Annons:
Etikettalternativa-behandlingsformer
Läst 7370 ggr
Clever
2014-02-08 22:30

Atlaskotan

Är det någon som hört talas om atlaskotan? Om har någon prövat denna behandling?

Annons:
Mantissa
2014-02-08 22:31
#1

atlaskotan är den första halskotan. Enl vad jag läst så kan den om den sitter lite snett orsaka bla huvudvärk och tinnitus. Jag har funderat på att testa pga det senare men inte kommit till skott. Vill nog mer att det ska kunna funka än att jag faktiskt tror på det. Det är ju skitdyrt också för en behandling som i stort sett är en massage.
Ska bli intressant att höra andras erfarenheter.

Det låter ju bra att man bara behöver behandla om atlaskotan konstateras vara förskjuten. Men eftersom det är den behandlande personen som avgör med sina fingrar så känns det lite osäkert för mig. Jag skulle hellre se en diagnosticering med röntgen eller liknande som inte är lika subjektiva. Jag skulle börja tänka på att den som behandlar har ett egenintresse i att hitta något fel och därför kanske (medvetet eller omedvetet) inte är helt ärlig.

Tjeja
2014-02-08 22:36
#2

Atlaskotan är den absolut mest ömtåliga kotan! Den ska man vara försiktig med att "behandla" på något vis! Går den sönder blir man förlamad från hakan och neråt…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Minka040
2014-03-06 15:25
#3

Jag har testat metoden för ett par månader sedan i ett desperat försök att bli bättre från min spänningshuvudvärk. Precis som Mantissa skrev ovan så hoppades jag väl mer att det skulle ge effekt än vad jag faktiskt trodde på det. Som smärtpatient griper man dock som bekant efter halmstrån.

För mig var besöket väldigt pseudovetenskapligt. Hen mätte mina ben och sa att de var olika långa och att mitt huvud inte kunde vridas lika mycket åt båda hållen. Fick massagen och det var väl egentligen rätt skönt. Med mig hem fick mat råd om att äta nyttigare, motionera mer, ta tillskott och få regelbunden massage (haha, snacka om att behandlingen måste ha hjälp på traven!).

Kanske hjälper metoden vissa människor, inte vet jag. För mig hände inget öht, jag fann lindring av huvudvärken på annat håll.

Stephaniie91
2014-03-12 14:13
#4

Jag har gjort behandlingen.. 4 gånger tror jag det var.. Under förra året. Har och haft väldiga problem med huvudvärk. Har migrän/spänningshuvudvärk.

Efter mitt första besök fick jag sån extrem huvudvärk dagen efter så jag ville ligga hemma o gråta typ, och jag var så ömm i nacken efter den jädra maskinen de kör med. Men det gick ett par dagar jag blev inte bättre.. Åkte dit igen efter kanske 2 månader. Gjorde samma behandling, och likadant dagen efter, hade sååå ont!! Men två dagar efter behandlingen blev jag "bra". Jag var huvudvärksfri i 3 veckor!!! Och för mig var detta himmelskt. Sen efter två månader åkte jag dit igen, upplevde samma och var fri i tre veckor..

Alltså fortsatte det så. Jag kände att varje sig det var hockuspockus eller funkade var jag lycklig för att slippa värken, vissa dagar vill man ju offra ena handen för att slippa huvudvärken. MEN jag kände att detta inte var hållbart, dels ligger mitt närmsta ställe ca 20 mil ifrån där jag bor, det kostar mycket pengar och tar tid. För som sagt höll det inte i särskilt länge.

Jag har ätit LCHF sedan ett par år tillbaka, för mig hjälper det väldigt mycket. Så fort jag "fuskar" ex äter godis får jag huvudvärk.

Så om jag håller mig till kosten, sömnen och träningen klarar jag mig rätt bra i min vardag för tillfället. Hoppas verkligen du hittar något som passar dig, men jag rekommenderar nog tyvärr inte atlaskotan, för de var som tidigare person skrev här, den där fjuttiga undersökningen de gör och sådär, nä de känns inte seriöst och sedan mosa en kota sådär totalt med den massagegrejen, de verkligen våldar sig på den :P

Nä, hoppas du hittar något :)

obstitant
2014-03-29 10:35
#5

Jag har läst om den där behandlingen och även om det på ett plan låter lockande eftersom det skulle kunna vara mitt problem (har även fått höra av kiropraktor som röntgat att den sitter snett), men aldrig i livet att jag skulle utsätta mig för det! Som jag minns det (det var ett bra tag sen jag läste om det) är det ett par med ytterst tveksam utbildning som håller på med potentiellt livsfarliga manipulationer. De tror säkert på det de gör och det verkar ju som om en hel del har blivit hjälpta, men en sån risk… Då skulle jag behöva vara så illa däran att jag var beredd att prova vad som helst och även riskera totalförlamning bara för att kanske slippa smärtan.

RuiXue
2014-03-30 03:34
#6

Det där med manipulation av Atlaskotan ska man vara försiktig med. Det sägs vara pseudovetenskap åtminstone delvis förknippat med en viss sekt. Men framför allt så är det ett väldigt ömtåligt område och MYCKET kan gå väldigt fel om det blir fel! Har man dessutom odiagnosticerad eller diagnosticerad instabilitet i nacken så kan instabiliteten dessutom förvärras av att kotan manipulerats. 

Valet är upp till var och en, men själv skulle jag aldrig ge mig in på det.

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: