Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 2564 ggr
Therese
2016-11-06 17:56

15 dagar med huvudvärk

Jag kommer förmodligen bli tokig snart, är sjukskriven och mer eller mindre sängliggande sen 15 dagar tillbaka.

Jag har haft problem med huvudvärk sen jag var drygt 12 år. Första läkaren sa migrän, sen har varannan läkare sagt olika, t.ex blandning mellan migrän och spänningshuvudvärk. De två jag träffat innan jag fick en ny läkare i måndags sa spänningshuvudvärk. Den ena läkaren sa att jag ska ta två panodil och två ipren då det ska chocka smärtan, och oftast fungerade det.

Den här gången fungerar ingenting. Var på ny vårdcentral i måndags. Han tror stenhårt på migrän och att den utlöses av ångest/stress/depression så han skrev ut migräntabletter och tabletter mot min ångest/depression. Migräntabletterna hjälper såklart inte heller och jag är så trött på att vakna med denna huvudvärk.

Hur i hela friden ska jag veta vad jag har? Tips om hur jag ska bli av med värken?  Jag vill ju gärna tillbaka till jobbet snart :/

Annons:
Maria
2016-11-06 17:59
#1

Eftersom din huvudvärk har ändrat karaktär och du har haft ont så många dagar i sträck så tycker jag att du kan stå på dig och försöka få till en röntgen för att utesluta att det är något "fel" i skallen så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2016-11-06 18:12
#2

Har du inte fått göra någon röntgen eller MR?

Se till att få en remiss till en riktigt MR (inte bara vanlig slätröntgen)!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Therese
2016-11-06 18:18
#3

Nej, för en och en halv vecka sen var jag hos en läkare som sa spänningshuvudvärk och att jag skulle vila och han skrev ut muskelavslappnande tabletter. Sen i måndags hade jag ett annat läkarbesök och då fick jag ju ut det andra jag skrev ovan, han sa att huvudvärken nog skulle lätta redan samma dag och det gjorde den, men sen kom den tillbaka efter en dag typ. Gjorde Mr på huvudet för några år sen som inte visade något.

Jag får väl försöka ringa vårdcentralen i morgon igen

Hornslandet
2016-11-06 18:22
#4

#0

Jag har en lång och trist erfarenhet av huvudvärk själv, och känner igen mycket i det du säger. Jag hade huvudvärk varje dag under ca 2 års tid, minus kanske 4-5 dagar under denna period då jag på nått magiskt sätt upplevde hur det var att ha ett "klart huvud". Olika läkare var jag hos. Migrän sa nån (då de hörde hur det fanns i familjen tex), andra spänninghuvudvärk. Jag tyckte "skitsamma vad det kallas, det här är problemen jag har", finns det nån hjälp?

Nya tabletter fick jag, först panodil, ipren, eeze (fast starkare version) och kombinationer därav.. Hjälpte inget särskilt. Så höll det på.

Fick senare problem med jäkligt jobbig värk vilket gjorde att jag blev tvungen att sova mycket och vara mycket sängliggande under en period. Då uppenbarade det sig för mig hur mycket sömn påverkade mitt huvud och huvudvärken. Jag hade testat att sova mer förut, men blev rädd för det då det oftast gjorde huvudvärken sämre direkt. Men det jag märkte var att det blev sämre de första dagarna, ett par veckor tom, men SEN blev det otroligt mycket bättre. 

Jag önskar att nån läkare hade tvingat mig sova jättemycket vid ett tidigare tillfälle. Därför vill jag uppmana dig till att försöka detta. Dvs att oavsett hur jobbigt det känns för huvudet i början - tvinga dig till att sova 9h+ varje natt (ännu mer om du kan klara av det), och se till att hålla i detta över 2-3 veckor till att börja med. Jag lovar dig att det är värt ett försök. Oavsett hur mycket eller bra du har trott dig sova förut, ge det en chans. Det är sjukt trist att gå och lägga sig kl 20, men ge det en chans iaf. 

Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet, men detta gjorde MASSIV effekt för mig och min huvudvärk. Jag får idag tillbaka problemen i perioder när jag slarvar med sömnen, men även då är det inte lika illa som det var. Men för att se om det ger en effekt måste du verkligen tvinga dig till att sova längre än vad du tror du behöver, gärna 9-10h, per natt i en längre period, varje natt i sträck. Minst två-tre veckor innan du ens ska börja fundera på om det ger nån effekt eller ej. Det är svårt att sova så mycket, och det kan kännas som det är omöjligt, men tvinga dig själv att isf ligga och försöka somna, vila så avslappnat som möjligt under hela nätterna. Det blir enklare med tiden.

Det som inte är en långsiktig lösning är värktabletter, överhuvudtaget. Det kommer bara dämpa symptomen, och så fortsätter orsaken till huvudvärken finnas där. Ofta blir den bara värre, så tar man mer och mer smärtstillande, så blir det en ofantligt ond cirkel.

Det som hjälper mig att få till sömnen är konditionsträning (vilket för övrigt är väldigt bra mot spänningshuvudvärk), så kan du göra det så är det ännu bättre.

Som sagt, detta är bara ett råd från mig som har gått igenom en lång period av förjävlig huvudvärk och blivit bättre idag. Vet inte om det kan hjälpa dig, men det är värt ett försök, IMO. Det låter kanske som en enkel eller dum grej (Sov mer!), men det är inte så lätt att faktiskt genomföra och hålla i en längre period. Därav misslyckas man ofta, då livet och stress kommer ivägen för sömnen. Det viktiga är att man inte missar nån natt eller tillåter sig slarva, utan man får helt enkelt se det som att man kommer ha några riktigt tråkiga veckor där man spenderar mycket tid att försöka sova.

Tjeja
2016-11-06 18:24
#5

Be om en remiss att göra en ny MR till huvudet isf tycker jag! Om den inte visar något kan du ju fortsätta med avslappningsövningar, mediciner osv. Men så besvärligt som du har borde det ju vara något som går att åtgärda bättre än att skicka hem med bara vanliga ipren och paracetamol liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LadyK]
2016-11-06 23:28
#6

#4 Det där med sömn är väldigt individuellt. Sover jag mer än 6 timmar är min huvudvärk mycket mycket värre. Sover jag upp mot 9 så vaknar jag med sprängande huvud och hela dagen är förstörd. Har provat med att sova 8-9 timmar i flera veckor i sträck utan att det hjälper. Det som fungerar bästa för mig är att ställa klockan på 6.30 när jag väl lägger mig och sova mellan 6-6,5 timmar absolut inte mer.

Annons:
Hornslandet
2016-11-07 00:14
#7

#6 Det kan det nog vara. Men jag bara pratar utifrån mina egna erfarenheter som sagt. Tror inte det kan skada att testa sova mer, är det jag menar. För mig kändes det exakt som du beskriver, och det gick så långt att jag såg till att INTE sova för länge eftersom det gjorde min huvudvärk så mycket värre när jag exempelvis sov ut rejält på helgen eller någon enstaka dag.. 

När jag däremot blev tvungen att vila väldigt mycket för min värk (nacke/rygg) och därmed sova mkt mer, så märkte jag att det blev HELT annorlunda efter några veckors tid. Men det tog några veckor innan det gav effekt, i början var det inte så trevligt.

Men som sagt, jag kan inte svara för alla. Det enda jag kan rekommendera är att om man vill försöka, så ska man se till att hålla i det strikt i flera veckors tid innan man kan säga om det gör en effekt. Om nått annat funkar för dig så kör på det, jag vill bara ge tips i hopp om att hjälpa TS :)

För mig har det iaf gjort att jag gick från att ha huvudvärk varje dag, och då överdriver jag inte, i strax över två års tid till att idag bara ha huvudvärk lite då och då (en gång i veckan kanske? har ofta lite svag huvudvärk ändå, men inget som stör mig så mycket längre). När jag faller in i dåliga sömnvanor i en vecka/ett par veckor så kommer problemen tillbaka. Så för mig personligen så har sömnen en massiv effekt.

Tjeja
2016-11-07 17:28
#8

En fundering Therese. Hur är det om du sover kortare stunder fler ggr på ett dygn?

För mig har det i perioder varit lättare att sova mer som man gör nere på kontinenten. Typ 6 timmar på natten och 2 timmar mitt på dagen.

Kanske huvudvärken inte blir så intensiv när du inte sover så länge men ändå får de totala antal timmars sömn per dygn som du egentligen behöver?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Therese
2016-11-07 17:44
#9

Hej och tack för alla tips! Så fort jag kan sover jag så mycket som möjligt. En dag förra veckan sov jag i nästan 12 timmar..  Jag har problem med snarkningar dessutom och vaknar sällan eller aldrig utvilad.

Peppar, peppar ta i trä, men jag har inte haft huvudvärk idag! Om detta håller i sig blir jag glad :)

Tjeja
2016-11-07 20:09
#10

Men Therese om du även sover dåligt på grund av snarkningar behöver ju faktiskt den saken utredas också. Och först kanske dessutom! För får du bara sova ordentligt kommer mycket spänningar att minska.

Dessutom undrar jag om du inte lider av sömnapné också i så fall, vilket faktiskt kan bli farligt. Inte konstigt att du vaknar med huvudvärk om du inte får tillräckligt med syre för du inte kan andas ordentligt när du sover till exempel!

Gå till din läkare och berätta om dina sömnproblem med snarkningarna också! Det är jätteviktigt att utreda snarkningar när man inte får sova ordentligt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hornslandet
2016-11-07 20:19
#11

#9 Snarkar du mycket bör du göra en utredning för sömnapné omedelbums!! Det kan i HÖGSTA GRAD orsaka alla möjliga problem under dagarna, och dessutom i längden vara farligt i värsta fall.

" Så fort jag kan sover jag så mycket som möjligt. En dag förra veckan sov jag i nästan 12 timmar.. "

Det jag undrar är hur regelbundet du sover? Dvs, att du sov i nästan 12h en natt förra veckan låter som för mig att du kanske nätterna innan sov sämre/kortare/ojämnare? Det är inte många människor som faktiskt kan sova i närheten av 12h varje natt på en regelbunden basis, därav min fundering. Mao det jag syftar på är att det inte räcker till att sova ut ibland, och däremellan sova ojämnt, för lite och dåligt.  

Men som sagt, har du problem med snarkningar dessutom så rekommenderar jag verkligen (!) att du gör en sömnutredning! Jag vet personer som det har hjälpt en väldans massa att få bort sin sömnapné, tex.

Det sista jag undrar är om du tränar regelbundet eller ej, isf vad?

Therese
2016-11-07 20:47
#12

Jag gjorde en sådan utredning för två år sen och fick då i gen hjälp och håller på att söka för en ny utredning då det blivit värre. Jag brukar sova från 23 till 05-09 typ ibland somnar och vaknar jag senare. Har ett arbete med oregelbundna tider dessutom. Den dagen jag sov så fruktansvärt länge var efter att jag varit hos läkaren där han öppnade upp för mig att jag har kvar min depression, jag var helt slut efter det och somnade 7-8 på kvällen. Jag brukar sova hela nätterna oftast, men då jag väcker sambon av snarkningarna så väcker han mig såpass att jag vänder på mig. De gångerna jag sover 6 timmar är när jag börjar jobba 07 eller 08, för då får jag gå upp runt 05 och har svårt för att koppla av såpass tidigt som jag skulle behöva, ofta kan jag bli stressad över att jag ska försova mig med :p Dock jobbar jag sällan de tiderna som tur är.

Hornslandet
2016-11-08 10:45
#13

Jag kan bara prata för mig, men när jag hamnar in i samma "rutiner" som du nu beskriver så kommer mina problem med huvudvärk (och även mer stress, nackproblem osv) tillbaka. Håller kanske en vecka eller två med bara trötthet, sen kommer det tillbaka, definitivt. 

Känner igen mig direkt när du säger att det är "svårt att koppla av tidigare". Men det är just det som är grejen, man måste lära sig att koppla av, lära sig att kunna slappna av så mycket att man kan somna. Jag tycker det är skittrist att gå och lägga mig tidigare än 23 själv, men om jag måste upp tidigt så vet jag att jag MÅSTE, om jag inte vill riskera att hamna in i en veckolång huvudvärk igen. Ungefär så är det.

Jag skulle verkligen rekommendera sömnutredningen så att du ser till att du inte har sömnapné. Men sen även att prova på en period där du tvingar dig själv att sova 9h om natten i några veckors tid (utan en enda natt där du "slarvar").

Dessutom tycker jag det är viktigt att du tränar, aktiverar dig fysiskt. Det är bevisat mycket hjälpsamt mot depression och sömnproblem (som såklart väldigt ofta hör ihop). Det betyder inte att du måste springa maraton. Men om du inte har några övriga fysiska problem som stoppar dig så är det väldigt hjälpsamt att ta ut sig regelbundet till den punkt att man har en rejäl pulshöjning. Har du fysiska begränsningar eller skador så gör det du kan, en långpromenad eller en lugn simtur fungerar det också.

Notera att detta är mina åsikter och råd utifrån vad som har hjälpt mig, och flera andra jag pratat med. Samt vad jag läst om ämnet då.

Annons:
Therese
2016-11-08 11:12
#14

#13 Jag kan tyvärr inte alltid göra det, det händer att jag slutar jobba kl 22 och börjar jobba kl 07, vilket innebär att jag är hemma kl 23 och måste gå upp kl 05.. Väldigt sällan men det händer. Men annars går  jag alltid och lägger mig runt 22 och lyssnar på ljudbok. Nu har jag varit sjukskriven i två veckor och har sovit till 8-10 varje morgon :P

Jag har hund och promenerar därför flera gånger om dagen, har diskbråck som gör att jag verkligen måste göra det för annars strejkar ryggen. :)

Tack så mycket!

Hornslandet
2016-11-08 22:07
#15

#14 Aha, förstår då.. Låter fördjävligt att sluta 22 och behöva börja jobbet igen vid 07. Inte konstigt att sånt kan bidra till stress --> huvudvärk..  Men! Livet är ju som det är.

De dagar/perioder där sömnen på natten begränsas så att du omöjligt kan sova mer än 5-6h, skulle jag råda dig att ta extra tupplurar före/efter så att säga. Kan man inte få sömnen på natten så får man försöka få extra sömn på dagen då det går. Men visst, är det sällan det händer så kan man nog klara av det en natt ibland sådär (tänker hur jag själv funkar nu) sålänge majoriteten av alla nätter är rejäl sömn.

Bra med hund, då är man ju ute och rör sig varje dag iaf, hjälper bra med sömnen imo! :) (försöker själv få tag i en lämplig valp nu.. som hundlös är det inte lika kul att dra ut i skogen..). 

Hoppas du blir bättre! Jag själv gjorde misstaget att inte sjukskriva mig vilket gjorde att jag tragglade på med alldeles för mycket värk alldeles för länge, och det är fan bara fel att all ens fritid skall utebli eller lida bara för att man ska vara på jobbet 8-9 timmar varje dag och prestera.

OlgaMaria
2017-01-19 15:46
#16

Hur ser kosten ut? Jag och min man försöker att inte äta för mycket kolhydrater och så länge vi sköter kosten så snarkar min man aldrig. Däremot om det har blivit mycket kolhydrater en liten tid så börjar han snarka nåt förfärligt. Och vi la om vår kost för många år sen så detta tydliga samband har inte bara setts en eller två gånger utan många gånger. Har läst om många som blivit av med huvudvärk och migrän när de börjat med LCHF också. Så det kanske kan vara värt att testa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2017-01-19 16:34
#17

Jag tycker också att du borde få göra en ny MR eller datortomografi innan man går vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Therese
2017-01-24 22:40
#18

Hej alla! Huvudvärken har lugnat ner sig bra mycket, det är oftast ångest/stress r tillfället i alla fall och ibland kan det hjälpa med atarax. Har varit hos läkaren senast idag som skrev ut en nässpray som Kan hjälpa mot snarkningarna, jag är helt täppt i näsan när jag vaknar nämligen. Går nu i terapi för ångest/depression och märker direkt av huvudvärken när jag ska till och från terapin, den utlöser ju en del känslor. I det stora hela så går det framåt. Har faktiskt även skaffat mig en sömnapp som mäter hur jag sover, vilket är väldigt spännande! Sjukskrivningen hjälpte något enormt, jobbet är nu ännu roligare att gå till :) Ja den där hunden hjälper mig på alla plan, vet inte vad jag gjorde utan honom 😊 Hoppas du hittar en valp snart! Lchf har jag testat tidigare vilket tyvärr inte gjorde mycket för mig. Försöker dock äta mindre kolhydrater, och speciellt socker.

Upp till toppen
Annons: