alla den turen att hitta vad som fungerar. Men jag har fortfarande hopp att jag någon gång ska hitta min sanning. Det är det hoppet som håller mig flytande.

[trewq]
2012-03-29 00:43
#9

Läste en bok om migrän för trodde att jag kanske hade det, men minns inte så mycket om hur migrän uppstår. Läste förresten inte hela boken, bläddrade i den för kom fram rätt snabbt att jag nog inte hade migrän ändå.

Därför kanske mitt råd inte fungerar för dig :( Det går iaf att ha blicken/fokus/vad man nu vill kalla det innåt, och det är inte bara en bildlig sak att säga. Jag har haft så under flera månader, och ja, det fungerar bra.
Nu har jag ingen huvudvärk i stort sett, och inget som vill ge mig den, det är inga blockeringar för tillfället som är ivägen och spänner mitt huvud.

Vad jag tänkte är att kanske migränen skapar ytterligare spänningar u huvudet förutom vad som gör den biologiskt sett. Spänning, på värk liksom.

Så bra då att det hjälper med avslappning.

Ignorerar minns jag inte att jag har bett dig att göra? Du missuppfattar nog för allt jag menade var att slappna av. Ignorera spänningarna kanske?

[Mairah]
2012-03-29 11:26
#10

# 8 Hoppas verkligen för din skull att du hittar en lösning på din migrän.

Upp till toppen
Annons: