Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 12063 ggr
Aniara4
2/28/13, 10:28 AM

Läkemedelshuvudvärk hela tiden eller bara ibland?

Jag har sen länge både spänningshuvudvärk, migrän, och en tredje sort som har blivit klassificerad som atypisk migrän (bl.a. därför att exakt samma huvudvärk kan utlösas av nitroglycerin, vilket jag upptäckte av en slump men tydligen kan användas som provokationstest), med stark huvudvärk och illamående men inga andra typiska migränsymtom. "Vanlig" migrän som jag hade när jag var yngre får jag sällan nuförtiden.

Det senaste året har huvudvärken varit mycket värre, vilket jag tror beror på flera saker. Den främsta är nog att jag återfallit i mitt sockermissbruk. När jag åt LCHF i 3½ år hade jag nästan aldrig migrän. Jag har också nyligen skaffat mig en blodtrycksmätare och bekräftat min misstanke om att det är i högsta laget, jag har redan medicin mot blodtrycket (som också förbättrade huvudvärken när jag började med den) men jag tror jag behöver kontakta läkaren om att justera medicineringen.

När mina Zomig tog slut IGEN började jag fundera över hur mycket mediciner jag egentligen tar. De senaste månaderna har jag fått en lite annan typ av huvudvärk än jag haft förut (och jag har ändå haft ett antal olika sorter att variera mellan). Det känns som en stark spänningshuvudvärk, den kommer ofta tillsammans med hårda ömma nackmuskler, men inga vanliga värktabletter hjälper utan bara Zomig. Då släpper det, och jag kan röra nacken igen. Jag vaknar ofta med den här huvudvärken, sen blir den värre under morgonen/förmiddagen tills jag inte står ut längre.

Jag har bett neurologen lägga till en fråga om medicinanvändning i Medipal (en app i telefonen som ställer frågor varje kväll om huvudvärk/migrän under dagen, jättebra för statistik och uppföljning). Jag är orolig för att jag kanske skaffat mig läkemedelsutlöst huvudvärk efter alla dessa år av sansat användande av mediciner.

Jag har räknat ut med hjälp av uthämtade recept att jag använt i genomsnitt 2st Zomig nasal i veckan under ganska lång tid, då har det förstås varit perioder med fler och perioder helt utan. Jag tar också Ibuprofen ett par gånger i veckan mot spänningshuvudvärk och ont i nacken. Dessutom har jag haft giktanfall och under 1-2 veckor tagit både Naproxen och Citodon för att stå ut med smärtan.

**Det jag funderar över är om läkemedelshuvudvärk måste vara konstant? Jag har 2-3 dagar i veckan som är smärtfria och då jag inte tar tabletter, ibland mer, och ofta flera dagar i rad. Kan det vara så? Har jag kanske bara mer av den vanliga huvudvärken just nu, av orsakerna ovan? Eller har jag läkemedelshuvudvärk som jag måste ta tag i innan den blir värre och kommer varje dag?
**

Jag ska i alla fall registrera mitt medicinanvändande ett tag och se om det finns skäl för oro.

Annons:
Snurpan83
3/1/13, 1:40 AM
#1

Känner igen mig lite av det du berättar och jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet då jag åt väldigt mkt mediciner ( zomig och maxalt). Jag hade migrän varje dag-tog medicin och efter nån vecka fick jag till slut migrän av medicinen. Och det där blev en ond cirkel. Jag fick helt enkelt migrän av migränmedicinen.

Jag låg inne på en klinik i 2 veckor för att "avgiftas". Alltså inte ta några mediciner trots migrän attackerna. Och jag blev "utredd", men mer än så var det inte.

Nu kör jag GI och har gjort ett tag samt börjat träna och då får jag mkt mindre huvudvärk. Samt att jag påbörjat en botoxbehandling mot min kroniska spänningshuvudvärk och migrän. Rekommenderar det!

 

Aniara4
3/1/13, 9:36 AM
#2

Jag har testat Botox. Det funkade jättebra i ett par år, men sen började jag få konstiga reaktioner. Först började det ta sämre, det blev snett, och det gick ur mycket fortare än det skulle. Sen började jag få rejält ont, förmodligen mer av sprutorna än av själva Botoxen. Det var som att musklerna och/eller nerverna vid alla stickställen (alltså runt om hela huvudet) blev helt hysteriska, jag var jätteöm och det gjorde hysteriskt ont. Fanns ingen medicin som hjälpte och jag hade vansinnesont runt hela huvudet i ungefär en vecka efter sticket.

Jag gjorde uppehåll ett halvår och testade sen igen i höstas, med samma resultat, så nu vill jag inte ta risken igen.

Det jag funderar på (kanske var svårt att vaska ut det ur mitt maratoninlägg ovan) är om det kan vara läkemedelshuvudvärk även om det inte gör ont hela tiden. Just nu är jag t.ex. inne på min tredje dag helt utan några mediciner. Och i tisdags tog jag varken triptaner eller NSAID. Då hade jag jättespända och onda nackmuskler tillsammans med stark spänningshuvudvärk, och jag hittade en jättegammal burk med Paraflex (muskelavslappnande) som jag tog tillsammans med en Citodon (som jag i stort aldrig annars använder, jag hade några i skåpet efter en annan grej i höstas). Det funkade, även om jag var tvungen att upprepa framåt kvällen.

Sen dess har det varit ok. Jag har haft lite lätt ont i huvudet, men ingenting som direkt har stört mig.

Aniara4
3/4/13, 11:05 AM
#3

Fem dagar utan medicin och bara väldigt lätt huvudvärk en del av tiden, jag kanske är ok ändå…? *hoppas*

Aniara4
4/12/13, 11:08 AM
#4

Uppdatering: hade en vända till med mycket huvudvärk, men nu har jag varit i princip utan i ett par veckor, förutom i förrgår då jag fick migrän igen. Börjar känna hopp om att det kanske inte är läkemedelshuvudvärk utan att jag bara hade en sämre period.

Perioder med mycket huvudvärk och migrän tenderar att sammanfalla med perioder med mycket generell värk och inflammationer (som jag får här och där). Har länge misstänkt att min huvudvärk är till stor del inflammatorisk.

Håll tummarna för att förbättringen håller i sig!

Snurpan83
4/16/13, 4:25 AM
#5

Jag har fått min första behandling av Botox och de första 3-4 veckorna var kanon, ingen migrän. Men sen… jag har mkt ondare och mer huvudvärk än vad jag haft förr. Så jag fungerar ganska så mkt hur jag ska göra. fortsätta eller inte. Jag ska få andra dosen den 13 maj, ser inte fram emot det. neurologen sa att jag måste ge det ett par gånger innan man kan uppnå effekt, men jag vill ju inte ha värre huvudvärk än vad jag redan har..

Hur var det för dig när du fick Botox?

 

Aniara4
4/17/13, 2:33 PM
#6

#5 Knepigt. Det är klart att man inte vill ha mer huvudvärk, men det är ju också svårt att veta helt säkert om det hänger ihop eller om förvärringen beror på nåt annat.

För mig funkade det nog bra redan från början, har jag för mig. Det var jobbigt första dagarna när pannan kändes lite som en betongplatta, men det gick över sen. Men jag minns inte om jag hade sådär väldigt påtaglig effekt första gången, men över tid såg jag en väldigt klar skillnad i migränfrekvensen. Sen hade jag ju bra effekt i ett par år, innan det började bli knas.

Får du använda Medipal eller något sådant program för registrering? Jag har det och det har varit väldigt användbart just för att utvärdera behandlingseffekter. Det är alltså en app i telefonen som plingar till varje kväll med ett par frågor om huvudvärk/migrän, och sen när jag kommer till läkaren kan han ta fram kurvor i datorn för olika tidsperioder.

Annons:
Aniara4
4/17/13, 2:34 PM
#7

Hm, jag hade visst redan nämnt Medipal i första inlägget, men man kan inte komma ihåg allt man skriver! 🤔

Snurpan83
4/22/13, 4:39 PM
#8

Ingen fara ;)

Nej, inget sådant program allas. Men ska genast kolla upp det!

Vad var det som hände rent fysiskt när det "började bli knas"?

 

Upp till toppen
Annons: