Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 15457 ggr
winela
12/26/14, 3:13 PM

Yrsel, synproblem, domningar, overklighetskänsla

Hejsan alla fina människor!

Jag skulle behöva lite råd/tips/hjälp om vad det är jag kan ha och vad jag bör göra för att undersöka och ta itu med problemet. Känner mig rätt desperat just nu.

Allt började på allvar för ungefär  1 ½ månad sen då 3 saker (som jag tror har betydelse) inträffade inom loppet av en vecka. Det ska tilläggas att jag har tinnitus sedan några år tillbaka och känt att konstiga sovställningar har haft en inverkan på min tinnitus. Jag har även aldrig haft huvudvärk i hela mitt liv. En annan sak är att jag började med LCHF i början av detta år (jag är en 20-årig tjej). Något annat som jag kan komma på nu är att jag märkt att när jag legat på sidan så har ögat närmast kudden fått ett rött synfält och det översta ögat ett grönt. Och när jag sedan bytt sida så har det blivit tvärtom. Men jag har alltid haft en otroligt bra syn och hörsel, trots tinnitus. Jag tar även ibland blutsaft då jag har järnbrist. I övrigt har jag varit kärnfrisk, även om jag suttit framför datorn för ofta och haft en krokig rygg.

Dessa tre saker som inträffade i början av denna jobbiga period var att jag testade en nackmaskin (som jag låg på) och den hade stora och hårda metallbollar som knådade mitt huvud. Jag låg på den i kanske 30-60 sekunder och kände att något liksom "knakade" i bakhuvudet på mig. Men jag fick inte ont eller så, kände mig mer mör efteråt. Den andra händelsen var att jag två dagar sedan slumrade till i en konstig ställning där nacken var vriden till max mot höger sida. När jag sedan vaknade cirka 2 timmar senare så hade jag extra öronsus i ena örat, men jag vred försiktigt tillbaka nacken och steg upp. Tredje händelsen var att jag sprang ner för en rulltrappa med huvudet lite väl långt fram och det kändes lite i huvudet när jag väl kom ner. Någon dag senare när jag bar på min väska så kände jag hur "gungit" allt kändes när jag gick. Jag vet inte om jag ska kalla det för yrsel, men det kändes som att jag gick på en studsmatta. I samma veva  började jag också känna mig otroligt stel (och lite värk) längst upp i nacken och jag upplevde att det var mer jobbigt att vrida huvudet till vänster än tvärtom. Jag har alltid haft en otroligt bra balans, så detta skrämde mig. Man lät sedan göra en magnetkameraundersökning och vanlig röntgen på nacken för att utesluta fraktur eller annan skada. Man hittade ingenting (de röntgade inte huvudet tror jag). Min läkare tyckte att jag skulle ta kontakt med en sjukgymnast för att få igång nacken igen, vilket jag gjorde. Han trodde det var min atlaskota som det var fel på och jag hann gå till honom två gånger. Jag kände efter varje gång att det bara blev sämre, och grejen var att jag aldrig hade någon riktig "värk" utan mer kände ett stark obehag i bakhuvudet, eller i området där nacke och huvud möts. Jag märkte också att när jag ansträngde mig så mådde jag bara illa och svimfärdig, som t ex när jag skulle handla och stod i matkön och väntade. Kände mig alldeles borta och yr av alla människor. Kunskapen blev också svår att ta sig till på skolan och kände mig så trög. Hemma märkte jag också att mina ben liksom "mullrade" och att det stack till lite och ibland ryckte till i vänstra ansiktshalvan.

För cirka 2 veckor sedan började problemen bli fler. Efter mitt andra (eller nu sista) besök hos sjukgymnasten så började jag se ett "flimmer" i mitt synfält, ungefär som myrornas krig, fast bara vitt och speciellt när färgerna nära röd och grön möts . Efter det besöket tyckte min sjukgymnast att jag skulle börja ta magnesiumtillskott för att försöka mjuka upp musklerna, vilket jag gjorde och hann endast äta 2 kapslar av (rekommenderat var 1-3 dagligen, men jag slutade efter två). Jag vet inte var flimret kom ifrån, eller om jag kanske haft lite av det sen tidigare och inte märkt något förrän nu. Jag märkte också att min tal blev sluddrigt och de senaste veckorna är det som att allt känns så jäkla overkligt. Jag upplever att jag fått sämre minne och syn och min känsel har blivit sämre. Jag kan sticka en nål på hela mitt ansikte och inte känna att det gör ont, jag känner lite, men ingen smärta av det. Jag känner mig så distanserad från allt och min kropp vill liksom inte hänga med. Min familj som jag bor hos tycker också att jag börjat bete mig konstigt, det är som att jag inte kan se hela bilden/sammanhanget, utan ser nästan lite tunnelseende på allt. Ögonflimret har jag haft konstant de senaste 2 veckorna och jag på toppen av det vaknat en gång och inte haft någon känsel alls på vänster foten, som att den domnat av helt och det tog mig någon minut att få igång den igen. Jag har känt smärta/obehag när jag tittat uppåt och neråt, även lite när jag tittat åt sidorna. Det känns som att en kniv skär i vänstra halvan av huvudet och det är som att vänstra tinningen blir stel ibland och väldigt öm när man tar på den. När jag vrider och vänder på nacken så är det som att vänstra halvan av hjärnan dras neråt bakåt mot nacken. Jag har även nu känt att den på något sätt "dragit ner" vänstra örats inre del. Det känns som att jag fått en hörselnedsättning, men jag har inte märkt någon skillnad på min redan existerande tinnitus som inte är speciellt hög (och som går att maskera bort med lite bakgrundsljud). Ansträngning gör mig lite svimfärdig/illamående och ger mig den skärande känslan i huvudet som kan hålla i sig i någon halvtimme. Men när jag ligger ner så gör det inte ont eller så. Jag har också känt att jag lätt blivit kallsvettig och otroligt svag i muskler och leder, speciellt när jag vaknat på morgonen. Men jag har inga svårigheter att sova och jag vaknar aldrig upp i natten eller så. Jag kan svälja normalt, även om jag knappt kan känna min tunga eller andra delar i ansiktet (känseln är som begränsad).

Eftersom min VC-läkare är på semester har jag inte kunnat få tag i henne under de senaste två veckorna men hon kommer tillbaka den 29/12) och jag under denna tid hunnit varit på akuten två gånger. En vanlig - där de tog blodprov och gjorde en snabb 10 minuters datortomografi röntgen på mig. De kunde endast se och utesluta hjärnblödning, stroke och svullen hjärna, inget annat kunde se mer noggrant, utan skickade hem mig och sa att jag skulle ta ärendet vidare till min VC-läkare. Jag åkte även in till ögonakuten där de också inte kunde hitta något fel, ögonen såg väldigt bra ut och de sa att de tror att flimret har med nack/huvudsmärtan/obehagen att göra. Även om jag inte ska gå till min sjukgymnast tills vidare så ringde jag och frågade honom mer om mitt "flimmer" i ögonen. Han sa då att han har svårt att tänka sig att det skulle ha något att göra med att blodcirkulationen att göra, utan att det handlar om synnerverna bak i hjärnan.

Mina egna teorier är ju givetvis många, och jag känner mig väldigt konstigt nog "lugn" i detta kaos. Vet inte om det är att jag hamnat i en försvarsmekanism i hjärnan som blockerar ut all ångest, men jag har ändå gråtit till och från för att lätta på det mentala trycket. Rädslorna är ju givetvis Chiari, hjärntumör, cysta, cancer, ehlers-danlos syndrom eller annat. Jag hoppas självklart att det är något enkelt som att det faktiskt är min atlaskota som hamnat på sniskan och ger upphov till en aura-migrän som skulle kunna förklara min syn-nedsättning, men det är svårt och tufft att kämpa vidare och jag vill kunna känna hopp, men det är svårt när jag haft flimret i synfältet i snart 2 veckor nu, känns som att jag bara blir bemött med frågetecken och massa annat skit inom den svenska vården.

Jag hoppas att någon här kan komma med en annan teori eller råd till mig. Skulle verkligen uppskatta det, tack så mycket förhand, kämpa på ni alla som har huvudvärk och andra jobbiga besvär!<3

Annons:
Marranlarsson
4/25/16, 6:26 PM
#1

Hej winela! Jag har liknande stöten som dej och håller på att bli galen. Har du fått nån diagnos? Är du bra nu? Jag vet inte vad jag ska ta mej till. De har tagit så många blodprov och tester men inget visar nåt förutom antikroppar borrelia. Men de menar att den infektionen kan jag haft för flera år sedan och att infektionsvärdet var såpass lågt att de inte behövde sätta in behandling. Mina symptom blir värre och värre och mitt liv är på paus. Sjukskriven nu och försöker med nöd och näppe ta hand om mina tre barn. Känns som en mardröm. Mvh/ Marie

Marranlarsson
4/25/16, 6:27 PM
#2

Liknande symptom ska det stå😊

IaMiaMaria
4/30/16, 10:21 AM
#3

Om du har gjort en dt så kan du iaf utesluta tumör och cysta eller annan massa i hjärnan, om du har kollat ögonen och ingen svullnad på synnerven så kan du också slappna av lite.

Nackproblem kan ge ganska många konstiga symtom. Har inget svar på vad det kan va men låter som att det skulle komma från nacken. Men du skulle kunna be om tryckmätning genom lumbalpunktion. För att utesluta att trycket i huvet inte är för högt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Halvdansken
7/2/16, 2:34 PM
#4

Flimmer kan komma från migrän. Har du varit hos en kiropraktor? De kan lösa upp spänningar. Jag går en gång i månaden för att slippa huvudvärk. Låter lite som om en nerv kommit i kläm.  Kan också handla om balansproblem - kristaller i öronen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: