Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 3154 ggr
Lia
2015-11-26 07:50

Hemsk migrän

Igår hade jag huvudvärk från morgon till kväll utan paus. Halva huvudet, som alltid vänster sida. Det går i skov och har tydligen kommit igång igen. Ögat och strax ovanför värkte och dunkade, nacken gjorde ont, halva ansiktet värkte och vänster näsborre var igensvullen. Febrig och frusen. Kronisk migrän, säger de. Jag vet inte. Men igår blev det så illa som jag hade för två år sen då jag åkte ambulans till akuten när det bröt ut för första gången, och kände starkt behov av att göra samma sak igen. Inga vanliga värktabletter eller migränmediciner i världen hjälper så det är så frustrerande att jag bara vill dö när det är som värst. Det hjälper ju inte heller att jag har svamp hela tiden och kronisk värk i hela kroppen. Problemen tycks aldrig ta slut utan bara eskalerar. Det är totalt hopplöst. Mamma övertalade mig att ta min tramadol, trots att den är utskriven till min mensvärk. Så efter en timme kunde jag äntligen somna och nu hoppas jag innerligt att det inte kommer tillbaka. Det hjälpte, helt fantastiskt. Både glädjande och ledsamt, med tanke på att det ju är en narkotiskaklassad medicin som endast ska tas i nödfall, så jag kan ju inte äta den hela skovet. Ja nu har jag en lång lista att ta upp med vc om i alla fall. Antar att jag bara ville skriva av mig, men har ni några tankar eller tips får ni gärna dela med er av dem.

Annons:
Maria
2015-12-01 09:27
#1

Har du blivit ordentligt utredd för din migrän och så att säga fått den diagnosen?

Jag har haft migrän i hela mitt liv och jag känner igen mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2015-12-01 10:41
#2

Nej, efter akutbesöket för ett år sen har jag bara varit hos VC för att försöka få mediciner. Men ingenting fungerar. Läkaren sa bara migrän, precis som de på akuten antog att det var. Sen fick det vara bra med det.

Maria
2015-12-01 10:48
#3

Jag kan ju tycka det är bra att röntga huvudet innan man sätter diagnosen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2015-12-02 09:26
#4

3 Är det vanligt att man röntgar innan dom sätter diagnosen migrän?  för jag har själv migrän och känner flera som har det då utan att man röntgat huvudet fått den diagnosen av läkare.

Maria
2015-12-02 09:31
#5

Jag kan ju spontant känna att man ska använda uteslutningsmetoden innan man sätter diagnos men det kanske inte funkar så överallt.

Själv blev jag röntgat  både huvud och nacke ganska tidigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2015-12-02 09:44
#6

5 Jag tror det är olika, men har själv funderat på kräva detta då jag har migrän minst 1 gång i månaden och blir ibland sängliggandes i 3-4 dagar i migrän 😡

Annons:
Lia
2015-12-02 12:32
#7

Jag har huvudvärk nästan varje dag. Ibland är jag av med det i några veckor, men det kommer alltid tillbaka. Brukar vara 3-4 ggr om dagen, kl 11, 15, 19 och 23. Fast ibland är det från morgon till kväll och ibland är det inte alla klockslag. Det beror på hur intensivt det är. Vad får ni för hjälp? Har ni också problem med svullnad i näsan ihop med värken? Är det i så fall nåt ni får hjälp med?

Maria
2015-12-02 18:59
#8

#7 Nästäppa under migränanfall är inte helt ovanligt.

Jag har haft väldigt otur genom livet med just huvudvärk.😛

Har haft migrän sedan jag var barn och gick på Migränkliniken i Göteborg. Jag var även med i en studie  då Imigransprutorna kom och man testade hur hjärtat påverkades.

2005 fick jag en annan gräslig huvudvärk som blev värre och värre. Då hade jag fått hjärnhinneinflammation och låg inne på neurologen.

Samtidigt upptäckte man en ny förändring i hjärnan och 2011 så opererades jag för en elakartad hjärntumör.

Jag är så trött på att ha huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: