Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 38668 ggr
a1194310
2013-09-18 07:34

Ont i huvudet orolig för hjärntumör

Hej,

sedan en vecka tillbaka har jag oroat mig för en hjärntumör.

Jag misstänker att jag är hypokondriker då jag oroar mig ofta för saker, men nu är jag rädd då det är inte fysiska symptom.

Jag har aldrig haft ont i huvudet så jag verkligen tycker det gör ont, utan det är mer en irriterande smärta.

Jag äter bra dock sitter jag vid datorn hela dagen, jag ska börja gå till mitt gym när detta går över/jag vet vad det är. Jag sover konstigt, men för mig är det bra. Jag sover på dagarna och är vaken på nätterna, men jag ändrar på det nu för att börja gymma.

För 5 dagar sedan vaknade jag upp och hade lite ont i höger sida av huvudet, och jag kände mig trött. Det tänkte jag inte så mycket på.

4 dagar så hade jag istället lite ont i vänster sida av huvudet.

Båda dagarna har det gått över efter ett par timmar.

3 dagar sedan började jag oroa mig och jag började googla. Det jag oroar mig över: Hjärntumör. Det jag hoppas: spänner käken. Möjigt: dålig syn.

Jag vaknade för en timme sedan efter att ha sovit tre timmar, igår sov jag hela dagen fram till kvällen.

Jag tog en huvudvärkstablett idag och igår morse. Det är inte pga smärtan, utan för att hindra oron som kommer med smärtan.

Nu när jag vaknade på morgonen gjorde det lite ondare än tidigare, vid högra tinningen och bakom höger öga.

Jag har kommit på mig själv med att ha tänderna ihop, alltid när jag sitter vid datorn. När jag försöker somna och slappnar av känner jag också att tänderna var ihop.

Jag misstänker dålig syn, då jag har sådana blodstreck i ögonen, jag misstänker att jag spänner musklerna för att öka synen.

Men!

Varför skulle jag få ont i olika sidor av huvudet, om jag spänner käken, eller har dålig syn? Varför ändrar det plats, och varför håller det i sig bara ett par timmar?

Jag äter vitamintabletter som innehåller många olika vitaminer, http://www.mittval.se/kosttillskott/sport/.

Samt kan jag få veta vad som tyder på att det inte är en hjärntumör?

Annons:
Ketang
2013-09-18 07:47
#1

Detta hittar man på vårdguiden. Jag tror absolut att du kan vara lugn. Men om du tror att du är hypokondriker bör du söka för det. Det måste ju bli jätte jobbigt att gå och vara så orolig.

Symtomen vid hjärntumör beror i första hand på var i hjärnan tumören sitter.
Det kan vara:

  • epileptiska anfall av olika slag
  • synstörningar
  • tal- och hörselproblem
  • yrsel och försämrad balans
  • minnesstörningar
  • förlamningssymtom
  • känselbortfall
  • svår huvudvärk
  • illamående och kräkningar, framförallt på morgnarna.

Yrsel, illamående och huvudvärk är dock vanliga besvär och har oftast andra orsaker.

a1194310
2013-09-18 08:33
#2

Men vad kan det bero på då?

Att inte veta ger inget lugn 😭

Jag vet inte hur jag gör för att få veta av en läkare, och jag vill inte slösa deras tid.

Ketang
2013-09-18 09:51
#3

Om du biter ihop käkarna kan detta orsaka huvudvärk. Vet du om du pressar eller gnisslartänder när du sover? Det är sånt som kan komma tillfälligt om man är stressad eller orolig också. Detta åtgärdas med bettskena från tandläkaren. 

Dålig syn kan också vara en orsak. Gå till en optiker och ta reda på det.

Om du vill ha hjälp med din hypokondri kan du antingen ringa psykvården själv och be att få komma till en psykolog/psykoterapeut. Eller så ringer du till vårdcentralen och ber att få komma till en läkare för dina symptom och din oro. Och så ber du denne skriva en remiss till psyk.

a1194310
2013-09-18 10:10
#4

Jag känner att jag håller ihop käkarna mycket, när jag var yngre sade tandläkaren att jag gnisslade tänderna och lade något på mina tänder längst ut, det var flera år sedan, och jag var hos tandläkaren för ett år sedan, de sa inget om det då. Jag hoppas att detta är fallet, eller dålig syn. Men det jag oroar mig för är varför det kommer så plötsligt. Det borde väl långsamt göra sig noterat och inte komma som en överraskning?

Jag känner inte att jag har ork eller mod nog för att lösa min hypokondri, jag tycker inte om att öppna mig med mina problem.

Ketang
2013-09-18 10:52
#5

Det kan ju hända att det bara blivit mer nu det sista som resulterat i huvudvärken. Prata med din tandläkare och se vad dom säger.

Jag är ledsen att säga det, men om du inte tar tag i din hypokondri så kommer det aldrig att bli bättre. Det är ett val du måste göra. Väljer du att inte göra något så väljer du också att fortsätta att må dåligt. Tyvärr. Så jag hoppas att du finner orken och styrkan att söka hjälp.

a1194310
2013-09-18 11:04
#6

Tack för ditt svar, jag ska försöka lösa detta problem.

Annons:
Monizz
2013-10-01 14:27
#7

jag har en hjärntumör, och jag kan nog trots att jag inte har en läkarutbildning säga att du kan vara lugn.. Det är nog mer ditt psykiska som du inbillar dig .. Det kan vara en vitamin brist eller vad som helst.. Hjälpte alvedonen? För på mig hjälper inte ens citodon som är ett väldigt starkt smärtstillande utskrivet av läkare emot min enorma huvudvärk.

jag tål inte ljus, kan inte vrida mitt huvud ens vissa dagar, orkar inte hålla upp skallen och min balans är kass.. Just nu genomgår jag behandling.. Huvudvärken är den värsta gånger 10..

Cahira
2013-10-12 06:51
#8

När du sitter vid datorn länge så ansträngs ögonen av skärmflimret och ögonen får inte sträcka på sig och blir spända. Testa ta pauser, titta på nåt nära, nåt långt bort, nåt nära, nåt långt bort och blunda en stund för att ge ögonen en paus så misstänker jag att din smärta kommer dämpas. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria
2013-10-16 15:04
#9

Jag  har opererats för en hjärntumör och jag säger som #7 att det låter inte alls som du skulle ha det.

Det finns mängder av orsaker till huvudvärk och du säger själv att du spänner dig, oroar dig och att du har dålig dygnsrytm. Dessutom att du kanske behöver glasögon.

Försök att börja i rätt ände. Arbeta bort saker som kan ge dig huvudvärk och se om du blir bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Migränsissi
2013-10-28 09:38
#10

Hej, det kan även vara början på migrän, så kolla upp det för migrän är ett riktigt litet helvete att dra på sig.

Jag vet för jag har själv haft det i massor av år 🤢

Men har botat den med en radikal kostomläggning, det tog nästan ett år men har sedan dess varit både besvärsfri och fri från allt vad läkemedel heter Glad

Du kan läsa mer på http://www.expressen.se/halsa/migran---sissi-52-at-sig-fri-fran-smartan/

www.miraculis.se

Upp till toppen
Annons: