Annons:
Etikettläkemedel
Läst 3361 ggr
Anonym
Anonym
12/23/13, 12:16 AM

Hur mycket?

Hej jag undrar ifall man tar mer än 8 tabletter alvedon ca 660 ml varje dag, något borde ju förstöras i kroppen? vad händer?

Annons:
annia1
12/23/13, 12:27 AM
#1

Korta svaret är om du tar för mycket alvedon under längre tid så tar bland annat levern stryk och det kan gå så långt att du måste få en levertransplantation. Och som jag förstår det hela så är det rejält smärtsamt när levern börjat ta stryk och bland annat när gallan tar stryk så kan man få gul hud eftersom gallan inte kan tas omhand på rätt sätt. Och vad jag vet så kan även andra organ i kroppen ta stryk, dock osäker på vilka.

Har du mycket värk så prata med läkaren så att du får en bra dos för just dig eller kanske får anda sorters tabletter så du kan variera, för det är inte bra att ta mer tabletter än man måste.

.

Anonym
Anonym
12/23/13, 2:18 AM
#2

#1 Det var som jag trodde… inte jag som tar så mycket alvedon, utan  det är en jag känner som har pratat med en läkare som sagt att hen inte får ta mer än (vad kan det vara) ungefär 2, men tar ändå ungefär 8 och har gjort iallafall 5 månader… och har tjatat om att hen har ont i levern men vägrar göra något…

Kan detta vara dödligt?

annia1
12/23/13, 2:51 AM
#3

Svaret om det kan vara dödligt så blir svaret både ja och nej. Det beror på personens organ då främst levern hur mycket den pallar med. Men med tiden (kan inte säga nån tidsram) så troligen eftersom levern troligen lägger av. Men å andra sidan så kan den fortsätta leva, men med rejäla smärtor och ev gulfärgad hud. Så det går inte att säga nåt definitivt åt nåndera hållet för människor tål olika.

Jag har inte så mycket råd vad du ska göra för att få personen att sluta. Är det en ungdom så kanske prata med dennes föräldrar. Alternativt kontakta läkaren för den kan ju då sluta skriva ut det.

.

Anonym
Anonym
12/23/13, 11:37 AM
#4

Okejj. Han och hans föräldrar har varit kontakt med en läkare, och han har jämt huvudvärk och tar jämt mycket tabletter, ont i huvudet gissar jag på att det kan bero på att han inte äter… men han vägrar sluta ta tabletter….

annia1
12/23/13, 4:00 PM
#5

För mig låter det lite som han blivit beroende av tabletterna. Men samtidigt det du skriver så borde ju hans föräldrar vara medvetna om att han tar mer än vad läkaren sagt. Att ta mer än vad som läkare sagt är inte bra. Och det du skriver i TS så verkar han ju ta mer än maxdosen. Så enda är att försöka få han att ändra på sig så att han drar ner på tabletterna.

Orsak till huvudvärk kan ju vara många olika.

.

Maria
12/26/13, 8:56 AM
#6

Det finns ju en del forskning som visar att viss huvudvärk faktiskt kan öka genom användandet av just huvudvärkstabletter.

Googla på det och visa din kompis för det kan ju vara som så att han har hamnat i en ond cirkel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anonym
Anonym
12/26/13, 12:50 PM
#7

Det går inte och säga till han tyvärr, han bryr sig inte och vägrar sluta ta antar jag….

Upp till toppen
Annons: