Annons:
Etikettpresentationer
Läst 7817 ggr
Scorpio97
2013-08-21 20:02

Daglig Kronisk Huvudvärk

I trean ungefär började jag få huvudvärk då och då. I början var det kanske tre gånger i månaden, sedan blev det allt längre perioder och allt oftare. I mars 2009 fick jag huvudvärk - och den har ännu inte släppt. 

Jag har glasögon sedan fyran-femman, och fick i början byta styrka två gånger om året. Nu verkar det ha blivit bättre, har haft dessa i 1-1.5 år nu. Träffade ögonläkare som sa att huvudvärken förmodligen inte beror på ögonen.

Efter några blodprov upptäcktes det att jag hade järnbrist, så jag åt järntabletter och drack blutsaft i ungefär ett halvår. 

Har även varit hos akupunktör, jag vart piggare men huvudvärken släppte inte. Eftersom en del läkare är helt säker på att det är något psykiskt har jag träffat två olika kurator (en på min gamla skola, och en på sjukhuset), samt ätit två olika sorters antidepressiva(som inte gjorde någon skillnad). Sjukgymnast har klämt och känt, och jag har fått massage och muskelavslappnande övningar. Inga värktabletter fungerar mot min huvudvärk, varken vanliga receptfria, migränmedicin eller receptbelagd. Har gjort magnetröntgen två gången, andra gången med vätskan (kontrastvätska, eller något sånt?) 

Har förmodligen träffat ett tjugotal läkare. Dom flesta tar blodprover (jag måste ha gett flera dl blod vid det här laget) och anser sedan att det antingen är psykiskt eller att jag hittar på (eller så ger dom helt enkelt upp och skickar mig vidare till nästa läkare). Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka prover dom tagit. Vissa läkare verkar tro att jag ljuger redan när jag träffar dom första gången. Nu har jag en rätt trevlig läkare, som faktiskt verkar bry sig och tro på mig. Men han vet inte heller vad vi ska göra, och nu var det länge sedan vi träffade honom. Förra läkaren kom fram till att det var "Daglig Kroniskt Huvudvärk" och att det bara var att vänta. Jag får oftast upprepa hela historien för varje ny läkare, vet inte om det är för att dom inte har tid att läsa journalen eller om dom försöker lista ut huruvida jag ljuger. 

Jag har ont mitt på huvudet. En molande, men ganska stark huvudvärk. Vanliga dagar kanske den ligger på en sexa-sjua (om ett är ingen smärta, och tio är klarar-inte-av-att-öppna-ögonen-för-smärtan). Några dagar i veckan har jag mer ont, och då närmar det sig nog åtta-nio. Dessa dagar stannade jag hemma i högstadiet. Oftast mer eller mindre däckade jag i soffan. Gick jag i skolan med mer ont i huvudet, fick jag oftast mer ont i huvudet dom närmsta dagarna också. I bland var det bara en dag jag hade mer ont, ibland uppemot en vecka. När jag har mer ont och ändå försöker göra skoluppgifter så tar det löjligt lång tid, en uppgift som vanligtvis tar fem minuter kan ta en halvtimme eftersom hjärnan nästan stänger av och jag har väldigt svårt att ta in information.

Eftersom jag jobbar snabbt så klarade jag nian med hyfsade betyg, trots att jag var borta fyra dagar i veckan dom sista månaderna. (Sista veckorna fick jag i stället vara i skolan från halv nio till fem dom dagar jag mådde bättre)

Jag får inte mer ont av starkt ljus eller starka ljud, nästan tvärtemot - jag lyssnar gärna på hög musik när jag har mer ont eftersom det är omöjligt att tänka med hög musik.

Enda sak som jag tyckte/tycker hjälper är kyla. Äter jag flera isglassar, eller går ut i t-shirt i minusgrader (jag är rätt "varmblodig" och gör gärna det ändå) så upplever jag lite dämpad smärta. Förmodligen beror väl det snarare på att jag koncentrerar mig på kylan framför huvudvärken, jag tvivlar på att huvudvärken faktiskt minskar. 

Nu går jag dock i gymnasiet, och kan inte stanna hemma på samma sätt. Det kommer synas på mitt betyg, och vem vill anställa någon mer 60-80% frånvaro? Så förmodligen kommer jag kämpa ändå, vilket med stor risk inte kommer sluta bra.

Naturligtvis är detta väldigt jobbigt för min mamma också (och övriga familjen). Hon tycker att det är hennes fel, och hon mår ärligt talat sämre än vad jag gör över det här. Jag har mer eller mindre accepterat huvudvärken, jag får se hur långt jag klarar av det. Går det inte, så går det inte. Så det är för mammas skull jag överhuvudtaget fortsätter träffa läkare och försöker hitta en lösning, annars skulle jag ha slutat med det för ett par år sedan. 

Jag är faktiskt inte helt säker varför jag skriver här, ville mest skriva av mig lite på en plats där jag kanske inte döms så fort. Dom flesta jag känner tror att jag ljuger, eller åtminstonde överdriver. Det är bara mina närmsta kompisar som inte gör det (dom låtsas som att den inte finns alls, och det kan vara väldigt skönt ibland)


//Jessie

Annons:
RobinEH
2013-08-21 20:23
#1

Du tar alltså inga värktabletter?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Scorpio97
2013-08-21 20:28
#2

#1 Nej, inte för huvudvärken.


//Jessie

RobinEH
2013-08-21 20:36
#3

#2

Nu menar jag i det stora hela. Att regelbundet använda värktabletter kan orsaka huvudvärk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Scorpio97
2013-08-21 20:39
#4

#3 Regelbundet, nej. Jag äter kanske två-tre ipren i månaden, max, pga av mensvärk (ska jag bara hemma så kör jag oftast på värmekudde istället). Finns flera månader när jag inte ätit smärtstillande alls.


//Jessie

RobinEH
2013-08-21 20:53
#5

Nu skall inte jag leka doktor, där är ju läkarna väldigt bra på själva. Men det kan vara så att du har utvecklat en ökad känslighet för smärtsignaleringen alt. så klarar inte hjärnan av att förtrycka de smärtsignaler den mottar och därav känner du smärta i "onödan".

Sedan vet jag även att högt/lågt intrakraniellt tryck kan orsaka huvudvärk, men jag är tveksam till att detta kan hålla på i 4 år utan att andra symptom uppstå.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Scorpio97
2013-08-21 20:59
#6

Jag har ingen aning om vad det första betyder/innebär.

Jag har ett vagt minne av att någon läkare pratade om tryck, och att dom kollade det på något vis? Kan dock komma ihåg fel.


//Jessie

Annons:
chris01
2013-09-03 11:04
#7

Hej! Jag lider med dig….har själv haft/har kronisk huvudvärk. Det är väldigt tungt….. Det jag undrar är tränar du? Vet du om du är överrörlig? Smärtan kan isf bero på att musklerna i nacke/rygg måste jobba hela tiden för att hålla huvudet på plats. Även när man sover. Oftast märker man då stor skillnad om man varit mer fysiskt aktiv… Jag har EDS och delvis överrörlig. Min huvudvärk blir bättre när jag gör INGENTING ;-) Det är inte så kul och ganska svårt……men den blir mycket värre vid aktivitet. Eller rättare sagt en till tre dagar efter…. Du kan ju läsa lite om hypermobilitet och se om du känner igen dig. Hoppas du får en förklaring. …

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

Scorpio97
2013-09-03 12:02
#8

Nja, tränar gör jag väl inte. Simmar några gånger i veckan bara. Lite överrörlig är jag enligt sjukgymnasten, men inte så mycket att det kan orsaka huvudvärk, enligt henne då.


//Jessie

[Emmabengtsson]
2013-09-05 18:09
#9

Har det precis som dig. Äter du någon sort av preventivmedel? ☺️

Scorpio97
2013-09-05 19:00
#10

Nej, jag äter inga p-piller eller liknande


//Jessie

[Emmabengtsson]
2013-09-05 22:04
#11

😕Kanske behöver glasögon? Spänningshuvudvärk? Hjärntumör? 😕Har haft huvudvärk något år nästan varje dag och jag tror att jag har en järn tumör, säkert bara jag som inbillar mig..men de på sjukhuset säger bara "du har migrän, hejdå".

Scorpio97
2013-09-06 10:52
#12

Glasögon har jag ju redan..

Spänningshuvudvärk säger dom att det inte är, eftersom min värk är molande och hela tiden, spänningshuvudvärk ska tydligen gå i vågor. Hjärntumör borde dom väl ha sett på magnetröntgen?

Ursh då :/ Tråkigt när läkarna inte vill lyssna. Går det inte att begära att dom kollar det, eller så? (Jag vet att min mamma har begärt vissa blodprov, men det är ju lite större jobb om man ska röntga eller så)

Vi har tydligen en leversjukdom på mammas sida förresten. Mamma har lite, och jag kan ha. Man blev tydligen väldigt trött, och sedan ser det ut som att man har skrumplever på proverna. Men det gick inte att fixa, och vad jag förstod var det inget farligt. Mamma kom inte på vad den hette, någon som vet?
Var på hälsocentralen pga av utslag (fick antibiotika) och då nämnde mamma leversjukdomen för läkaren, och bad att vi skulle kolla mig. Så jag fick göra blodprov, sedan skulle han höra av sig eller så får jag veta när vi träffas nästa månaden.


//Jessie

[Emmabengtsson]
2013-09-06 16:06
#13

Jag har också glasögon och har fått byta styrka flera gånger då det tydligen aldrig blir rätt…hoppas du hittar något, vill gärna också veta och kanske få någon gissning på vad jag kan ha!

Annons:
Maria
2013-09-08 13:57
#14

Hjärntumör upptäcker man man med magnetröntgen.

Jag tänkte på trycket i huvudet. Då brukar man ta prov på ryggvätskan och man sticker i ryggslutet mellan kotorna. Då mäter man trycket på spinalvätskan som kommer ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Migränsissi
2013-10-28 10:18
#15

Jag lider verkligen med er unga som har ständig huvudvärk och minns själv hur det var i början.

Mitt resulterade i trettio års migrän, med ett otroligt lidande och möten med läkare som endast skrev ut olika piller, pulver och antidepressiva läkemedel. Jag har blivit röntgad för att utesluta tumörer och dom har tagit så mycket prover, men det var aldrig något som var fel ?

Visst är det både konstigt och sorgligt att inte få hjälp när man känner att det är något som är helknas i kroppen.

Jag har spenderat en förmögenhet på alternativa behandlingar, vilket har varit skönt för stunden men inget har botat min huvudvärk !

Jag blev aldrig hjälpt av vårdsverige utan hittade av en slump själv "lösningen" på min huvudvärk / migrän. Det tog nästan ett år, att lägga om kost och levnadsvanor men har sedan dess varit både besvärsfri och fri från allt vad läkemedel heter Glad

Du kan läsa mer på http://www.expressen.se/halsa/migran---sissi-52-at-sig-fri-fran-smartan/

www.miraculis.se

Scorpio97
2013-10-28 16:05
#16

#15 Det låter intressant. Jag är rätt dålig på att äta över huvud taget, och tror tyvärr inte jag skulle klara av en kost utan kött… Men jag ska läsa lite mer om det, kanske går att minska lite i alla fall. Var in på hälsocentralen för acne/utslag, fick då penicillin att äta i en månad. I början av oktober var jag in igen, då hade månaden gått. Penicillinet hjälpte inte mot acnen. Fick ta lite prover, blod samt avföringsprov. Upptäckte då att jag har högt bilirubin. Tror han sa det låg på över 100 då, dock togs prover igen en vecka senare, och då var det bara nio. Tydligen skulle det ligga under fem..? Läkaren klämde på magen, och tyckte då han kände gallstenar. Fick åka in på akut ultraljud i fredags, men inga stenar upptäcktes. Dock har jag en lite förstorad mjälte.


//Jessie

chris01
2014-01-01 11:32
#17

Jag fick ett tips en gång, en tjeh inom akupunktur som blivit av med sin huvudvärk. Hon satt i fotbad med colmans senapspulvet. Varannan dag i ett år. Tänkte när du sa det kunde bli bättre av kyla. Detta ska lära kroppen att dra ner hettan i benen, inte upp i huvudet vilket kan vara anledningen till huvudvärk. Ett år är lång tid, men jag vet hur det är att alltid ha huvudvärk. Man gör vad som helst. ..

Chris

EDS typ 1 och 2

Nothing lasts forever, keep going....

RuiXue
2014-01-02 20:57
#18

Överrörligheten får det att ringa en varningsklocka för mig! 

Jag har EDS av överrörlighetstypen, och har ständig huvudvärk (dock märker jag den knappt alls om det inte är en intensiv huvudvärksdag) och min huvudvärk kommer troligtvis från just nacken, eller skallbasen närmare bestämt. 

Har du fått gjort en MR av nacke och skallbas? Det finns nämligen något som heter Arnold Chiari missbildning som innebär att en del av hjärnan rent faktiskt sjunker ner igenom skallbasen och detta kan orsaka krafig huvudvärk och en uppsjö andra symtom. Överrörliga personer har även en högre risk för något som heter CCI eller cranio cervical instability vilket även det kan orsaka huvudvärk bland annat.

Jag misstänker både Chiari och CCI för egen del, och min MR av nacke och skallbas visar på något som kan vara Chiari så ska spinna vidare på det bara jag hittar en kunnig läkare inom området… En intensiv huvudvärksdag kan jag bara ligga ner, helst med min stela nack krage på mig. Däremot går det utmärkt att titta på film, spela spel, lyssna på musik osv. Sådant som man oftast inte kan göra vid migrän (jag har migrän också, men vid migrän så skriker tystnad i öronen och totalt mörker bländar mig, så det är lätt att skilja på huvudvärk och huvudvärk).

Blir din huvudvärk bättre av att ligga i vissa lägen? Måste du ibland liksom hålla upp huvudet med händerna för att du känner dig som en nickedocka?

Jennie


Scorpio97
2014-01-03 10:45
#19

#17 Det lät intressant. Vet du hur lång tid det tog innan hon märkte någon skillnad, eller tar det ett år innan man märker något alls?

#18 Nej, huvudvärken är lika oavsett hur jag står/sitter/ligger. Har inte behövt hålla upp huvudet någon gång… 

MR har gjorts två gånger, och vad jag förstod så var det då huvudet dom kollade. Dom hittade ingenting onormalt.


//Jessie

Lindklippan
2014-02-25 06:40
#20

Jag vaknar också med huvudvärk. Jag väcks av att huvudvärken slår till nån gång vid 4-5 tiden på morgonen. Jag har känt att det blir bättre av att jag fryser och skakar. Och om jag kan bli riktigt ledsen på förmiddagen så jag storgråter då släpper den helt. Men sen kommer den tillbaka igen. Jag tror att det är själen och känslorna som vill säga något och som jag vill hålla emot. Därför hjälper det verkligen att gråta.

Hoppas det kan hjälpa dig!

Annons:
Odette
2014-02-28 15:49
#21

Känner igen mig så otroligt mycket i din beskrivning!! Det är nästan som att det är jag själv som skrivit det för ett par år sedan 😮

Jag är snart 30 och kämpar fortfarande med daglig huvudvärk, nu är jag inne i en dålig period igen.. har aldrig upplevt att jag haft ont i varken nacke eller axlar tidigare. Har alltid "bara" haft en sjuhelsikes huvudvärk från morgon till kväll.
Men för ca 1-2 år sedan började jag även få ont i nackrosetterna (själva skallbasen typ) och nu har jag ont i nacke och axlar mer eller mindre jämt.

Tidigare hade jag en och samma huvudvärk varje dag. Sedan efter ett par år tillsammans med den huvudvärken- så fick vi en kompis. En helt ny typ av smärta, dessa bytte av varandra flitigt. Ena dagen hade jag den "gamla" och andra dagar hade jag den nya.
Inget jag har provat har gett något långvarigt resultat, om ens något alls.

Nu har jag en kombination av de två tidigare huvudvärkarna tillsammans med smärtan som kommer från nacken och axlarna. och jag fortsätter gå hos läkare, får massage, sjukgymnaster, naprapater osv osv. Men tyvärr är jag inte speciellt hoppfull. Alls :(
Jag kämpar varje dag med att ta mig på jobbet! Det innebär att jag inte orkar annat än att jobba i princip, jobbar jag inte så sover jag för att orka. Det är tragiskt hur mkt man missar i livet.

Mitt nyaste citat är "jag har allt jag kan önska mig här i livet, utom ett liv". Det är verkligen så jag känner :(
Det är inte konstigt att man blir nere och deprimerad när man vaknar varenda dag med samma värk :(

Jag hoppas verkligen att du kan hitta något som underlättar för dig, så du kan få ett bättre liv än jag själv! Stor styrkekram!!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

tensmo
2014-03-28 08:54
#22

Hej

Jag gillar inte medicin eller tabletter men tvingades ta treo varje vecka!!

Men jag sökte i många många år efter något naturligt mot värken!

Till slut när jag blev ca 52 år så upptäckte jag av en händelse information om ingefära, den används av Kineserna som medicin!

Så jag startade att "snusa" ingefära dvs skära en tunn bit rå ingefära och plasera den under läppen som snus!

Sedan den dagen har jag fått mindre och mindre huvudvärk tills den nuförtiden aldrig har kommit tillbaka! (varit värkfri i ca 4 år!!)

Nu behöver jag aldig använda solglasögon i starkt solsken något mer!!!!! Aldig något "tungt" huvud heller!!! :-)

Upp till toppen
Annons: