Annons:
Etikettspänningshuvudvärk
Läst 5266 ggr
Snurpan83
11/26/12, 7:31 AM

Fysisk träning o avslappning bäst mot spänningshuv

Fysisk träning och avslappning bäst mot spänningshuvudvärk

Många svenskar lider av kronisk spänningshuvudvärk. En avhandling vid Sahlgrenska akademin har utvärderat de bästa metoderna för att lindra huvudvärken – och konstaterar att träning och avslappning är bättre än akupunktur.

Läs hela artikeln genom att klicka på länken!

http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/fysisk-traning-och-avslappning-bast-mot-spanningshuvudvark.cid1087814

Mer än var femte svensk lider av spänningshuvudvärk flera gånger i månaden. Omkring var tionde har spänningshuvudvärk varje vecka; ungefär 2-3 procent har huvudvärk dagligen. Detta gör spänningshuvudvärk till den vanligaste formen av huvudvärk i befolkningen - och i sin kroniska form också en av de mest svårbehandlade

 

Annons:
qawqaw
12/11/12, 3:37 PM
#1

Detta stämmer aldeles säkert på personer som är helt friska för övrigt men nu är det ju inte riktigt så enkelt. Jag kan hålla med om att det finns enkla icke medicinska sätt för en människa att må bättre och jag skulle hellre vilja ha subventionerad massage på recept istället för t.ex citodon.

Snurpan83
12/11/12, 4:56 PM
#2

Jag lider själv av migrän samt kronisk spänningshuvudvärk och har gjort i snart 13 år tyckte det här artikeln var jätte bra ändå!

Självklart skulle jag också vilja att massage och besök hos naprapat/kiropraktor va billigare!

 

qawqaw
12/11/12, 5:10 PM
#3

Jag tycker ändå att det är bra att dom har gjort en avhandling på naturliga metoder vilket är ett steg i rätt riktning, det behövs ju en tro från läkarnas sida också att det finns andra former av hjälp än tabletter och vila.

Snurpan83
12/11/12, 5:17 PM
#4

Håller med dig till fullo.

Jag önskar att dom kunde göra en avhandling eller forska när det gäller massage- och naprapat/kiropraktorbehanlingar för huvudvärkspatienter. Det kanske redan har gjorts men i så fall har jag missat det. Vore ju toppen om landstingen kunde fatta detta och subventionera det så vi med denna helveteshuvudvärk som inte är gjorda av pengar fick en chans att bli bättre!

 

Alizzhe
12/14/12, 3:32 PM
#5

det kan ju vara kemiska saker i hjärnan, det kan vara cancer, det kan vara hjärnblödning m som alla orsakar huvudvärk. Jag hoppas att alla läkare verkligen kollar NOGA så sådana saker som en cancer som ligger och trycker är helt uteslutet. själv har jag en krossad kota i ländryggen som leder till spänningar i rygg och i vissa fall vidare till huvudvärk. Oftast om jag sitter mycket osv. I och med min grova skada fick jag starkare mediciner (Tiparol) som fungerar mycket bättre än allt recepfritt och bryter smärtcirkeln. Man tar då bara när man verkligen har ont inget annat funkar och i övrigt tror jag du ska träna ryggen varje dag. Känn efter på dig själv- var börjar spänningarna och hitta på egna övningar samt strechövningar. Exprimentera och se till att ha tid på dig att riktigt känna efter. Jag ska också försöka få botox mot smärtan. Idag fladdrar det i vänster öra och värker i vänster sida på nacken… Irriterande. Och min sambo och jag masserar varandra VARJE kväll.. Med tryck, med armbågen längs hela muskeln som löper längs ryggraden. Det finns inte ett svar på spänningshuvudvärk- utan det kräver att man har massa olika strategier för att hålla smärtan i dörren. Vidare försöker jag att sitta så lite som det bara GÅR. Antingen ligger jag eller så står jag upp… Ni kanske har testat detta men ville dela med mig ändå =) Kämpa på!!! För mig som ENBART har spänningsproblematik så handlar det hela tiden om att föregripa smärtan. Att aldrig låta mina muskler börja spänna sig och löpa amok utan vila ryggen, pumpa musklerna, göra situps på sidan (på den där rygg-träningsställningen de har på gymet) som både ger strech i musklerna längs ryggrad samt tränar dem, träna bål och annat som stabiliserar och verkligen kan avlasta de stackars ryggkotorna. Och ta här i ordentligt- alltså se till att BYGGA lite. Ta en boll med hyfsad tyngd (2-4 kg) mellan fötterna, lyft upp och ner medans du ligger på rygg så att du tvingas ta i med hela kroppen för att lyfta den. Och träna på alla sätt som man kan men som inte belastar rygg och axlar och skapar spänning…

Jag ligger ner mycket (alltid när jag pluggar) och stretchar & knakar ryggen regelbundet samt ber min sambo om tryckmassage på alla punkter som känns ONT men gott när han trycker. Där det gör som ondast ska du be om att området ska bearbetas ännu mer. Var aktiv i massagen säg exakt vad för tryck du vill ha hela tiden och var och hur länge. Armbågen är ett superbra instrument för att trycka bort spänningarna för en pojkvän som blir trött i händerna. Hamnar jag i huvudvärk så tar jag stark medicin som verkligen fungerar. Treo, alvedon och sånt funkar inte på allvarlig smärta. Tiparol bryter och fungerar bra tillsammans med paracetamol. det är mkt bättre att ta det någon gång ibland än kemiska ämnen varenda dag som istället ger dig huvudvärk. Sen ser jag till att alltid få tilräckligt med sömn och ta hand om mig! Vidare… mer grönsaker, bönor mm och mindre kött (som skapar ämnen som är toxiska i kroppen när det bryts ner om det äts för mkt) men det är ju för alla

hoppas detta bidrog med ngt

Pelle Långlös
12/16/12, 7:29 PM
#6

Finns det något bra tips för spända nackmuskler?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
qawqaw
12/16/12, 7:35 PM
#7

Stretcha, akupressur, spikmatta, värme, massage man får prova sig fram och vad som fungerar bäst för än själv. Jag har tagit kontakt med en sjukgymnast eftrsom min rygg var riktigt dålig efter flera års slitage, vi ska fixa min rygg och på så sätt så kommer stor del av min huvudvärk försvinna.

Upp till toppen
Annons: