Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 3877 ggr
Jaget13
2016-08-23 15:59

Huvudvärk/migränkänningar när jag blir hungrig :(

Hej!

Har haft migrän sedan jag var liten och är idag 50 år.
Förr låg jag i en halv dag med aura och kräkningar och huvudvärk från helvetet.
För några år sedan försvann de värsta anfallen även om jag kan ha några anfall per år fortfarande men då med enbart fruktansvärd huvudvärk.
Idag och under flera år nu så får jag huvudvärk direkt jag blir det minsta hungrig!
Trycker jag i mig godis och cola på dagen så håller sig värken borta men det är ju inte så positivt för varken vikt eller tänder.
Så mitt stora problem nu är att jag alltid måste se till att inte bli hungrig och samtidigt måste jag bli av med mina valkar som smugit sig på.
Det är en daglig kamp mellan att parera den här jäkla huvudvärken och att försöka äta vettigt.
Går jag hungrig för länge blir jag till slut liggandes i så svår huvudvärk att jag är helt oförmögen att göra något plus svårt illamående.
Är jag ensam om detta?

Kram <3

Annons:
Maria
2016-08-23 16:41
#1

Jag har också haft migrän i hela mitt liv men tror inte det är kopplat till mat för min del.

Kan du inte försöka att alltid ha frukt med dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2016-09-07 07:13
#2

#0 Hejsan ! 

Jag har oxå haft migrän sen jag va i tonåren, , sen blev det värre o värre, , va tvungen o va hemma från jobbet, huvudet höll på att gå i bitar ! Kräkningar , yrsel mm.Idag är jag bättre , kan hantera det men det kommer när jag stressar för mycket, inte äter ordentligt , inte dricker vatten . 

Mitt förvärras av cola o godis , inte bra alls.  Bättre om jag  tar russin o nötter tex, , torkad aprikos , ( har alltid en vattenflaska i väskan) . 

Jag har fått imigran tabletter ( Eeze hjälper , om jag tar den när jag känner av migränen, för det gör jag  nu)  har även fått sprutor när det är som värst. 

Kram Kram 🙂

HH 🙂

Maria
2016-09-10 16:03
#3

#0 Har du någon bra medicinering vid dina migränanfall?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
2016-09-11 01:16
#4

För mig låter det lite som om det är ett sockerberoende med i bilden. Kan det vara så att du får huvudvärk för att du inte äter socker? Har själv problem i perioder då jag får huvudvärk som påminner om min migrän när jag inte får kaffe i tid :P en två koppar kaffe och huvudvärken lättar. Jag brukar numera se till att ha perioder när jag inte dricker kaffe, cola eller svart/rött the för att inte vänja kroppen vi koffein igen.  Om det är pga av socker kan det vara värt att testa att utesluta alla sötsaker ett tag, du kommer säkert få en hemsk huvudvärk den första tiden men på sikt renar man ju ur kroppen.

kvitterkatt
2016-09-17 07:30
#5

Hej, Du är inte ensam! Jag har precis samma problem och drar saker ut på tiden så lunch/mellanmål/etc blir försenat så kommer migränen garanterat. Har haft så i många år nu och försöker lösa det med att alltid ha torkad frukt eller någon typ av måltidsersättning med mig i handväskan för att undvika hunger-triggern. Det är jättelätt att trilla dit och trycka i sig det man hittar när huvudvärken väl börjar komma (kroppens sätt att försöka rädda situationen) men när vikten är ett bekymmer är det klart att det inte är så kul! Samtidigt är det inte bara "lite godissugen" man blir, det är mer som en panik-reaktion där man MÅSTE äta och det spelar liksom ingen roll om det är något man vill ha eller inte.. ge mig bara en halvrutten banan så blir jag överlycklig! (Om det inte gått så långt att jag börjar må illa för då är det bara att krypa in i ett mörkt hörn.. :/ ) Det är ett jättetråkigt råd jag kommer med.. men försök byta ut onyttigheter mot russin, morötter, och liknande.. vill du vara "säker" på att inte trilla dit så ställ klockan på var fjärde timme och ät något när den piper. Oavsett om du är hungrig eller inte. (Du får prova sig fram till vilken intervall som passar dig). När kroppen lärt sig att den inte måste kräva socker för att slippa huvudvärken så kommer sötsuget minska också.. (Det gjorde det för mig i alla fall) Vad det gäller valkar och din önskan att gå ner i vikt så tror jag att det kommer ske naturligt om du får till en regelbundenhet och fasar ut onyttigheterna. Lägger du till några längre promenader eller annan fysisk träning så lär det bli ännu bättre.. Det du INTE ska göra är att försöka dig på nån typ av diet där du går hungrig! Ta hand om dig! :)

Upp till toppen
Annons: