Annons:
Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 4173 ggr
[LadyK]
2017-05-28 00:19

Erfarenhet av magnesium?

Någon härinne som provat tillskott av magnesium mot migrän, och har det då hjälpt något?

Annons:
anonymatjej123
2017-05-28 02:05
#1

Ja för mig har det hjälpt. Min migrän beror ofta på att jag är spänd i nacke och axlar (speciellt vid stress) och magnesiumbrist leder till överirritation i musklerna vilket gör mig ännu stelare. När jag äter magnesium blir jag lite mindre spänd och därför lite mindre migrän. Tror att det beror på orsaken till migränen men tycker definitivt att det är värt att testa!

[LadyK]
2017-05-28 03:07
#2

Tack för infon. Har aldrig hört det innan idag men värt att testa med andra ord.

parsley
2017-05-28 07:31
#3

Lite allmänna tankar om magnesium. Jag vet inte om det finns någon sort som anses vara extra bra mot migrän, utan det baserar sig på mina erfarenheter av magnesium. 

Om du väljer att testa magnesium som kosttillskott, så tänk på att det finns olika sorter. Magnesiumoxid är billigt och kan verka avslappnande, men för många fungerar det mest som laxermedel, eftersom kroppen har svårt att ta upp det. 

De sorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter, brukar tas upp bättre av kroppen. De sorter som säljs på apoteken brukar antingen vara magnesiumoxid, eller också vara tuggtabletter med sötningsmedel och smaktillsatser. Vill man undvika det, så handlar man hos hälsokosten, på stan eller nätet. Ibland säljs magnesium ihop med kalcium, eftersom de de samverkar med varandra. Har man magnesiumbrist, men inte kalciumbrist, så är det inte säkert att det fungerar att ta cal-mag.

En del föredrar magnesiumolja eller magnesiumspray som tas direkt på huden. Andra tycker att den kliar och svider och föredrar kapslar. Färdig spray eller olja kan köpas hos en del hälsokostföretag. Man kan också blanda egen. Googla för recept. S k magnesiumflakes finns bl a hos Shopping4net.

Maria
2017-05-28 08:49
#4

Jag har testat tillskott men jag märker ingen skillnad när det gäller huvudvärken däremot har jag blivit väldigt dålig i magen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RödPanda
2017-05-28 09:16
#5

Jag märker stor skillnad när jag tar magnesium (från hälsokost, som slutar på -at som #3 säger). Får migrän mycket oftare utan det, räcker med att glömma ta dom i en vecka så blir jag känsligare. Jag är inte helt fri från migränen när jag tar magnesiumet, men det är mycket mer sällan och mycket mildare 🙂

[LadyK]
2017-05-28 23:47
#6

Påbörjar testning av magnesium idag, innehöll magnesiumlaktrat, trimagnesiumcitrat, gelatin, majsstärkelse, magnesiumtearat så förhoppningsvis ok med andra ord. Valde kapslar som man ska ta en till två om dagen. Hoppas verkligen det hjälper mot min dumma skalle 😛.

Annons:
Rainee
2017-06-13 20:11
#7

Hur har det gått? 🙂

[LadyK]
2017-06-18 01:26
#8

Jodå från att ta treo (det enda som hjälper mot min migrän) varje dag till en gång i veckan. Har troligen inte full effekt av magnesiumet än då det tar ett tag att bygga upp nivåerna. Huvudvärken är lindrigare när den väl kommer också.

Upp till toppen
Annons: