Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 4453 ggr
[Aalmss]
2016-09-23 12:26

Huvudvärk/migrän när jag är ledig

För över ett år sedan började jag få migrän eller huvudvärk varje dag jag var ledig från jobbet. De dagarna jag var ledig kunde jag bara ligga i sängen för att de gjorde så ont i huvudet. Nu har jag varit sjukskriven ca 6 månader, och under den tiden har jag knappt haft huvudvärk eller migrän. Men nu när jag har börjat jobba igen (dock inte heltid ännu) så kommer migrän/huvudvärken tillbaka, varje gång jag är ledig. Vad kan de bero på?

Annons:
Zadeira
2016-09-23 12:58
#1

Jag tänker lite spontant på att det kan ha med spänningar i kroppen att göra. När du jobbar så kanske du omedvetet går runt och spänner dig och sen när du är ledig så slappnar du av och då känner du av att du varit spänd i kroppen.

Jag är sådan att om jag går runt och spänner mig medan jag gör något som måste göras (är sjukskriven så jobbar inte, men tex städar, tävttar osv i hemmet) så får jag mycket lättare huvudvärk när jag slappnar av. Jag får fokusera mycket på att inte spänna mig så mycket när jag gör något utan att försöka vara avslappnad i kroppen eller ta regelbundna pauser där jag slappnar av i kroppen.

Aleya
2016-09-23 13:18
#2

Jag har själv fått på detta viset. Första lediga dagen hade jag huvudvärk som inte försvann (jag har inte konstaterad migrän, men det är ofta en halvsidig huvudvärk) och sista dagen av ledigheten fick jag också ont i skallen. Jag tror det är för att jag slappnade av.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Aalmss]
2016-09-23 13:28
#3

Men hur ska man orka med detta? Får inte ett normalt liv när jag måste ligga i sängen varje dag jag är ledig

Aleya
2016-09-23 14:31
#4

#3 du bör ju kolla upp det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[LadyK]
2016-09-24 00:00
#5

Så där har jag också det och har haft hela livet, började i skolan. Fredag eftermiddag och hela lördagen gick åt till att ligga i ett mörkt rum med tårarna rinnandes och med jämna mellanrum springa och kräkas. Likadant idag så snart jag är ledig från jobb kommer migränen i attacker, hanterar det bättre idag men fungerar inte som människa första lediga dagen.

Zadeira
2016-09-24 14:33
#6

#3 Dels så kolla upp det ordentligt hos läkare. 

Sen kan det hjälpa med olika avslappningsövningar som du gör kontinuerligt både när du jobbar, är ledig inte har huvudvärken och när du har den. Själv hjälper det ibland för mig att ligga på spikmatta eller få massage. Det beror ju på vilken anledning man har huvudvärk.

Annons:
Maria
2016-09-27 08:51
#7

Jag som har varit en huvudvärksmänniska i hela mitt liv känner så väl igen detta.

Det du bör göra i första hand är en ordentlig utredning om orsaken till din värk. Dels för att kunna få rätt medicinering och dels för att eventuellt slippa din oro för vad det kan vara.

 Sedan kan man via försäkringskassan och läkaren få ett intyg på att man slipper karensdag för det blir ju också ett ekonomiskt bortfall när man har många korta frånvarodagar.

Jag har haft det i två år nu och det funkar så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hornslandet
2016-11-06 18:25
#8

Väldigt vanligt att värken kommer när man är ledig. Kroppen slappnar av och "försvaret" minskar så att säga.

Hur sover du? Det är min första och främsta fråga. I mitt fall kom 80% av min huvudvärk från slarviga sömnvanor som byggde på problemet mer och mer på sikt.

Upp till toppen
Annons: