Annons:
Etikettalternativa-behandlingsformer
Läst 11193 ggr
Frustrerad
6/19/14, 6:02 PM

Konstant huvudvärk i fyra år!

Har haft konstant huvudvärk i fyra år nu. Har inte haft en huvudvärksfri stund sen årskurs åtta och jag har nu slutat tvåan, mår otroligt dåligt pågrund av detta och tvingas alltid begränsa mig, det jag en gång tyckte var kul är nu bara jobbigt. Huvudvärken varierar, ibland är den väldigt stark och ibland svagare men den finns alltid där och jag orkar verkligen inte längre. Varje dag är en eländig kamp! Behöver hjälp och tips på hur jag kan bli av med den. Vad tror ni den kan bero på? Jag har gått på sjukgymnastik, gjort diverse avslappningsövningar, fått massage men inget hjälper. Har även gjort hjärnröntgen och tagit borelia test och diverse blodprov men inget visade på något fel. Jag har också gått till psykolog då jag i samband med huvudvärken blev mycket deprimerad. Psykologerna trodde min huvudvärk berodde på stress vilket jag har mkt svårt att föreställa mig då jag inte alls är stressad längre. Tacksam för alla svar, för detta är verkligen ett helevete!

Annons:
VildaVittra
6/19/14, 6:04 PM
#1

Kräv att få en remiss till smärtkliniken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
6/19/14, 6:05 PM
#2

Min kroniska huvudvark blev battre nar jag borjade ata magnesiumtillskott efter jag laste en lank som sa att magnesiumbrist kunde orsaka huvudvark bland annat. Oka dosen tills du blir los i magen och sedan trappa ned tills magen ar okej, da ater du ratt dos enligt de sidor jag laste. Hur mycket man behover beror mycket pa sin diet men manga dar at upp till 1000mg per dag. jag ligger pa ca 600/800

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Scorpio97
6/19/14, 6:11 PM
#3

Har haft kronisk daglig huvudvärk sen mars 2009, så jag vet hur det är! På min hittar dom tyvärr inte heller något fel, så detta är förmodligen något jag får leva med. Men jag hoppas att dom hittar vad som är anledningen till din huvudvärk, så dom kan åtgärda det.


//Jessie

Medda
6/19/14, 8:03 PM
#4

Nu säger jag inte att du har huvudvärk för att du har stress utan enbart refererar till stress. 

Många tror att stress innebär bara yttre stress, då man har för mycket att göra och för många bollar i luften. Men det finns något som kallas för inre stress, dvs att kroppen känna sig stressad fast än det är lugnt. Detta kan ha att göra med att man kanske har mycket tankar och oro i kroppen.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Frustrerad
6/19/14, 9:13 PM
#5

1# får göra det, har en remiss till neurologen så får se vad dom säger . 2# Tack för tipset, ska prova det! Kan man köpa det på apotek, krävs det recept? #3 usch! Lider med dig, så himla jobbigt. Men hoppas vi både kan hitta något som hjälper, det måste finnas något tycker jag! Har du provat bettskena? Funderar själv på att göra det, allt är värt att testa! Vad har de gjort för utredningar på dig? #4 grejen är att jag har gått på psykologsamtal för de, försökte tänka annorlunda och stressa ner, är inte lika dålig som när det hela började, då upplevde jag även huggande smärtor i huvudet men jag är fortfarande långt ifrån bra. Jag äter fluoxetin som jag nu försöker trappa ner på då jag är rädd att de kan bidra till huvudvärken. Tyvärr blir jag väldigt deppig utan den då jag inte orkar med huvudvärken. Om det nu skulle vara stress så tycker jag att den borde försvinna, det jag oroar mig nu är framtiden och när jag har saker inplanerade eftersom jag är rädd att jag ska ha outhärdlig smärta vid dessa tillfällen.

Cahira
6/19/14, 9:17 PM
#6

#5 Du kan kopa det pa Life :) Ar ett kosttillskott sa inget recept behovs. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Medda
6/19/14, 9:17 PM
#7

Har du testat meditation el avslappning? Kan vara en bra metod att jobba med inre stress om man har det.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Frustrerad
6/22/14, 11:37 PM
#8

6# Ätit magnesium i två dar nu, hur lång tid tog det för dig innan du kände skillnad, en vecka/månad? 7# ja, har testat måbga avslappningsövningar och andningsövningar men inget som har hjälpt. Känner dock att trycket i huvudet kan lätta då jag springer/blir anfådd. En annan sak jag glömde skriva förut var att jag alltid fryser, kan det ha något med saken att göra? Frös aldrig innan jag fick huvudvärk nämligen.. Tack så mycket för svaren, uppskattar det verkligen.

Medda
6/22/14, 11:50 PM
#9

Jag gick med konstant huvudvärk i flera månader innan de upptäckte att det var bihåleinflammation i alla bihålor. Så jag förstår att det är väldigt jobbigt och frustrerande. Hoppas du mår bättre snart. 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Cahira
6/23/14, 8:51 PM
#10

Frusenhet ger spanda muskler vilket kan leda till spanningshuvudvark. Magnesium ar muskelavslappnande sa du kan nog testa hoja dosen. Forsok aven motionera sa du blir varm, garna dagligen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JohannaEkroth
6/24/14, 2:31 AM
#11

Hur känns och var sitter huvudvärken som du har, Frustrerad?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lojs
6/24/14, 10:16 AM
#12

När huvudvärken blir sämre, är det något du gör som du kan förknippa med det? Jag tänker om det blir värre av till exempel något du äter?

Både jag och min sambo har migrän som är starkt kopplat till vårt blodsocker (gissar vi på i alla fall), för vi får i princip bara migrän när vi äter något som höjer blodsockret "för mycket". Så vi kan kontrollera vår migrän rätt bra numera, jag kanske får migrän varannan månad eller så om ens det, när jag ätit nåt kasst, till skillnad mot  förr med migrän eller vanlig huvudvärk från ca 3 ggr i månaden till nästan varje dag i olika perioder.

Huvudvärk kan ju (tyvärr) ha en massa olika orsaker, jag tänker som Cahira med att det ju kan vara brist på någonting med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frustrerad
6/24/14, 11:21 AM
#13

10# har ätit 600 mg magnesium i några dar nu. Frågan är hur lång tid det tar innan man borde märka skillnad om det nu är det som är problemet. Försöker att alltid klä mig varmt, så att jag inte spänner mig för att jag fryser men svårt då jag ganska ofta går med vinterjacka på sommaren och ändå fryser. Funderar om sköldkörteln kanske kan spöka? Jag rör på mig regelbundet, springer ca 1 mil varannan dag, kör yoga och stretchar men det verkar inte ha nån effekt. 11# det är som ett tryck i pannan, som om jag skulle ha en jättetrång hjälm på mig, får även ont runt ögonhålorna då och då. Värken sitter i konstant. Ibland känner jag inte av värken de första tio sekunderna efter jag vaknat men sen kommer den direkt igen. Är även väldigt ljuskänslig. 12# jag ser dessvärre inga mönster när huvudvärken blir värre, det känns bara slumpartat. Har alltid ätit mycket kolhydrater då jag älskar vitt bröd, försöker dra ner på det nu för att se om det kan hjälpa men hitintills har jag inte känt någon skillnad. Ja, frågan är bara vad det kan vara brist på i sådan fall? Tack för svaren allihopa!

Annons:
JohannaEkroth
6/24/14, 11:46 AM
#14

Frustrerad Det låter som migrän med de symtomen du beskriver.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Xristina
6/27/14, 12:00 AM
#15

Jag tycker även som #14 att vissa av symtomen låter som migrän.

Jag hade migrän konstant i 3 månader för några år sedan, och jag har aldrig någonsin mått sämre än jag gjorde då.

Dock tror jag inte att det är migrän du har, inte helt och hållet iaf. Migrän blir inte bättre när man motionerar, så som du beskriver att din huvudvärk gör, tvärtom så blir den sämre. Be ändå om att få testa t.ex. sumaptriptan, som vidgar blodkärlen i huvudet. Det skulle kunna hjälpa lite iaf :)

Hur pass långt i utredning har du kommit? Kräv att de testar dig för precis allt! Man måste tyvärr ligga på dem rätt rejält ibland för att bli testad, vilket jag tycker är synd.

Frustrerad
6/29/14, 11:55 AM
#16

14# och 15# hm, men konstant migrän i fyra år? det känns som läkarna inte vill göra nåt mer, utreda mer. Jag har gjort en mr röntgen. Tagit prov för borrelia, sköldkörteln och mitt låga blodtryck: 80/60 Fick tvinga läkarna på vc att skicka en remiss till en neurolog men enligt de på vc ser alla neurologiska funktionerna bra ut. Har nu äntligen fått en tid hos en ortoped, då jag skelar lite. Tänkte om skelningen ev kan orsaka huvudvärken. Dock känns det konstig då huvudvärken kom över en natt. Något som även de är märkligt. Fick jätteont runt ögonen, trodde jag kunde sova bort det men vaknade med huvudvärk istället? Jag har vart hos kiropraktor, visst hade jag vissa spända muskler (de har de flesta) men han trodde inte att de var orsaken till huvudvärken utan snarare något med ögonen. Känns som man får vara sin egen doktor, de jag träffar på vc kan inte mycket alls utan tycker mest man är besvärande :/ vad kan man ra för tester? Juste glömde nämna att jag för några år sen slapp huvudvärken i drygt en vecka men fick jätteont i magen istället. Vet inte om det var så att huvudvärken verkligen försvann eller att jag inte notera den då magvärken var värre? Och om den nu försvann och hoppa till magen istället vad kan då felet vara? Blir inte riktigt klok! Tack för svaren

JohannaEkroth
6/29/14, 11:59 AM
#17

Det finn något ovanligt som heter bukmigrän, Frustrerad. 

Och ja, det finns något som heter kronisk migrän.

Vilka värkmediciner har du provat? 

Har du provat akupunktur?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Frustrerad
6/29/14, 1:50 PM
#19

18# Har provat receptbelagda mediciner mot huvudvärk, vet dock ej vad de heter. Inte provat akupunktur, får göra det. Om de nu skulle vara migrän varför lättar huvudvärken vid fysisk ansträngning? Får ingen tid på vc då de vill avvakta tills jag gått till neurolog, (kan dröja flera månader innan jag får tid där) Orkar inte med det här!

JohannaEkroth
6/29/14, 2:04 PM
#20

Jag vet inte, men jag vet att om jag börjar få migrän och gör något avslappnande så kan jag tänka bort huvudvärken. När vanlig migrän går över till kronisk migrän kan den likna spänningshuvudvärk stod det i någon av länkarna jag länkade till.

Kanske är idé att byta vårdcentral?

Jag blir behandlad på min vårdcentral för min migrän.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
VildaVittra
6/29/14, 2:07 PM
#21

#19 Vid fysisk ansträngning frigörs endorfiner, som är smärtlindrande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
6/29/14, 9:45 PM
#22

Jag hade ett migränanfall i Grekland en gång och vi skulle göra en vandring upp för ett berg. 

Jag hade legat i ett dygn men ville inte missa detta. Solglasögon och kräkpåse fick det bli.

När vi väl kommit till toppen och jag trodde att jag skulle avlida av värmen, trötthet och kräkningar så släppte huvudvärken helt plötsligt.

Så jag har många gånger försökt att göra något ansträngande i den mån det går och ibland funkar det faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JonathanB
8/20/14, 5:53 PM
#23

Hej!

Jag jobbar själv nästan uteslutande med behandlings av just huvudvärk och migrän när det gäller rörelseapparaten och kost/nutrition. Hur jag gör det spelar ingen roll då jag inte är här för att marknadsföra. 

Jag ser att du tidigare hänvisat till stress. Då ska man komma ihåg att det finns olika typer av stress.  Alltså t.ex den stressen jag förmodar att du hänvisar till är den vardagliga. Det många glömmer då är att det finns något som kallas för oxidativstress som kan förekomma i kroppen då något som kallas fria radikaler m.fl orsakar obalans. Det jag pratar om är inflammatorisk mat som t. ex mjölkprodukter, glutenprodukter, kött i alla dess former m.fl . Man kan kalla det en typ av allergi. Vi hänvisas vanligtvis till att symptomen yppar sig genom smärtor eller uppblåsthet i mag-/tarmområde men i verkligheten kan det ske överallt i kroppen, som t.ex huvudvärk/migrän. Testa att sluta med t. ex gluten i en månad och se vad som händer, gör likadant med de andra och se om du kan hitta din trigger. 

Kraftiga antioxidanter kan hjälpa att påskynda processen, använd då t. ex Curcumin som är en välkänd substans som är utvunnen ur gurkmeja. 

Ser att du tidigare besökt en sjukgymnast, jag skulle nog rekommendera dig att söka dig till en osteopat, naprapat eller kiropraktor då de oftast har en mer gedigen utbildning när det kommer till åkommor som huvudvärk och migrän. 

Hoppas att du hittar något du har hjälp av!

stpatrik
3/13/15, 1:41 PM
#24

Nu är jag ingen expert i ämnet (även om jag lider av migrän). Jag skulle först försöka lista ut vilken huvudvärk det handlar om.  Är det spänningshuvudvärk, migrän eller tex hortons?  Det finns ett test (framtagen av huvudvärksläkare) "Vilken huvudvärk har du" som kan ge en fingervisning vilken huvudvärk du har.  Lycka till!

Amliv
5/15/15, 11:01 PM
#25

Känner så igen mig. Har haft huvudvärk sedan oktober nu och den går verkligen aldrig över. Den sitter där konstant. Har även jag provat allting och ingenting hjälper överhuvudtaget. Det är så himla frustrerande, och inte blir jag tagen på allvar av läkarna heller.

Upp till toppen
Annons: