Annons:
Etikettmigrän
Läst 2824 ggr
Maria
2016-10-04 22:28

Ni som har diagnosen migrän

Har ni i samband med diagnosen röntgat skallen med datortomografi eller magnetröntgen?

Jag är mest nyfiken på hur diagnosen ställs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
RödPanda
2016-10-06 15:20
#1

Jag vet inte om jag skulle säga att jag har fått en diagnos på migrän. Just för att inget som helst har kollats. Läkaren pratade och frågade och sa "Det är mycket troligt att det är migrän" . Det var allt. Men jag har inte besvär så väldigt ofta att det har stor påverkan på mitt liv. Då hade jag nog velat bli mer undersökt.

Maria
2016-10-06 15:22
#2

Ok, då förstår jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

obstitant
2016-10-06 23:17
#3

Nej, det är ju en kriteriediagnos. Om de symtom man beskriver matchar diagnoskriterierna och ingen annan förklaring verkar passa bättre ställs diagnosen.  Det finns inget test som visar det utan CT, MR etc är i så fall för att utesluta andra orsaker.

I mitt fall blev det iofs en oavsiktlig bekräftelse då jag hade fått nitroglycerinsalva för ett annat problem, och nämnde för neurologen att jag fick precis samma gräsliga huvudvärk av den. Nitroglycerin kan tydligen provocera fram migränanfall om man har den benägenheten.

Maria
2016-10-07 08:16
#4

#3 Visst är det en diagnos som ställs från anamnesen men jag är bara nyfiken hur olika läkare bedömer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JohannaEkroth
2016-10-13 12:56
#5

Jag har gjort det.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
2016-10-13 13:39
#6

Det är många år sedan nu men jag fick göra en datortomografi innan jag fick utskrivet Imigran.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
fossingen
2016-11-01 00:03
#7

#6 Har väl inte fått en 100% diagnos just för migrän då vi utrett och det kan vara sannolikt en tumör i hjärnan (som inte skulle synas vit MRT vid tillfället) vilket det inte gjorde heller.


[LadyK]
2016-11-01 00:31
#8

Är diagnostisera med klassisk migrän samt hortons. Helt gjort utifrån min och mammas berättelse av hur huvudvärken fungerar och känns. Har även legat inne med ett hortonsanfall då de gjorde alla möjliga tester men ingen röntgen.

Maria
2016-11-01 07:41
#9

#7 Sannolikt en tumör som inte syns vid MR? Nu fattar jag inte riktigt…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
2016-11-01 14:49
#10

#9 Det var så att jag fick det som svar att den skulle vara för liten för att synas om det  sannoligt skulle vara en tumör då vi pratade om det på den tiden tror det var år 2011. Lät rätt korkat dock, tog det med en nypa salt då läkaren har lite roliga uttryck nämligen.

I övrigt så har jag migrän "liknande" huvudvärk som det gått mest på kriterier antar jag då de inte är helt 100% på vad det är . Dock får jag mer än vanliga migränanfall alltså mycket oftare än vad som kanske anses normalt. Började 2010 och hade daglig migrän i princip i några år. Nu några ggr i veckan. Har dock fått mediciner i förebyggande syfte för att minska risken för anfall (inga migränmediciner man tar före ett anfall)


Maria
2016-11-01 14:50
#11

#10 Ja det var verkligen ett knepigt sätt att uttrycka sig på🤔

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fossingen
2016-11-01 14:51
#12

Hur yttrar sig eran migrän?


Maria
2016-11-01 14:53
#13

Jag får ingen aura längre utan bara en ensidig obehaglig huvudvärk som gör att jag inte kan fungera och måste lägga mig. Ibland kräks jag men  gjorde det mer förr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
fossingen
2016-11-01 15:10
#14

#13 Jag får aura och de ser i princip likadana ut, för mig är det en turkos färgad ljusboll i fotbollsstorlek men inte helt rund syns bara en sekund förutom den så ibland ser jag myrornaskrig en sekund.
Men oftast kommer denna aura någon timme före anfallet och ibland ser jag auran flera gånger på en dag under olika tider utan att något ens händer. Otroligt sällan ser jag en aura precis före ett anfall.

Ja, det är otroligt jobbigt när man mår illa och slutar fungera helt.


[LadyK]
2016-11-03 01:24
#15

Dubbelseende, känner citrusdofter, inom 30 minuter har jag fått en huvudvärk i ena halvan av huvudet oftast vänster sen är 3-4 dagar fördärvade.
Minsta lilla citrusdoft så kan jag häva ett anfall med mediciner men nu när det verkligen är citrustider är det hopplöst. All citrusfrukt är förbjuden hemma hos mig :P

Lia
2016-11-06 18:22
#16

Jag fick diagnosen för att de inte riktigt visste vad de skulle göra med mig. 2013 åkte jag in akut med huvudvärk, stark smärta i och runt ögat. Så jag fick röntga men de hittade inget. Sen gick dagarna. Och veckorna. Och månaderna. Varje dag, dygnet runt i över ett helt år innan det minskade. Nu har jag värk mer veckovis. Kanske är av med det en vecka sen har jag värk i tre veckor i sträck osv. Ingen ro. Sen börjar det om. Jag har inga problem med ljud och ljus eller nåt. Inga mediciner hjälper och läkarna säger att det inte finns fler att testa. Det enda som påverkar mig är om jag är i en sämre period så kan ja. inte ens dricka lite alkohol utan att det bryter ut med full kraft. Det är så jobbigt att det inte finns någon hjälp.

Soligajag1
2017-01-21 08:49
#17

Jag har varit på magnetröntgen 2 ggr , , ( helst ska man komma då attacken är igång) men det är svårt . 

Ringer man idag och beställer tid när man har migrän, får maqn ändock inte komma in på än gång, akuten går inte heller , för där får man sitta o vänta ( för kommer det andra "akutfall" går dem före dig. 

Jag har all min medicin hemma , sprutor, tabletter , Tar det då jag får en migränattack, , men man lär sig att leva med det till slut. 

Men, , man måste ändra sitt levnadssätt , mycket . 😓 

O det är inte alltid så lätt.

HH 🙂

Maria
2017-01-21 08:53
#18

Ja, migrän är ju ingen akut sjukdom om man inte misstänker att det kan vara något annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: