Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 2549 ggr
fanzie
2017-01-18 17:47

En annorlunda huvudvärk

Hej! Jag heter Fanzie  och är 29 år gammal. När jag var 25 hände något som jag lider av än idag. Jag och några vänner festade och jag drack alldeles för mycket sprit och bestämde mig för att gå hem och spy. Men när jag hade spytt ut allt som jag kunde så ville min kropp fortfarande spy mera, jag tog i allt vad jag kunde för att få ur det sista ur min magsäck då det plötsligt small till i mitt huvud vid hjässan uppe till höger. Inte speciellt orolig över vad som hänt så gick jag och la mig för att sova.

 Dagen efter vaknar jag upp med precis samma huvudvärk, som för övrigt mest kan beskrivas som en jobbig tand -ilning fast i skallen.  Jag tänker att det kanske bara var den överdriva konsumtionen av alkohol som speglade av sig på mitt välbefinnande.  Jag säger för mig själv att jag ger det några dagar innan jag söker vård.

5 dagar senare är tillståndet detsamma och jag bestämmer mig för att söka vård. Jag får en tid redan samma dag och tar mig till min läkare som gör en neurologisk undersökning utan anmärkning men tjatar ändå på honom att jag vill göra en röntgen av skallen och han går med på att skicka remiss till DT-skalle..

Jag får en röntgentid 2-3 veckor efter då tillståndet blivit lite värre, en typ av hjärndimma infann sig och mina ögon var väldigt röda på morgnarna helt utan andra symptom och mina vänner tyckte att jag såg sliten ut samt att mina kollegor började undra om jag använde droger eller liknande.  Men till mitt förtret så fann de inga svar på röntgen och läkarna friskförklarade mig i stort sett.

3 månader efter incidenten så började jag må lite bättre och bestämde mig för att träna lite. Jag drog ut för att springa 5km i ett löpspår. Allt gick jättebra i början men efter ca 3 km kommer en jättebacke som jag vanligtvis bemästrar utan problem, men där och då mitt i backen, kommer denna åskknallshuvudvärk igen och jag blir helt dimmig i tanken, är då rätt säker på att jag fått en hjärnblödning(för några sekunder) . Men jag går tillbaka till bilen efter att värken gått ner lite och  åker hem och lägger mig. Dagen efter det är jag tillbaka på ruta ett; en ständig huvudvärk som kommer och blir värre vid hosta samt minsta ansträngning. 

Och det är ungefär där jag är idag med status que så att säga. Jag kan hålla den akuta huvudvärken borta men tränar jag för hårt, det vill säga att jag tar i så att blodet strömmar till huvudet så kommer åskknallshuvudvärken samt att den lägger sig kvar som ett moln över mitt huvud men en grad av hjärntrötthet som symptom. Huvudvärk har jag hela tiden men det är mkt värre efter träning/ansträngning. Och det bör även tilläggas att jag innan denna incident aldrig hade haft huvudvärk.

Jag har gjort DT Skalle,DT Hals/lungor, ryggmärgsvätskeprov samt MRT Angio, alla utan några större anmärkningar. Däremot kunde en viss tryckförhöjning ses i skallen men utan betydelse enligt min läkare.

Så finns det någon som har någon aning om vart jag ska vända mig? Min läkare har typ gett upp och det gör jag nog också snart, snälla, finns det någon som bara kan ge mig ett tips på vad jag mer kan göra eller vilka fler undersökningar som ev skulle kunna hjälpa mig? Mvh En väldigt trött själ (Man).

Annons:
IaMiaMaria
2017-01-18 18:00
#1

Kommer du ihåg vad du hade för tryck? Var det en Neurolog som gjorde tryckmätningen?

Jag känner igen din beskrivning på huvudvärken så väl. jag är sen några år tillbaka diagnostiserad med sjukdomen IIH = Idiopatisk Intrakraniell Hypertension.

Dvs att trycket i huvudet är för höjt. Och det ökar ju vi ansträngning som träning och hosta mm.

Jag äter Diamox för att sänka trycket i huvudet och det funkar skapligt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fanzie
2017-01-18 21:22
#2

Hej Maria, tack för ditt svar! Jag vill minnas att jag hade ett tryck på 24 någonting, och ska absolut läsa lite mer om den diagnosen. Minns du vad du hade för tryck?

IaMiaMaria
2017-01-18 21:37
#3

Jag har gjort 8 mätningar och legat mellan 28-45 cm vatten. 

Ett tryck på 24 cm vatten tycker jag att läkaren borde ta på allvar med dina besvär. Man ska ha under 20, men helst under 15 enligt en läkare jag träffade.

Har du fått varit till en ögonläkare?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fanzie
2017-01-18 21:50
#4

Jag ska genast påtala det du säger till min läkare, jag har även differenser i storleken på mina pupiller som kan antyda förhöjt tryck. Det har jag inte, varför borde jag träffa en sådan tycker du ?

IaMiaMaria
2017-01-18 22:08
#5

Vid sjukdomen IIH så kan synnerven bli svullen och det kan en ögonläkare se genom att titta i ögonen, det kallas för papillödem.

Det är inte alltid man får det, men har man det så är det ett tecken på högt tryck och om de är mycket svullna under lång tid kan man få problem med synen på sikt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fanzie
2017-01-18 22:20
#6

Tack för lite kött på benen, jag har nämligen fått synförändringar. Tack igen!

Annons:
IaMiaMaria
2017-01-19 08:59
#7

Jag hoppas att du får den hjälp du behöver. Sjukdomen är inte så vanlig så något många läkare glömmer bort.

Men om du fått synförändringar så uppsök läkare så fort du kan. 

Det var via ögonläkare som de upptäckte den hos mig efter att jag gått till hälsocentralen i över ett halvår pga svår huvudvärk. Men de sa att det var spänningshuvudvärk och att jag skulle träna mer.

Fick remiss till ögon då jag sökt optiker då jag trodde mina glasögon började bli dåliga.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fanzie
2017-01-19 17:18
#8

Tack, ska genast kolla upp det! Men fler svar och synpunkter mottages mer än gärna gott folk.

Hornslandet
2017-01-22 19:02
#9

Är det inte roligt att ett internetforum kan ge info om tillstånd som kan matcha en persons besvär, medans flera läkare inte klarar av att tänka så långt? Känner igen mig i kontakten med läkarkåren.. (fick du också ett gäng olika smärtstillande utskrivet?)

fanzie
2017-01-24 08:24
#10

Jazzyjeff, kan bara instämma, det känns som att dagens läkare jobbar mer mot att klara en ansträngd budget mer än att hjälpa folk att läka. Jag har fått många smärtstillande tabletter som hjälper föga, men med olika stora pupiller och tidvis syndbortfall så tycker jag det är ynkligt att erbjuda nsaid som "behandling".

Upp till toppen
Annons: