Annons:
Etikettspänningshuvudvärk
Läst 2023 ggr
[chimpy]
1/15/17, 10:34 AM

Kronisk huvudvärk - vad göra?

Jag vet att jag lider av spänningshuvudvärk genom åren men de varar högst några dagar o tar veckor till månader innan jag får det igen. Lösningen är oftast bettskenan. Men sedab 1 år sedan har jag haft kronisk huvudvärk. Kan väckas av det ibland. Svårt att somna pga det. Vissa dagar tror jag helt seriöst att jag inte kommer vakna nästadag. Jag har hallucinerat någon enstaka gång. Nu har det gått så långt att jag har mer ont när jag ligger ner, i natt fick jag halvsitta för att kunna sova. Nysningar o hostningar, guh… Gör svinont i huvudet då. Yrsel ska vi inte prata om. Jag tänker ju att hade det varit annat än spänningshuvudvärk eller vanlig huvudvärk hade jag ju inte varit vid liv såhär länge. Läkare, de få ggr jag tagit upp det lyssnar ej eller säger spänningshuvudvärk. Tröttheten på grund av spänningshuvudvärk ellrr järnbristen. Den senaste läkaren ska. Kontakta mig via telefon, diskussionen var huvudröntgen. Men vi får se. De säger så mkt ibland o gör så lite. Någon som har liknande problem?

Annons:
Maria
1/15/17, 11:08 AM
#1

Ja du borde få göra en röntgen av skallen.

Jag har också haft mycket huvudvärk men för cirka 10 år sedan så fick jag mycket mer ont och en annan sorts smärta som var värre nattetid. Jag fick också halvsitta och sova och kräktes konstant. Åkte efter många jobbiga dygn till akuten och blev inlagd för uttorkning. Man upptäckte då att jag fått borrelia med hjärnhinneinflammation som följd.

Du kan ju föreslå att du önskar ett borreliatest.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[chimpy]
1/15/17, 2:44 PM
#2

De tog ett borrelia test på mig för kanske 6 månader sedan (av annan orsak) men ingen borrelia då. Hade även huvudvärk då, inte lika intensivt dock.

Maria
1/15/17, 2:48 PM
#3

Aha. 

Det kan ju också bero på ökat tryck i huvudet som blir värre när man ligger ner så försök att skriva ner alla dina frågor du har så du inte missar något när läkaren ringer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[chimpy]
1/18/17, 1:07 PM
#4

Jaha, då fick jag besked från läkaren. Jag får inte någon röntgen på skallen, precis vad jag visste skulle ske - han skulle ta tillbaka vad han hade sagt. Å han ville jag ska börja med en viss medicin igen och ge det 3 månader innan vi bestämmer något annat. Jag har svin ont i magen knivande smärtor och magen pajjade lite sedan igår igen, men men, jaja, jag ska väl ignorera allt sådant och ta alla mediciner igen.

Jag orkar liksom inte. Jag gör väl som läkaren säger så får jag helt enkelt bita ihop när jag får diarre och magont.

Visst kanske medicinen hjälper.

Men min magsmärta sitter vid magsäcken, inte tarmen. Men vad vet jag.

Även om jag visste jag skulle få samma "svar" som alltid som hoppades jag väl lite inombords att jag skulle få hjälp.

Jag skulle alltså ta medicinen för huvudet som egentligen var tänkt till ryggen men just nu har jag haft 4 veckors diarre och sedan igår riktigt knivande magsmärtor. Men det skulle jag bara ignorera.

Let's do it then!

Maria
1/18/17, 1:19 PM
#5

Ryggen?

Nu blev det lite rörigt. Har du besökt läkare eller är det en telefonkontakt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[chimpy]
1/18/17, 1:54 PM
#6

Mitt första besök var face to face besök och då diskuterade vi bland annat om min mage men jag skrev här på grund av min huvudvärk och jag diskuterade min huvudvärk med läkaren den dagen och då sa han att han kunde tänka sig låta mig röntga huvudet.

Jag har haft kronisk huvudvärk i ett år, någon dag här och där som jag är hyfsat värkfri (huvudet).

Men under det besöket (första) såg han att jag hade tagit cymbalta, i totalt 4 veckor och jag sa ja de första två veckorna blev jag pigg och huvudvärken försvann.

Men huvudvärken och tröttheten kom tillbaka som en hämn efter de två veckorna.

Cymbalta hade jag får utskrivet främst för min ryggvärk men även för att göra mig piggare. Sedan med års kronisk värk blir man nedstämd och det är anti depp.

Hursom, efter cirka 3,5 vecka med cymbaltan (huvdvärken tillbaka osv) så fick jag diarre. Jag slutade med cymbalta 4.e veckan.

Det har gått lite över 4 veckor sedan jag slutade med cymbaltan, magen är myckeyt bättre men jaghar fått knivande smärtor och igår kväll blev jag lös i magen men inte diarre, efter 2-3 dagar med en bra mage.

Läkaren ringde mig i dag - se ovan inlägg.

Hoppas det blev lite tydligare ;)

Han hade alltså sagt jag kunde få röntga skallen men när han ringde mig så fick jag ta upp det men han tyckte jag skulle ta cymbalta i 3 månader och är huvudvärken inte borta då så kunde jag få röntga huvudet.

Jag hade även järnbrist och blodbrist, jag ska ta 3 järntabletter per dag i 4 veckor - fram tills blodprov. Ta en cymbalta per dag i tre månader sedan ska vi ha träff igen och diskutera och jag lär behöva värk tabletter under denna period också på grund av värk och annat.

Blir en riktig bladnnig för min mage. Jag vet att jag har känslig mage och det motsäger jag inte men han menar på att cymbaltan ska hjälpa även det.

Cymbalta verka r vara någon mirakel drog haha!
Ska bota depression, övervikt, trötthet, huvudvärk, värk, magproblem.

Kanske alla borde ta den ;)

Annons:
Maria
1/18/17, 2:15 PM
#7

Ja det bästa är nog om du provar behandlingen läkaren rekommenderat. Skulle det inte funka så har du i alla fall testat.

Jag trodde att det stora problemet var huvudvärken men då förstår jag att man kanske avvaktar med en röntgen för att se om annat kan hjälpa.

Blod/järnbrist kan också orsaka huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[chimpy]
1/30/17, 8:03 PM
#8

Intressant detta.
Jag slutade ju medicinen (som jag skrivit om innan).

För två veckor sedan påbörjade jag LCHF.
2 dagar in och min huvudvärk gradvis försvann, 3-4.e dagen borta och jag har inte haft huvudvärk sedan dess.

Utan tabletter ;) Bara kost omläggning.

Visst lite svag huvudvärk någon gång men inte den där sprängande huvudvärken så det känns som huvudet ska explodera, vilket jag hade varje dag innan.

Inte nog med förbättring för huvudvärken, min mage är så mycket bättre, ja jag fick biverkningar innan och hade diarre det har inte med denna förbättringen utan,

normalt sätt, vilket e mitt normala, har jag en snabb tarm process, alltså när jag behöver gå så behöver jag gå, men allt är normalt. Men med LCHF är min tarmprocess så mkt lugnare, magen är liksom lugn - svårt att förklara.

Sedan är jag ju mätt längre av mindre mat konsumtion vilket är bra, klarar dagarna i skolan på så lite jämfört med innan och då är jag ändå mätt och klarar mig hem till att till och med laga mat!

Lite mer energi också.
Viktnedgång också vilket jag är super glad över, vilket då påverkar psyket bättre.

Ja, nej jag predikar inte LCHF, jag blev bara så paff att något som kosten kunde få mig att må så mkt bättre.

Å denna läkare som hellre ville som första steg sätta in mig på kemikalier.

Jisses.

Maria
1/30/17, 8:32 PM
#9

Så bra att det hjälpte med kostomläggning.

Jag gissar att det var mediciner läkaren vill ge dig och inte kemikalier😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[chimpy]
1/30/17, 9:18 PM
#10

mediciner, farma,  är kemikalier i mina ögon ;)

Jag vill hest bli frisk på så naturlig väg som möjligt.
Men är självklart inte emot medicin, måste ta starkt smärtstillande för min rygg ibland, så de har sina positiva fördelar.

Hoppas bara att det håller i sig med att det endast hjälper med kosten.  Är glad varje dag jag slipper huvudvärken! :)

Maria
1/30/17, 9:31 PM
#11

Jag gissar att alla vill bli friska naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: