Annons:
Etiketthuvudvärk-vid-hormonförändringar
Läst 13887 ggr
MajaEvelina
7/23/14, 8:42 PM

Huvudvärk EFTER mensen?

Hej på er!

Senaste åren har jag drabbats av huvudvärk som kommer en-tre dagar EFTER att mensen är slut. Jag har generellt alltid haft mycket ont i huvudet och i perioder även haft svår migrän. Sedan jag slutade med gluten har jag upplevt en förbättring men det är fortfarande den här värken som kommer som ett brev på posten efter mensen. Är det någon mer som får värk efter mensen? Vet att de flesta verkar vara drabbade just innan eller under mensen annars…🤦‍♂️

Följ hjärtat, det är allt jag har att säga.. <3

Annons:
JohannaEkroth
7/24/14, 1:54 AM
#1

Hur många dagar från mensens första dag tar det till att huvudvärken kommer och hur lång menscykel har du? Tänker om det är ägglossning?

Tar du något hormonpreparat?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MajaEvelina
7/24/14, 1:32 PM
#2

Jag tar inga preparat eftersom det blev sämre av p-piller… Men det brukar vara runt 3 dagar efter mensen så det är knappast ägglossningen. Däremot har jag extremt oregelbunden cykel och alltid haft så. Men den brukar vara mellan 30-40 dagar lång totalt… Idag är det 4e dagen med huvudvärken och generellt brukar den sitta i 2-7 dagar. :-/

Följ hjärtat, det är allt jag har att säga.. <3

JohannaEkroth
7/24/14, 5:25 PM
#3

Nej, med så lång cykel är det knappast ägglossning. Vet inte om du kan gå till din gynekolog och be om blodprov och titta på hormonnivåerna runt dessa datum.

Själv äter jag Yasmin 28 P-piller vilket har jämn hormonnivå på varje tablett förutom de vita sockerpillren. Då de har jämt hormonnivå så kan man även skjuta mensen upp till 3 kartor, om man har probleme med migrän i samband med mens eller så.

Om du inte har provat Yasmin så kanske det är en idé för att se om det är hormonerna? 

Med Yasmin så låter jag mensen komma på varannan karta så jag slipper migränen allt för ofta. Får den vid mens och det har blivit bättre med P-pillerna också. Kan inte vänta tre kartor för jag får då automatiskt mens vid karta 2,5, annars skulle jag ha väntat till tredje.

Men jag har också PCO-äggstockar, så äter inte jag P-piller så kan mina 27 dagars cyklar dra iväg till 48/52 dagar. Ger mig lite regelbundenhet.

Konstigt det där med tredje dagen… Provat till exempel att äta förebyggande antiinflammatoriskt + alvedon dagarna innan huvudvärken sätter i?

Hur känns den huvudvärken du får?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MajaEvelina
7/24/14, 7:59 PM
#4

Tack för dina tankar!!🙂Ja, jag kanske ska prova minipiller, har blivit så skeptisk efter att det blev sådana hemska attacker vid vanliga p-piller intag.. Men nog dags att ta upp med min gynekolog? Huvudvärken känns oftast som en blandning av migrän & spänningshuvudvärk; som värk bakom ett eller båda ögonen samt som ett band/tryck över pannan. Ofta har jag ömma punkter i nacken som vid trigger-behandling ofta lättar lite på smärtan. Dock blir jag också ofta påverkad mentalt med trögt tänkande, trötthet, nedstämdhet och koncentrationssvårigheter samt besvär att titta och ont i musklerna runt/bakom ögonen. Kan också komma yrsel och öronsus. Värken har alltid kommit efter mensen, även när jag åt p-piller.. 😴

Kan helt klart vara värt att ta tabletter förebyggande som du säger och även se över kost och motion kring tiden strax efter mens. Problemet är ju att jag hamnar lite i förnekande och hoppas att jag inte ska få ont liksom..🤦‍♂️

Följ hjärtat, det är allt jag har att säga.. <3

JohannaEkroth
7/24/14, 8:30 PM
#5

Yasmin 28 är inte minipiller utan kombinerade p-piller. 😛

Låter nog som migrän ändå, när du blir så påverkad. 

Har du provat akupunktur mot migrän, annars kan det vara en i´de att ta kontakt med din vårdcentral.

Vad för medicin har du provat mot denna värken. Själv äter jag Tradil 400mg + 1 g alvedon som första dos, hjälper inte det går jag på Zomig Nasal 2,5mg/ml eller 5,0mg/ml beroende på smärtans styrka.

Men som sagt blev det bättre när jag började med Yasmin 28. Hon sa att de ofta skriver ut det till migränpatienter.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: