Annons:
Etikettläkemedel
Läst 34321 ggr
IaMiaMaria
6/2/12, 4:41 PM

effekt av Citodon?

Jag tar Citodon för min huvudvärk och tycker att de hjärlper ganska så bra. Men tyvärr tar det nästan två timmar innan de ger någon effekt. Hur är det för er andra som också använder Citodon. Hur lång tid tar det för er?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Susanna_w
6/2/12, 4:43 PM
#1

Jag äter också citodon, för mig tar det kanske 1 h.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Fröken P]
6/2/12, 4:44 PM
#2

ungefär samma här. men den biter inte alltid på min värk, men lindrar lite. har provat tramadol, den hjälper på övrig kroppsvärk, men inte huvudvärken. tar du en eller två citodon?

IaMiaMaria
6/2/12, 9:06 PM
#3

#2 Det varierar beroende på hur ont jag har. Ibland tar jag 1 och ibland 2. Ibland då jag tar 1 så tar jag även 1 alvedon. Då 1 alvedon och 1 citodon fungerar bättre än bara 2 alvedon. För mig fungerar den också bättre på kroppsvärken men den dämpar även huvudvärken men tar sällan bort den helt. Men skönt att den minskar iaf.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Fröken P]
6/2/12, 9:21 PM
#4

samma här, en eller två, oftast så väntar jag tills jag vet om det är vanlig huvud/nackvärk eller migrän. provar oftast med två citodon först, har inte värken gått över efter fyra timmar så tar jag en sumatriptan. är inte så förtjust i att knapra migränpiller, men ibland är det nödvändigt.

JesFre
6/12/12, 8:18 PM
#5

Jag tar citadon som brustablett när jag får Horton attacker och det hjälper relativt fort. Lite utav det är nog psykologiskt men jag tycker det funkar snabbt. Dock smakar det riktigt riktigt illa! Men allt som smakar illa ska ju vara bra för en Flört

IaMiaMaria
6/12/12, 8:33 PM
#6

Ja brustabletter brukar kunna hjälpa fortare då de redan är upplösta. Men brukar vara svårare att få sådna utskriva än vanliga. Då många får en kick utav citodonbrus och inte utav vanliga. Skönt att de hjälper bra för dig!! Glad

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Maria
6/17/12, 9:31 PM
#7

Vissa dygn äter jag maxdos (8 tabletter) och det kan hålla huvudvärken så att den är dov men den försvinner inte alltid.

Jag har hittills fått välja om jag vill ha brus eller vanliga piller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

yvonnel
6/18/12, 12:52 PM
#8

Jag tar oftast 2 citodon brus före frukost för att jag har så stark kroppsvärk.

Kan ibland inte mer än knappt ta mig från sängen till köket (eller toan).

Ibland räcker det även mot migränen men sumatriptan behövs också ibland när huvudet sprängvärker så det kan någon gång hända att jag tar båda sorterna när migränen blir för svår, då drar jag ner rullgardinen också, klarar inte solljuset då.

Jag trodde att brustabletterna bara hade den egenskapen att dom verkade fortare för att dom är upplösta, att dom skulle ge något slags kick, det har jag aldrig upplevt.

Numera får jag även plåstermedicin med någon sorts opiat som löser ut liten dos i timmen, man byter det plåstret varje 7:e dag. (fick remiss till Smärtcentrum med specialläkare).

Det har gjort att jag använder något mindre av citodon och kanske det fortsätter att minska, bra isf för det är inte bra för levern och njurarna med för mycket paracetamol.

[Fröken P]
6/18/12, 12:57 PM
#9

#8  är det Norspan som du har?

yvonnel
6/18/12, 4:25 PM
#10

#9

Ja, det heter dom jag har nu men det  skulle visst bli en annan sort på nästa recept. Norspan 5 mg och inledningsvis 1 plåster och efter 3 dagar ett till så dosen blir större under invänjningstiden.

Har du erfarenhet? Anser du att dom är bra?

[Fröken P]
6/18/12, 4:32 PM
#11

#10  jag vet faktiskt inte om de fungerar, jag har testat, men jag tålde inte häftan.. men å andra sidan så kan man inte heller ta något alkoholhaltigt när man använder dem. inte för att det blir ofta precis, men någon gång om året så är det gott med några droppar Flört

vårdcentralen har aldrig föreslagit detta plåster, däremot en annan läkare som verkar vara mer uppdaterad med fibromediciner.

Fridaybrew
6/18/12, 10:48 PM
#12

Citodon mitt godis i vardagen =) Jag poppar dom mest i tid och otid lol.

Hur lång tid det tar innan det hjälper varierar har man mat i magen  eller är man tom, ju mindre mat man har i magen desto snabbare hjälper det.

På tom mage så kan man börja känna av tabletterna redan efter 15 minuter men sen ökar effekten i två timmar för att sen hålla sig på en jämn nivå och gå ur.

Det jag skriver nu är taget ur minnet som är grymt vagt men läste iaf någonstans om koffein och smärtstillande tillsammans. Tror koffeinet gjorde det hela effektivare beroende på något (ska nog googla och återkommer om jag hittar ngt)

Hur som haver jag tar i princip alltid 2 citodon med coca cola eller pepsi.

Sen ska man ha en vänligt och positiv förväntning av sina tabletter för då hjälper man sig med lite extra placeboeffekt =)  därför jag är grymt postiv till alla mina tabletter =)

Vet någon bra alternativ till citodon om man vill ha allt utom paracetamolet i tabletten? finns det? Skulle tex morfin vara lindrigare på njurarna och lever än citodon?

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: