Annons:
Etikettläkemedel
Läst 11797 ggr
[Fröken P]
2012-05-07 15:33

Hur ofta äter du migränmedicin?

som frågan lyder!

Annons:
CelsiusT
2012-05-07 16:03
#1

Jag har migrän nästan varje gång jag har mens. Ett tag hade jag migrän nästan varje helg. När jag först fick medicinen så åt jag den dom gånger som jag hade tillgång till att ta den i god tid (annars hjälpte den ändå inte). Sedan tog den slut och jag "orkade" inte gå och fixa mer medicin och svor över det varje gång jag fick migrän (men då orkad ejag inte fixa och när jag var frisk så var det bökigt och besvärligt att ordna ny då jag flyttat och inte hade samma läkarkontakt). Men nu äntligen har jag fått tummen ur och fått ett nytt recept.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Fröken P]
2012-05-07 16:10
#2

Det är ju så små förpackningar, 6 st bara som jag får utskrivet. I vintras så var jag migränfri i flera månader, men nu är det några gånger i veckan. Men det är väl bara att förnya recepten om och om igen ;)

CelsiusT
2012-05-07 16:19
#3

#2 Ja jag håller med om att det är små föpackningar. Men jag tar bara en varje gång jag har migrän. Om det inte släpper helt så fortsätter jag med 1 Ipren och 2 panodil var 4e timme tills jag är värkfri. Numera har jag ju bara en gång i månaden ungefär, förut var det värre när det var nästan varje vecka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Fröken P]
2012-05-07 17:59
#4

just nu har jag en period där det blir 2-4 gånger i veckan.

Aniara4
2012-05-07 23:52
#5

Äter migränmedicin gör jag aldrig, men jag tar Zomig nasal någon gång i veckan skulle jag tro. Ibland oftare, ibland går det långa perioder utan.

Sen har jag annan huvudvärk som kan leda till migrän, men där Ipren ofta hjälper. 2-3 gånger i veckan just nu, men det går också i perioder.

[Fröken P]
2012-05-08 02:04
#6

Jag formulerade rubriken fel, "äter" skulle bytas ut till "använder". Tyvärr så kan jag inte använda antiinflammatoriska medel, annars hade ju det varit ett bra alternativ.

Annons:
UlrikaD
2012-06-02 16:43
#7

Tar en immigran per dag. Finns ju i 18 pack också.

jj11
2012-06-04 21:37
#8

Jag tar förebyggande medicin varje dag, 3ggr per dag. Akutmedicin vid behov. Vissa perioder 1-3ggr per vecka, andra 1-3ggr per månda. Tyvärr aldrig mindre, dock ibland mer. =/

Bivax
2012-06-05 22:54
#9

I över 30 år tog jag attackmediciner flera gånger i veckan. Tog även förebyggande mediciner varje dag i många år.

Det senaste året har jag tagit attackmediciner 1-2 gånger i månaden, inga förebyggande alls.

Skillnaden? Jag började äta LCHF för ett år sedan. Fick ett helt nytt liv. Kan knappt fatta att det är sant. Alla magproblem försvann också.

[Fröken P]
2012-06-06 00:28
#10

Det är många som säger sig bli hjälpta av LCHF metoden. Bra om det är så. Själv så blev varken mage eller annat bättre för min del, bara när jag kör laktosfri kost. Det kan vara nyttigt att testa olika dieter ibland. Ja, jag kallar det diet nu ;)

Åsa Persson
2012-10-28 13:48
#11

Jag har ofta ont i huvudet och ofta slår det ut mig helt och hållet om jag inte tar medicin emot det. Använder receptfria små effektiva tabletter som heter lite olika men som innehåller samma ämne (oritriptan och sumatriptan) och så har jag zomig nasal på recept.

Eftersom jag ofta har ont i huvudet, i snitt två till tre dagar i veckan, så kan jag bli hysteriskt rädd för att tänka på vad som sker i min kropp när jag nu tar medicin så ofta. Och vad som sker om jag inte tar dem.

Har varit på utredningar och det har väl egenligen "bara" lett till att jag vet att jag inte har någon tumör åtminstone. Men man måste arbeta också, och fungera i hemmet, alltså blir det så att jag tar tabletterna och sköter det jag ska och känner mig inte alls manad att göra fler utredningar. Vad leder det till? Andra mediciner. Men lika mycket huvudvärk.

Jag har provat koständringar och vet att jag är mycket känslig för vissa grejer (tex citrus, lime, tomatpuré i stor mängd för att dra några exempel. Så detta försöker jag sortera bort. Men jag reagerar också på dofter, väderomslag (speciellt när det ska bli kallt eller regn/mulet) och dagarna före ägglossning och mens. Jag blir galen snart! Varje gång jag får värk tänker jag att jag INTE ska ta mina tabletter. Men det går inte. Jag måste ta dem, för annars orkar jag inte jobba.

Värken brukar vara varierad. Ibland bultar den, ibland maler den. Ibland är den höggradig på ett ställe, ibland på ett annat. Ibland känner jag hur den flyttar sig. Stoppar jag den inte blir jag nästan alltid till slut illamående, yr, konstig och orkar inte prata, orkar inte behärska mitt humör utan blir väldigt lynnig. Det humöret jag får när jag haft ont ett par timmar ska ingen behöva möta kan jag säga. Jag blir elak och orättvis. Men jag menar inte det. Jag bara orkar inte tänka som jag ska. Faktum är att jag nästan inte orkar tänka alls. Enklaste grej, som att laga mat, tar lång tid och jag får fundera vad ska jag göra nu, vad gjorde jag där, vad kan jag behöva etc. Det tar lång tid för tanken att nå ut så att säga.

Oj, det här blev långt. Är det någon som känner igen sig? Någon som kan ge några tips på hur man kan göra för att må bättre eller hur man kan lära sig att leva med sin värk på något annat sätt?

Bivax
2012-10-28 18:32
#12

#11 av Åsa Persson

Förlåt, nu blir det OT i tråden, men jag vill gärna svara Åsa.

Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver. Så såg mitt liv ut ända tills för 1,5 år sedan. Jag funkar ungefär som du, har delvis samma triggers.

Jag upptäckte efterhand allt fler saker jag fick migrän av: fysisk ansträngning, alkohol, vissa blommor (krysantemum, hyacinter och blåöga är värst), julgranar inomhus, att sitta i ett mörkt rum och titta på en ljus punkt (typ en tv), skakningar (tex rida), bära tunga saker.

Jag fick försöka eliminera alla dessa saker ur mitt liv, be min omgivning om hjälp. Det som är svårast är att få folk att sluta använda parfymerade produkter på mitt jobb, trots att vi har en policy ang. detta.

Det tog mig över 30 år att fatta hur känslig jag är mot kolhydrater. Inte bara socker, utan även stärkelse (bröd, potatis, pasta, ris etc). Och förmodligen bidrar även gluten. I USA rekommendar många läkare sina migränpatienter att sluta med gluten. Googla gärna "gluten" och "migraine" så får du intressanta träffar.

Jag hittade lchf av en slump, läste på nätet om någon som blivit av med migränen. För mig tar lchf bort cirka 80 procent av anfallen. Det som jag inte blir av med är mensmigränen, så jag har cirka 2 anfall i månaden.

Om du vill undersöka vilka födoämnen du inte tål kan du testa elimineringskost. Ät så få livsmedel som möjligt, bara såna som du vet att du tål, tex fisk och smör (om du tål detta). Ät bara det i minst en vecka. Lägg sedan till ett livsmedel i taget. Då märker du vad du reagerar på. I början kan man få värre huvudvärk när kroppen skriker efter glukos, men det brukar gå över efter några dagar. Annars kan man prova att trappa ner långsamt.

Skriv upp allt som du misstänker kan ha utlöst din migrän: blommor, mat, kryddor, parfymer, resor, stress, dålig sömn, synfel, nackbesvär etc. Be din omgivning om hjälp med att eliminera dina triggers.

Min erfarenhet av läkare (neurologer) är att de gärna vill testa alla möjliga tabletter på mig. Känns som jag har knaprat mig genom halva Fass.

Jag ville hoppa av den cirkusen och sökte alternativ till tabletterna. Jag har provat akupunktur, kiropraktor, naprapat, avslappning, massage, sjukgymnastik etc etc. Det enda jag blev hjälpt av var akupunktur, det kunde dämpa anfallen.

Tyvärr kan man bli beroende av triptaner. Då måste man avgifta sig och variera sina mediciner. Jag brukade variera mellan Citodon och Sumatriptan för att inte bli beroende av någon. Triptanerna är fantastiska när de hjälper, men jag har tagit dem i 20 år och får numera rätt jobbiga hjärtbesvär i ett dygn efter att jag har tagit dem. En biverkning av triptaner är hjärtinfarkt.

Jaha, det var mina tips. Jag påstår INTE att du skulle bli hjälpt av just lchf och akupunktur, utan jag vill uppmuntra dig att hitta det som funkar för DIG, Åsa. Håller tummen för att du ska få må bättre!

JessieS
2012-11-06 17:21
#13

Jag tar en metoprolol om dagen. Innan jag fick metoprolol utskrivet så tog jag sumatriptan när jag fick känningar. Jag mådde dock sämre av alla biverkningar än av migränanfallet så den medicinen fungerade inte för mig. Jag får fortfarande känningar ibland även om jag äter betablockerare men då brukar jag bara ta en treo så försvinner det. Jag får nog ta en treo 1-2 ggr i veckan i alla fall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: