Annons:
Etiketthuvudvärk-vid-synfel
Läst 35420 ggr
Kasumi
7/18/14, 9:53 PM

Yrsel av nya glasögon

Hej! Jag hämtade ut mina nya glasögon idag, och när jag har dom på mej blir jag yr och mår illa. Har även fått huvudvärk nu, har inte haft dom mer än kanske 30 min. sammanlagt (har på mej dom nu). Är det vanligt, och isf hur länge kommer det att pågå ungefär?

Annons:
Sjöstjärna
7/18/14, 9:56 PM
#1

Ja, det är vanligt. Desto mer du kan använda glasögonen desto snabbare går det över, men räkna med att det tar några veckor att vänja dig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annette
7/18/14, 9:57 PM
#2

När jag fick mina progressiva kände jag mig yr och som att jag gick med högklackade skor. Det tog nog några veckor innan jag hade vant mig.

MonicaLagerquist
7/18/14, 9:57 PM
#3

Jag tycker att det är lättare att börja använda glasögonen direkt på morgonen.

Stolt ägare till fem La permer

fruktgumman
7/18/14, 9:58 PM
#4

jag fick yrsel och lätt huvudvärk av mina nya starkare glasögon. Det varade ett par dagar för mig

Kasumi
7/18/14, 9:58 PM
#5

#1 Gaah jobbigt, men det är ok att göra några pauser under dagen iaf? Så typiskt, huvudvärk när jag inte hade några och nu fick jag huvudvärk när jag har ett par. ;P Men yrseln är jobbigast just nu dock!

Kasumi
7/18/14, 9:59 PM
#6

#2 Okej tack, bara att ha tålamod då!

Annons:
Kasumi
7/18/14, 10:00 PM
#7

#3 Jaså, får se om det är nåt bättre imorgon då! :)

Kasumi
7/18/14, 10:01 PM
#8

#4 Får hoppas på dagar för min del med, orka må såhär i veckor liksom :P

mollyt
7/18/14, 10:02 PM
#9

Det är ganska vanligt men det beror såklart på till vilken grad du blir yr eller mår illa. Är det enkelslipade glas (samma styrka i hela glaset) eller ett par progressiva (olika styrkor för att se rakt fram på långt håll jämfört med lässtyrka nere i glaset)?  Vet du om du har ändrat styrkor mycket sedan tidigare? Om man ökat mycket i astigmatism kan man bli som åksjuk och det känns som om världen gungar första dagarna.

Kasumi
7/18/14, 10:06 PM
#10

#9 Enkelslipade, och detta är mina första. Eller ja hade ett par några månader förra året men dom var helt fel styrka dock, så efter det har jag gjort 2 synundersökningar så dessa borde vara rätt för mina ögon! Och det är förstärkt väldigt mkt mot min vanliga syn iaf, skulle tex. inte få köra bil utan glasögon sa hon! :P

mollyt
7/18/14, 11:21 PM
#11

#10 okej men då verkar det som om du i alla fall har går från korrigerad till… -1 i glasögon. Då kan jag tänka mig att du känns väldigt start såhär i början! Det är en stor skillnad, så ta det lugnt och använd glasögonen försiktigt. Om det inte blir bättre på några dagar så gå tillbaka till optikern som gjort glasen och säg att det känns för starkt. Eventuellt så får de göra om glasen då och sänka styrkan lite.

Maria
7/22/14, 7:01 PM
#12

Jag har ju ständig yrsel och använder en krycka och jag var lite orolig när jag skaffade mina progressiva glasögon för något halvår sedan men det tog max en vecka innan jag vant mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kasumi
8/8/14, 8:52 PM
#13

Okej nu har jag ju haft glasögonen ett tag som sagt, och har märkt att det största o iprincip enda problemet som inte vill ge sej är att det gör så fruktansvärt ont bakom o ovanpå öronen.. :(( Tänkte om det är för dom är för mkt böjda, men ivaffären provade vi lösare först o då åkte dom ner för näsan när jag böjde ner huvudet.. Ååh, så irriterande!! Nån dom har nåt tips? Finns det nå mjuka kuddar av nåt slag man kan sättapå bågen lr nåt?

Annons:
Sjöstjärna
8/8/14, 9:20 PM
#14

Det ska optikern kunna hjälpa dig med att justera så att de sitter bra, utan att göra ont och utan att glida ner på näsan. Gå tillbaks igen och säg att de måste justera bågarna så att du kan använda glasögonen utan att få ont.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Kasumi
8/8/14, 9:25 PM
#15

#14 Okej, får göra det! Tack. =)

Upp till toppen
Annons: