Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 88382 ggr
Kasumi
2014-05-21 16:55

Håller jag på att dö eller är det ångest/stress?!?

Ja, jag visste inte riktigt om jag skulle publicera detta här eller i ångestsjukdommar, men eftersom huvudvärken är mitt huvudproblem av alla dessa symptom så tkt jag denna tråden var mest passande. Jag ska försöka beskriva ALLT jag känner i kroppen, som jag har brottats med i snart 1 år. Så får jag bara hålla tummarna att nån där ute kan ge mej bra råd, eller kanske har sån "tur" att jag inte är ensam. Till er som ORKAR läsa allt, ska ha ett STORT tack!! Mina symptom: Har ett ökat tryck i huvudet, känns som någonting växer/sväller där inne och att mitt huvud snart kommer att explodera. Det knakar även inne i mitt huvud, speciellt när jag ligger ner, jag kan även känna när det knakar, jätte obehagligt. Det är rakt in i mitten av huvudet och så ner mot nacken. Det gör även ont på högersidan uppe på huvudet och ibland i mitten, särskilt när jag går på toaletten och både kissar eller gör det andra.. Det hugger liksom till och känns som nåt kallt rinner precis på dom punkterna, och ibland känns det även som något precis gick sönder där. Har en obehaglig känsla i öronen som ibland gör riktigt ont, speciellt i vänster öra. Det känns precis som jag har något där inne, det kliar/sticker och knastrar samtidigt som det känns som nån trycker in en penna ungefär. Och så har jag en ilande intensiv smärta i tinningarna också, och även där speciellt på vänster sida.. Ibland sticker det till och känns typ som något skär. Har även sus i öronen, låter ungefär som jag har huvudet fullt med syrsor. Och stickningarna känner jag även i ansiktet: speciellt på pannan, det kliar jobbigt fast inte PÅ huden utan innanför.. Samma i kinderna och runt ögonen ibland tom. I ögonen. Men även uppepå huvudet och bakhuvudet. Stickningarna fortsätter ner på käkarna och på sidan av halsen och bak i nacken. Oftast gör det ont samtidigt.. Började spänna min käke omedvetet i Juni 2013, ungefär. Känns också som jag har en stor klump i halsen, när jag ligger på rygg får jag svårt att svälja och så känns det typ som någon tar stryptag på mej. Och ibland när jag har ätit så känner jag att det har samlats mat där (ungefär vid sköldkörteln tror jag) och då rapar jag en gång och får hela halsen full med spyor, som jag ibland sväljer igen om jag inte har tillfälle att spotta. Mår illa nästan hela tiden sedan i helgen, får upp sura uppstötningar och har även fått spy. Fick även idag den 21/5, en plötslig intensiv smärta i nacken ut i ryggen bakom axlarna, samma där speciellt på en punkt på VÄNSTER sida. Är faktiskt väldigt likt den smärta jag har i tinningen. Den strålar ut längst ryggraden och ut i hela ryggen. Och så strålar det även ut i vänsterarmen ibland. Kan även få ont i vänster armveck, så jag ibland inte kan varken böja eller röra armen ordentligt.. Det sticker i bröstet, på sidorna av brösten och inne i bröstkorgen på olika ställen.. Har också en obehaglig känsla bakom vänster revben under bröstet, jag misstänker att det kan vara mjälten, det känns varken som håll eller mjälthugg, utan snarare som nåt rör sej där inne. Kan även få ont i buken, speciellt på högersida runt äggstockarna/ blindtarmen någonstans där och på vänstersidan av magen/ryggen får jag åtkommande smärtor efter att jag sträckte mej där i Februari. Och ibland kan mitt vänsterben och framförallt min vänsterfot domna bort. Förövrigt blir jag yr titt som tätt, och jag ser typ som ett svagt brus framför ögonen, ungefär som myrornas krig. Samt i vänsterögat har jag även en svart liten prick jag ser, nästan jämt. Sen en tid tillbaka. Huvudvärk har jag haft sedan Juli 2013, och nackvärken började ungefär samtidigt men gav sej i vintras (Dec/Jan). I September gjorde jag en magnetkameraröntgen på min hjärna för att kolla efter ev. hjärnblödning (provsvaren var bra). Vänster armveck började för några år sedan, efter att jag svimmade under ett blodprov. Och bröstsmärtorna och det med armen och benet började i Augusti. Mjältet började i Januari, och buken har jag haft ont i till och från under några år (ungefär 7 år). Håller på att sluta med Voxra sedan fredag den 9:e Maj, har tagit 4 tabletter sedan dess.. Började medicineringen i December 2013. Känns inte så insiperande att gå till läkaren oxh dra upp ALLT detta liksom! :(( Det jag är mest rädd för är tumör(er) eller att jag har typ hela kroppen full med insekter som tagit sej in via örat!! Jag vet hur det låter, men har faktiskt läst ett antal personer som fått spindlar/flugor/larver i öronen… Skrivet den 21 Maj 2014.

Annons:
Niklas
2014-05-21 17:13
#1

Gå till vårdcentralen. Jag misstänker att oavsett vad någon här skriver kommer du ändå att tvingas gå dit förr eller senare. Förmodligen är det bättre ju förr du går. Om det inte är något blir det skönt för dig att slippa oroa dig. Är det något fel kan de se till att du får hjälp. Bägge alternativen tycker jag låter bättre än oron och värken du har nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sjöstjärna
2014-05-21 17:19
#2

Ja, det enda du garanterat kan utesluta är att du har kroppen full med insekter eller spindlar. Jag tror inte du har några tumörer heller, däremot låter det som om du kan ha obalans i hormoner och/eller signalsubstanser.

Har du läst om biverkningarna av Voxra? Där finns bland annat muskelvärk, ledvärk, svullnader, huvudvärk, illamående, kräkningar, yrsel, klåda, buksmärta, högt blodtryck, öronsus och synstörningar samt en hel del annat.

Men jag håller med #1, sök läkare och berätta om ALLA dina symtom, även de konstiga, så du blir ordentligt utredd.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Kasumi
2014-05-22 08:01
#3

#1 Men under hösten har jag sökt ett tiotal ggr typ.. O var där i slutet av April för öronen, jag misstänkte att jag hade vatten bakom trumhinnan, läkaren kikade i mina öron o sa att vänster trumhinna var inteyckt. Så fick örondroppar o dom tog slut i förrgår. Eftersom det inte blivit mkt bättre, knastrar mindre dock men har fått värk vid tinningen osv. ist. Så börjar ju tro det är en insekt där inne ist, o söker jag igen känns det som dom inte skulle ta mej seriöst, o särskilt inte om jag nämner om insekten!

Kasumi
2014-05-22 08:08
#4

#2 Jo jag har läst biverkningarna och även tagit upp det med min läkare o min kurator. Men dom säger att det är en tillfällighet o inte beror på tabletterna, men jag trodde dom inte o bestämde mej för att sluta utan att prata med dom.. Men sen oroar man sej ju alltid att, tänk om dom har rätt, tänk om det är nåt annat. O då tänker jag ju såklart det värsta som cancer. Men det borde dom ju sätt på magnetkameran i höstas tkr man, nen iofs kan den ju ha varit så liten lr kommit i efterhand? Sen det där med insekterna, har ju läst om folk som fått in alla möjliga kryp i öronen o tom i ögonen!!!, o tänk om insekten/spindeln skulle lägga ägg o sen kläcks äggen, vad händer då liksom?! :( O angående läkare kan du läsa mitt svar till #1.

Sjöstjärna
2014-05-22 09:27
#5

Det där med insekter som kryper in och lägger ägg är skrönor. Visst kan man få in en insekt i örat men då kommer den oftast ut igen av sig själv och gör den inte det så finns den i alla fall kvar i örat och VC kan plocka ut den med en lång tång.

Prova att söka dig till en annan VC/läkare och stå på dig när du berättar om dina problem. Låt dem inte avfärda dig med att det inte är biverkningar eller att du inbillar dig utan tala om att nu får de minsann ta och underöska dig ordentligt för så här kan du inte ha det.

Du kan självklart söka dig till komplementärmedicinska utövare också och ärligt talat så är nog chansen större att du får hjälp där, men samtidigt får du betala det själv och det kan bli ganska dyrt. Så börja med att ta ett varv till på VC och se om du inte kan hitta en bättre läkare än tidigare som verkligen lyssnar på dig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

elanpelan
2014-06-06 23:43
#6

Låter väldigt jobbigt allt som du känner.. Har du testat att gå till en neurolog?

Annons:
Kasumi
2014-06-16 01:14
#7

#5 Åhh måste ha bomull i öronen nästan hela tiden för är rädd att nåt ska krypa in. Alltså, om du inte tror på att det faktiskt händer ofta så sök typ, insekt/spindel/myra lr fluga i örat på google. O tvestjärtar heter ju earwig på engelska o dom lär ju inte fått det namnet av slumpen? Men men, nu tror jag väl inte att jag gått med insekter i huvudet i snart 2 månader, borde ha blivit sjukare då tkr jag. O jag är typ "rädd" lr nåt o gå till läkarn, vet inte varför kanske för fom beteér sej som svin här. Så jobbigt för vill ju ha hjälp egentligen :(

Kasumi
2014-06-16 01:14
#8

#6 Nej jag drar verkligen ut på allt :((

Sjöstjärna
2014-06-16 10:56
#9

Du ska inte tro på allt du läser på internet och även det som faktiskt är sant måste man sätta in i sitt sammanhang. Låt säga att det finns 1000 sanna historier om människor som faktiskt har fått in ett kryp i örat. Det innebär att risken är 1 på 7 miljoner att det ska hända dig under uppskattningsvis en 50-års period. Den dagliga risken att få ett kryp i örat blir då 1 gånger på 7 biljoner. Till det kan man lägga boendeförhållanden och levnadsstandard. Sannolikheten att få ett kryp i örat om man bor i djungeln bör vara väsentligt mycket större än om man bor i ett samhälle i Sverige. Sannolikheten för att du skulle få ett kryp i örat sjunker ytterligare eftersom du inte sover på marken utomhus utan i en säng innomhus. Nu är vi nere på en risk är så liten att det är rent löjligt att ens försöka föreställa sig. Så du kan med lugnt samvete ta ut bomullen ur öronen för sannolikheten är ungefär 1 miljon större att du ska vinna storvinsten på Lotto än att du ska få ett kryp i örat. 😉

Att gå omkring och vara rädd för allt hindrar dig från att leva ditt liv och innan du vet ordet av närmar sig livet sitt slut och du har slösat bort alltihop på att vara rädd.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Maria
2014-06-16 13:26
#10

Det låter som om du har blivit väl utredd.. Du har ju t.om gjort en magnetkamera på huvudet. Psyket kan också spela kroppen en massa spratt så jag tycker absolut att du ska söka din vårdcentral igen om du inte mår bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rara]
2014-07-12 10:28
#11

Om jag vore du, skulle jag be om en remiss till magnetröntgen för halsryggraden. Skulle kunna vara en diskskada där.  Myrkrypningar, stickningar, svindel, huvudvärk, ont i armen, sväljningssvårigheter, nackvärk och att det knakar i huvudet skulle allt kunna vara tecken på något som härstammar från nacken. I alla fall låter det som att nerven skulle retas av någonting i halsryggraden. Flera av dessa symptom känner jag själv igen från mina egna nackproblem. En osteopat och sjukgymnastik är också att rekommendera vid sådana problem.  Att fötterna domnar bort tyder igen på ett problem lägre ner i ryggraden eller vid ländryggraden. Har man en kota som blockerar där nere händer det ofta att nacken försöker kompenserna den dåliga hållningen man har där vilket leder till att nacken tar skada och börjar ge en massa symptom den med. Skulle alltså börja med att kolla upp ryggraden om jag vore du.

[rara]
2014-07-12 10:43
#12

För pricken i ögat skulle jag besöka en ögonläkare. Jag har också en "fläck" i mitt öga sen flera år och det visade sig vara glaskroppsgrumling. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mouches_volantes

Kasumi
2014-07-12 17:39
#13

#11 Symptomen kommer o går, ibland känner jag mej typ helt frisk o glömmer nästan bort hur dåligt jag har mått. Sen får jag känningar igen.. Ryggraden har en till person påpekat när jag har beskrivit, hoppas inte att det är det! Jag har hört att det kan vara tarmarna som spökar när man har ont i ryggen, men då har man ju knappast ont i nacken dock. Men det kan ju ha andra anledningar iofs (som spänningar osv).. O pricken i ögat är fortfarande där, ser den inte jämt dock. Ibland får jag även som flimmer framför ögonen, ser typ ut som myrornas krig ungefär.. Har även börjat få ont liksom bakom ögonen oså gör det riktigt ont om jag råkar kolla in i en lampa (tex. lampan på iphonen) lr upp mot himlen.. Ska till optikern på måndag iaf o ta ny synundersöknibg o skaffa brillor! Men läkare, det kommer jag förmodligen inte träffa en förrens det händer nåt akut att nån annan ringer åt mej. Sorgligt men sant, har fått läkarfobi sen förra året tror jag.. :'(

Annons:
Kasumi
2014-07-12 17:44
#14

#9 Ja jag har lugnat ner mej lite med bomullen, men det kittlar o svider nåt enormt ibland. O när det gör det sätter ju tankarna igång rejält, men ja jag kan ju knappast ha haft insekter i huvudet i 2-3 månader utan att ha kollappsat totalt.. Sova utan nåt i öronen kommer jag förmodligen aldrig mer våga dock.

Kasumi
2014-07-12 17:46
#15

#10 Jo men magnetröntgen förra pret gör ju ingen skillnad om jag fått nåt fel nu detta året. Men ja jag har ju läkarfobi, uppenbarligen.. Så får väl se om jag får tummen ur o söker nån gång!

Maria
2014-07-12 18:51
#16

#15 Jag har haft en elakartad hjärntumör och röntgas en gång om året nu.

Menar du att du skulle röntgas lika ofta när man inte hittat något fel? 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kasumi
2014-07-12 18:55
#17

#16 Nej det fattar jag ju att det inte funkar, ja hade jag varit mångmiljonär hade jag ju kunnat köpa en sån där magnetkamera själv o röntga mej hur många ggr som helst.. Skämtosido, men nej poängen var ju bara att om jag skulle ha fått en tumör/parasiter whatever i februari i år så gör ju inte magnetröntgen i somras någon skillnad! Är förövrigt ledsen att höra om dej, vad var det för tumörer? Om jag får fråga!?!

Kasumi
2014-07-12 18:57
#18

#16 Nu är jag snurrig, jag läste "jag har haft elakartade tumörer och röntgades en gång om året" Nu såg jag vad det stog.. Ber om ursäkt! Är trött, ska sova för kvällen nu ;)

Maria
2014-07-12 18:57
#19

En cancertumör som heter anaplastisk ependymom grad 3.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kasumi
2014-07-12 18:58
#20

#19 Okej fyfan! Hoppas du är helt frisk nu!! Cancer ör det värsta jag kan tänka mej..

Annons:
Maria
2014-07-12 19:00
#21

Ja än så länge har den inte kommit tillbaka. Det är 3 år sedan nu. Men den kan komma tillbaka när som helst säger man, eller aldrig.

Jag har bestämt mig för aldrig🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kasumi
2014-07-12 19:01
#22

#21 Tkr du bestämde helt rätt!

mollyt
2014-07-18 22:09
#23

Hej Kasumi, jag har läst ditt inlägg men inte allas svar. Jag känner igen mycket av det du beskriver i vad min mamma genomlidit samt genom min utbildning. Jag tycker att det låter som om det är nervsmärtor du har, och det låter som om det är fler av dina ansiktsnerver som är påverkade. Min mamma har fått den diagnosen själv och har fått botox injicerat i hennes drabbade nerver (tre stycken av kranialnerverna) och hon mår idag väldigt bra. Om du inte gjort det ännu så tycker jag att du ska ta kontakt med en (bra) neurolog för att få hjälp med dina besvär. Jag håller tummarna för dig. Skicka PM om du vill

Kasumi
2014-07-18 22:12
#24

#23 Hej, tack för att du tog dej tid att läsa! Hmm det är nåt jag inte har tänkt på överhuvudtaget, ja det kommer och går som sagt! Blir jag lika dålig igen som när jag skrev detta måste jag antagligen ta kontakt med nån läkare av nåt slag.

mollyt
2014-07-18 23:23
#25

Tyvärr är det väl inte jättevanligt #24 och därför tror jag att många läkare kan missa det, då de inte träffar så många patienter med denna svåra smärta. Men eftersom det påverkar dig "under huden", öronen och i käken så låter det i mina öron som nervsmärtor. Att behandla med botox (som trotts allt är ett nervgift) är relativt nytt men kommer allt mer som behandling. Lycka till!

fregen
2015-01-06 15:14
#26

Det känns typ som om vi är samma person!! Känner exakt likadant. Har faktiskt också tänkt på det där med insekter.

fick ont i huvudet innan jullovet, fast det var inte vanlig huvudvärk som jag får om jag har vart i skolan länge och kanske inte ätit och druckit så mycket under dagen. det kändes typ i huvudet. Sen så har jag känt mig lite konstig nu under lovet, men sen så glömmer jag bort det ibland och känner mig normal. Jag är nästan aldrig sjuk så så fort jag känner mig lite konstig blir jag jätte rädd. Jag har också typ tinnitus, elr det brusar i öronen fast det har jag tänkt att det kommer från att jag lyssnar på musik heltiden. Har också läst att man kan få det om man spänner sig mycket vilket jag gör, tror jag i alla fall, jag kanske inte märker det så mycket, men jag brukar vara nervös och så och då spänner jag mig. 

men just nu har jag konstigt ont i hårbotten fast jag fattar inte om det är i hårbotten eller typ under hårbotten i huvudet. det kliar också. Jag vet inte om det kanske har något med att jag nästan alltid sitter och kollar på en skärm. datan elr mobilen. min panna kliar också sådär konstigt.

Jag vill gå till en läkare men samtidigt känns det som om dom bara kommer säga att det inte är något fel och så får jag inget svar varför jag känner mig som jag gör. eller så känns det som att jag har nått men dom kommer inte se det. Jag gick till läkaren för typ 2 år sedan för jag misstänkte ljumskbråck, eller jag var nästan 100% säker att jag hade det eftersom jag hade två klumpar där nere, men läkaren sa att allt var okej. Sedan efter ungefär 1 år ville jag gå igen för jag ville ju få bort mina bråck och det ända sättet att få bort dem är att operera. hon sa igen att det var okej men om vi ville så kunde hon fixa en tid så vi kunde kolla med ultra ljud.

efter ultraljudet var dom inte säkra så jag fick gö en riktig röntgen och efter det sa dom att jag hade bråck och att dom skulle skicka nått till Sahlgrenska så att dom kan ta bort det. Det tog jätte långtid innan vi fick svar och då svara dom att dom inte kunde genomföra en operation men sjukhuset i Kungsbacka kunde. När Kungsbacka svara sa dom att dom ville göra ultraljud igen för att vara exakta. Det är ju bra att dom vill vara noggranna men det kändes lite konstigt eftersom jag redan hade gjort 2 styckena och tydligen hade dom mycket bättre apparater i Kungsbacka eftersom dom såg direkt att det var bråck och även att det hade fastnat en bit av tarmen. Så nu har jag äntligen fått en tid för operation, men jag har tappat förtroendet lite kan man säga.

Kasumi
2015-01-06 18:12
#27

#26 Okej låter jätte jobbigt! Jag vakna av världens tinnitus igår natt, va så hemskt då jag vart yr o illamående o visste inte vart jag skulle ta vägen. Lät som fullt med syrsor typ, har så mer lr mindre hela tiden men är det mkt höga ljud omkring mej tänker jag inte så mkt på det, därför jag alltid försöker ha på tvn lr musik på hemma. På nätterna är det ju värst eftersom det är tyst då. Jag tror fortfarande ibland att jag har kryp i kroppen, sover alltid med kirurgtejp för öronen nu för tiden för att inte få in nåt, hjälper ju dock självklart intexmot dom jag redan isf har där inne men men. Det känns iaf som det bästa man kan skydda öronen med då fetvadd o öronproppar kan skada öronen efter längre avändning då man stoppar in det i hörselgången. Jag har lite smått panik inför sommaren då jag gick med fetvadd i öronen iprincip hela denna sommaren, det vill jag inte göra den som kommer. Vill liksom försöka va normal nån gång men jag har fått flugor i ögonen förr, o spindlar i håret så varför skulle jag inte kunna få in nån i örat tillslut liksom. :'(

Annons:
Micke_S
2015-05-17 18:34
#28

Hej Kasumi! Jag blev medlem här idag efter de att jag läst ditt inlägg! Kan identifiera mig i många utav dina besvär! Hur har det gått för dig?! Har du fortfarande kvar huvudvärken och trycket ihuvudet?! Du skrev att det knakar inne i ditt huvud!? Påminner ljudet och känslan som att det skulle kunna vara "grus"!? tar du några tabletter?! I sådant fall vilka?! Och hjälper dom!? Har du fått något mer utlåtande VC eller annan läkare?!

Kasumi
2015-05-25 01:12
#29

#28 Ursäkta om jag är lite kort nu, var länge sen jag skrev det där inlägget och kommer knappt ihåg vad det står, orkar heller inte läsa igenom det nu men vet hur störigt det är att inte få ett svar. Så tänkte vara lite snäll o svara. :) Jag har kvar trycket i huvudet men inte jämt, kommer i perioder, det som knakar inne i huvudet påminner om vätska och jag tror nämligen det är just vätska som flyttar sej i nacken, innerörat och panna (men vad vet jag?) Har iaf inte fått nån vidare hjälp och äter ipren/alvedon mot huvudvärk vid behov. Vet inte om det framkom i texten men har fobi för insekter och var därmed rädd att jag skulle ha kryp där inne. Tror inte det längre men sover med tejp för öronen just in case. Vet heller inte om detta framkom i texten, vilket jag dock tror via rubriken att dömma. Men angående (sjukdommar och inte vill dö) så är jag inte längre rädd för att dö.

Camli
2016-11-10 19:59
#30

Hej Kasumi hur går det? Jag delar din insektsfobi..trodde på allvar att jag haft något i huvudet.. Kände knakningar inne i huvudet o i örat.som att ngt rörde sig. Men allt visar bra både blodprover etc. Läkaren sa att det låter stress relaterat med tanke på att jag varit illamående dessutom (8v tid). Vissa dgr är jag symptomfri o parasiter lär ju knappast ta paus. Men kan det hara vätska som gör ljudet?

Gunilla Engström
2016-12-21 15:54
#31

Hej. Läst sidan. Själv gått på 5 månaders antibiotika och fick surrande ljud i huvud och surr i huvud och kropp som följer efter mat intag. Ingen läkare kan diagnostisera mer än psykosomatiskt. Otroligt. GE

Kasumi
2017-01-02 03:08
#32

#30 Hej Camli! Ber om ursäkt för sent svar, har inte orkat läsa mitt inlägg än förrens nu som jag var tvungen att göra innan jag svarade dej. Blev faktiskt ledsen, för har fortfarande alla besvär + massor av fler :( Det går i perioder då det blir bättre samt värre. Jag har också tänkt på det att om det är kryp borde man ju känna hela tiden, sålänge dom inte sover. Men efter så många år borde jag vart död nu om jag har huvudet/kroppen full med insekter. Så antagligen är det bara min kropp som är konstig. Förra sommaren fick jag in ett kryp i näsan tror jag, men fick aldrig ut den heller. Sen dess har jag blött näsblod (i 1.5 år) men läkarna typ hånar mej, har berättat för 3st. Så jag försöker bara ignorera det nu, antagligen borde den ha dött eller typ krypit ut efter så lång tid. Så näsblodet är nog nåt annat som bara hade dålig tajming och började precis samtidigt det inträffade. Tråkigt du mår dåligt, hoppas du får hjälp och kan bli frisk.

Kasumi
2017-01-02 03:10
#33

#31 Jag äter för närvarande inga mediciner, men åt värktabletter (olika) i över ett år. Men får sånna biverkningar så får tyvärr klara mej utan, har fortfarande alla besvär + fler så vet inte vad det är. :(

Vik94
2017-01-11 18:12
#34

#33 Jag gjorde en användare för att kunna kommentera. Låter inte kul alls förmodligen överanalyserar du mycket och har mycket stress/oro.

Vad har du för nivåer på vitamin b12? Låga nivåer kan ge stickningar, domningar, problem med balansen, hallucinationer, nervskador och många andra symptom.

Normala nivåer i Sverige anses låga i andra länder också tex i vissa länder ges injektion redan vid 400 eller lägre. 

#EDIT: Ser på din profil att du verkar vara vegan? Isåfall stärker det misstankarna om b12 brist då du enbart tillgodogör det i en rimlig dos naturligt från animaliska produkter, alternativt berikade livsmedel som växtbaserade drycker eller berikade flingor etc. Själv tar jag kapslar dagligen då det verkar svårt att få tillgång till injektioner i Sverige.

Annons:
Kasumi
2017-01-11 18:15
#35

#34 Jag tog alla prover i somras, visade bara en liten mängd järnbrist, så äter vitaminer för det nu.

Vik94
2017-01-11 18:22
#36

#35 Har du skrivit ut papper på dina prover och kan lägga upp resultat på b12 eller om du kommer ihåg det? Läs min redigering i mitt förra inlägg.

Kasumi
2017-01-11 18:32
#37

#36 Jag försökte vara vegan men var svårt pga. min allergi, svårt att hitta bara ett shampoo jag kunde använda tex. Men iaf så tar ju B12 brist många år, minst 5 år och jag har bara ätit veganskt i ca. 1 år. Men visst kan jag fråga en läkare om dom kollat det. Men man får väl munsår osv?

Vik94
2017-01-11 18:45
#38

#37 Tror symptomen variera ganska mycket men munsår är ett av dom men även många av symptomen du har är förekommande såsom domningar/stickningar, nervskador, yrsel/balanssvårigheter, hallcuniationer (insekter i kroppen), kanske mer paranoia än hallis dock men paranoia är också ett symptom. Ja tydligen ska det ta ett bra tag innan depåerna är helt slut på b12 men du kan fortfarande ha symptom vid låga värden. Sen behöver du inte vara vegan för att ha b12 brist utan det är folk som äter animaliskt som också får det och då handlar det oftast om att kroppen har svårt att ta upp/lagra vitaminen pga varierande skäl och mer sällan att man får i sig för lite b12 via kosten. 

https://peakwellnessnutrition.com/blog/scary-symptoms-point-b12-deficiency/

http://www.eatliveglow.com/5-scary-signs-you-might-have-a-vitamin-b12-deficiency/

http://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780

Kasumi
2017-01-11 18:50
#39

#38 Okej ja jag har ingen ork att laga komplicerat så det blir mkt slarv tyvärr, men har börjat äta ägg och mjölkprodukter sedan någon dag tillbaka just för att prova och se vad det är. Jätte tråkigt då jag inte vill, men eftersom jag är allergisk mot massa frukt och nötter så får jag kanske inte i mej det nödvändiga med en helt vegansk kost. Jag tror dock att har man ingen allergi så är nog en vegansk kost bättre än en animalisk :)

Vik94
2017-01-11 18:56
#40

#39 Okej, trist att du har allergier men håller med.

Upp till toppen
Annons: