Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 4379 ggr
Lia
1/22/14, 10:00 PM

Akut värk

Jag firade jul hos min bror den 25 december, och kvällen slutade med en tur till akuten i ambulans. Jag hade sån extrem och akut värk i halva huvudet och även i ögat på samma sida. Jag kunde inte stå upp, utan ramlade in i badkaret och spydde även innan ambulansen kom. Väl på sjukhuset togs det prover och det visades snabbt blodbrist, men det har jag ju haft förut.

Efter att ha uteslutit precis allt så fick de säga att det antagligen var migrän, och jag fick åka hem dagen efter. Det kändes märkligt, för jag har haft migrän många gånger, och då har jag de klassiska synbortfallen och brukar absolut inte ha så ont i huvudet. Så det kändes direkt som att det var något annat.

Nu har det ju gått snart en månad och jag har fortfarande huvudvärk i halva huvudet och det tillhörande ögat, och två alvedon (665 mg/st) hjälper inte alls, så det har jag slutat med.

Jag vill helst inte ringa vårdcentralen, jag brukar inte känna mig tagen på allvar när jag ringt om annat (allergiska reaktioner osv). Men känner ni igen er? Vad skulle det kunna vara? Tror fortfarande inte på att det skulle vara migrän…

Annons:
Maria
1/22/14, 10:03 PM
#1

Tog man någon datortomografi på din skalle eller magnetröntgen?

Annars hade jag nog hört av mig igen till vårdcentralen för en remiss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
1/22/14, 10:07 PM
#2

Ja, de röntgade hjärnan och tog alla blodprover man kunde och även ryggmärgsvätskeprov. Jag ska till vårdcentralen nu innan helgen för mer provtagning med tanke på anemin, har jag det fortfarande så lär jag få en läkartid, så då får jag väl ta upp det då också. Men jag har tusen olika problem och orkar inte riktigt ringa runt när jag känner att det finns så många oseriösa som kanske inte riktigt orkar bry sig :/

Maria
1/23/14, 9:14 AM
#3

Jättebra. Jag trodde bara de tog blodprover men då är det ju en annan sak.

Har du fått testa någon Migränmedicin som Imigran eller Zomig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
1/23/14, 2:58 PM
#4

Nu vet jag inte vad just de medicinerna innehåller, men pga antidepressiva får jag inte äta ibuprofen, så jag är lite låst vid panodil och alvedon.

Maria
1/23/14, 3:33 PM
#5

De medicinerna är Triptaner och jag tycker du borde ta upp det med din läkare.

Jag har kombinerat dessa med Saroten som räknas som en "antidepressiv medicin" fast jag tog den mot smärta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
1/23/14, 3:52 PM
#6

Triptaner?

Jag äter egentligen inte "antidepressiva", utan stämningsstabiliserande (kom på namnet nu xD ).

Annons:
Lia
1/23/14, 3:57 PM
#7

Jag läste om det nu, och som det såg ut så gällde det endast att inte äta dem om man äter SSRI, så då är det ju lugnt ^^

JohannaEkroth
1/24/14, 7:52 PM
#8

Enbart Alvedon hjälper sällan vid migrän, då migrän är inflammationer i hjärnans hinnor.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lia
1/25/14, 1:07 AM
#9

Nu är det ju så att jag inte tror att det är migrän heller, som jag sa innan. Påminner inte om någon annan migränattack jag haft tidigare, och jag har aldrig haft huvudvärk en hel månad förut. Tänkte om någon kanske hade någon fundering om vad det skulle kunna vara? ^^

Enligt Wikipedia kan paracetamol hjälpa, men det hjälper ju inte mig ändå.

JohannaEkroth
1/25/14, 4:48 AM
#10

Migrän kan ändra sig. Det gjorde det på mig. Från att alltid ha följt ett visst mönster i 15 år så började jag må illa och kräkas av den, och huvudvärken ändrade karaktär. Men det var fortfarande migrän. Jag gick utredning med DT och så vidare.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lia
1/25/14, 7:48 PM
#11

Det känns ändå inte som det. I mitt fall har jag haft exakt likadan migrän hela livet, och exakt samma har min mamma. Hennes har inte förändrats på hennes 50 år, så tror mer på att vi har samma typ. Känner mer som något annat i så fall.

JohannaEkroth
1/25/14, 7:53 PM
#12

Har du testat triptaner? (migränmedicin) De hjälper inte om det inte är migrän… Du kan ju prova i alla fall.

Vaknar du med huvudvärken eller kommer den under dagen?

Kommer den i så kraftiga anfall som du nämner i TS?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lia
1/26/14, 1:07 AM
#13

Nej, jag har inte testat det än, tänkte göra det så fort jag kommer förbi ett apotek ^^

Jag vaknar med den eftersom den aldrig går över. Jag har haft den konstant mer eller mindre kraftigt i en månad nu. Ibland är det mildare och ibland värre, men det slutar inte. Det är helt enkelt olika från dag till dag och ibland timme från timme hur det är, men oavsett det sitter det alltid bara i vänster huvudhalva och öga. Känns som en stark gräns där det aldrig passerar. Och jag har heller inte spytt något mer. Det var som ett stort anfall den gången, och efter det håller det helt enkelt i sig bara, fast aningen mildare även när det är som värst.

Annons:
Clever
2/7/14, 1:38 PM
#14

Jag har likadant.. Har haft på höger sida i 2 år.. I tis och onsdags fick jag kraftiga attacker och nu sitter det på vänster sida. Känns som bortdomnad och ont i örat o så pulserar det? Har gjort hjärn röntgen

Clever
2/8/14, 7:58 AM
#15

Känns som om jag kommer bli galen om jag inte får bort denna värken snart. Har nu haft ont sedan tisdags. I tis o ons var jag med om set värsta jag varit med om fick superkraftiga anfall kändes som om jag skulle få en hjärnblödning och dö. Har ätit inderal i 1 år kan det vara den som ställer till det? Mina migrän mediciner hjälper inte mot detta. Någon som har tips på bra läkemedel mot smärta

Lia
2/9/14, 6:56 PM
#16

#14 Det är riktigt obehagligt, ja! :/ Mitt sitter på vänster sida, men inget mot örat. Främst i bakhuvudet, pannan och bakom ögat på mig.

#15 Har du pratat med någon läkare angående din inderal? Vad äter du det för? Om du haft värken i 2 år, och medicinen i 1 år så låter det ju inte som att det är det som är felet. Men den kanske förvärrar.

silversol35
2/16/14, 9:17 AM
#17

Läste precis tråden om hortons huvudvärk och tyckte det lät lite som det?

Lia
2/16/14, 3:06 PM
#18

#17 Jo, jag tänkte på det med. Nu var det länge sen jag läste om det, men vad jag kommer ihåg så kändes det inte som att jag var i rätt "målgrupp" för sjukdomen.

silversol35
2/16/14, 10:22 PM
#19

Nä det är väl vanligast hos män, men tror alla kan drabbas. Fast jag hoppas verkligen inte det är det du har, det verkar jäytetufft.

Upp till toppen
Annons: