Allmänt Ont i huvudet

Huvudvärksfri

2017-07-02 07:39 #0 av: Maria

Jag har i ett dygn varit utan huvudvärk.

Från början fattade jag inte riktigt vad det var som kändes så konstigt innan jag insåg att jag faktiskt inte hade huvudvärkFörskräckt

Jag har i stort sett hela mitt liv haft besvär med huvudvärk och numera är den svår att komma tillrätta med så när det kommer fria dagar känns det helst underbart.

Nu är det ju olika "styrkor" på huvudvärken. Har jag bara normal molande värk så kan jag ju ändå fungera för jag har så att säga vant mig men ibland blir den mer akut och då är det sängen med en hink bredvid som gäller.

/Maria

Anmäl
2017-07-02 11:18 #1 av: Anonym

Usch va hemskt det låter med huvudvärk varje dag! 😨 Men va skönt för dig att du varit värkfri i ett dygn nu, hoppas det håller i sig! Har du diagnosticerad migrän? Har du röntgat huvudet p.g.a värken?
Jag har också migrän men inte den värsta sorten, jag får värk innan mens och om jag dricker för mkt vin, det räcker ibland med 1- 1,5 glas vin för att jag ska få värk vilket är tråkigt för jag gillar vin till maten ibland...
Om jag väl fått migränanfall tar det 2-3 dar att bli av med den. Jag har fått Sumatriptan utskrivet som hjälper bra men ibland återkommer värken ändå.😣😥 Har du fått nån medicin utskriven mot din migrän? Och vad heter den isåfall?

Anmäl
2017-07-02 11:26 #2 av: Maria

Jag har en nästan livslång historia med huvudvärk och migrän.

Jag har provat alla migränmediciner tror jag och numera har jag också Sumatriptan som hjälper ibland.

Jag har även haft hjärnhinneinflammation och jag är opererad för en elak hjärntumör så mitt huvud är väldokumenterat vad det gäller magnetröntgenSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-07-04 12:53 #3 av: Anonym

Men ååh vilken pärs det måste vara för dig!!KämparÄr du friskförklarad från tumören nu då, bortsett från huvudvärken? Är du fortfarande fri från huvudvärken( sen i söndags)? Vilken kämpe du måste vara!! Pokal

Anmäl
2017-07-04 12:58 #4 av: Maria

Jag har ingen tumör just nu. Det är en tumörform som kan komma tillbaka när som helst eller aldrig och det är 6 år sedan operationen nu så jag har bestämt mig för "aldrig"Skämtar

Den malande huvudvärken är tillbaka men det är hanterbart.

/Maria

Anmäl
2017-07-10 08:03 #5 av: Soligajag1

#4  Säger oxå att du är en kämpe , fantastiskt att du orkar , jobba till o med med , , din huvudvärk . Hur gör du ?? Försöker du tänka på nånting annat när du har värken, , eller ?? 

Va skönt att du var huvudvärks fri EN dag !! Grattis! Glad Förstår att du funderade vad det va som pågick och hur länge du skulle få ha den känslan. 

Hoppas du mår bra idag och kan njuta av Söndag o lite sol Sol

Kram // Soligajag1

HH Glad 

Anmäl
2017-07-10 08:07 #6 av: Soligajag1

Hej igen !! 

Såg nu att jag skrev Söndag , , men det är ju Måndag , , lite vimsig kan man väl bli .

Ha en trevlig Måndag alla , , utan huvudvärk , hoppas jag! SkämtarKramas

HH Glad 

Anmäl
2017-07-10 08:16 #7 av: Maria

Idag vaknade jag 04 med huvudvärk och tog då två Citodon och somnade om till klockan ringde 06.

Nu är jag på jobbet och värken känns bara molande långt inne och det är jag van vid.

Ibland blir jag väldigt less på det hela och det var väl därför jag skrev denna tråden men för det mesta så är jag positiv.

/Maria

Anmäl
2017-07-10 08:58 #8 av: Soligajag1

Du är helt fantastisk , tycker jag. Du orkar jobba till o med. 

En Eloge till dig. Citodon , det får du av dr:n , visst ?  

Jag har imigran , , ibland tar jag en ipren och en Eeze , Då går det över när jag vilat lite , tyvärr  kan jag inte jobba med minvärk, jobbar  som "köksa" / restaurangbiträde . Då orkar jag knappt utföra mitt arbete.  

Men som du vet , finns det ju hundra tals olika varianter av migrän.  Jag får yrsel, så ont i huvudet att jag kräkar till slut. Blir vimmelkantig , , ser Yrar 

Jag har haft migrän sen jag va liten , efter min pappa .  

HH Glad 

Anmäl
2017-07-10 09:09 #9 av: Maria

#8 Jag får Citodon av läkare. Jag vet inte hur många värkvarianter jag provat. Nu senast morfin men det funkade inte så bra.

Sumatriptan kan hjälpa ibland men jag tror inte det är ren migrän jag har längre utan det är något annat som orsakar detta . Jag har ju två diskbråck i nackkotpelaren men ortopeden var tveksam om en operation skulle hjälpa just värken.

Jag förstår att du inte kan jobba när du har ont.

/Maria

Anmäl
2017-07-10 09:40 #10 av: Soligajag1

#9 Tackar  för hjälpen.

Ska notera Sumatriptan ,  även Citodon ( är inte dem väldigt starka?) 

Åter igen, , du är  fantastisk som kan jobba med din värk, två diskbråck till o med. dem jag känner som har fått diskbråck, ( min bror tex) kan inte jobba , han har kört lastbil , långtradare och lyft pallar mm.  Han är sjukskriven. 

Nu blir det sängläge en stund. 

Kram Kramas

HH Glad 

Anmäl
2017-07-10 09:48 #11 av: Maria

#10 Citodon är paracetamol och kodein. Kodein är ett morfinliknande ämne man ska vara försiktig med eftersom det kan vara beroendeframkallande.

/Maria

Anmäl
2017-07-12 07:20 #12 av: Maria

Kom att tänka på att Sumatriptan och Imigran är samma. Bara olika fabrikat. Sumatriptan är det verksamma ämnet.

Jag var med en gång när Imigran var ganska nytt och var testpatient för att se hur det påverkade hjärtat.

/Maria

Anmäl
2017-07-12 08:05 #13 av: Soligajag1

#12   Oj då, , Det gick bra , , vet inte om jag skulle våga nåt sånt. Galen

Eller så är jag väl en skeptiker, , fått så mycket olika preparat , , förslag för min migrän, , Ledsen

HH Glad 

Anmäl
2017-07-18 17:13 #14 av: Maria

Idag ska jag för första gången testa morfinplåster så vi får väl se hur det går. Jag har ätit morfin tidigare men det har hjälpt sisådär. 

Nu blir det ju i alla fall en jämnare smärtlindring så jag hoppas att det kan vara bra.

/Maria

Anmäl
2017-07-18 20:20 #15 av: Soligajag1

#14 Så bra !  Jag är väl inte sådär insatt i morfin, men 

förstår att det är bra för dig . Kan du jobba då ??  Eller du kanske prövar detta först , , sen jobbar du ?? 

HH Glad 

Anmäl
2017-07-18 20:49 #16 av: Maria

Jag har varit hemma en dag och kommer vara hemma imorgon också.

/Maria

Anmäl
2017-07-19 07:53 #17 av: Soligajag1

#16  Så bra , du får gärna berätta hur morfin plåstret verkade , intressant att höra och veta hur det fungerar . Visst förstår jag att det är olika för alla människor . 

Ha en fin dag !! Kram GladHoppas du mår bättre . 

HH Glad 

Anmäl
2017-07-20 09:52 #18 av: Maria

Jag har ätit morfinpreparat tidigare i tablettform men känner att plåster kanske fungerar bättre då dosen blir jämnt fördelad så att säga.

Nästa vecka vid bytet ska jag ta två plåster. Jag ska också försöka med sjukgymnastik igen. Det kan ju vara svårt att få tider nu i sommar men vi får se...

Jag tror bannemig att jag har testat alltSkrattar

/Maria

Anmäl
2017-08-05 09:12 #19 av: Maria

Nu är jag inne på sista dosen. Mer vill jag inte ha. Jag har gått från 5-10-15 mikrogram.

Jag är inte helt smärtfri men det är hanterbart och de värsta topparna är färre. Ska testa detta ett tag nu.

/Maria

Anmäl
2017-08-06 08:24 #20 av: Soligajag1

Hejsan Maria 😀
Säger åter igen , du är en 'mirakel kvinna' !
Ang. Dessa piller , och plåster ,
Eloge till dig ! Jag har huvudvärk nu , försöker att inte
Tänka på det , då släpper det . . Ibland , tar en kopp svart kaffe
Med socker i, ☕️ o en macka !
Kram Kram ❤️

HH Glad 

Anmäl
2017-08-06 08:29 #21 av: Maria

#20 Hoppas din huvudvärk släpper.

/Maria

Anmäl
2017-08-06 18:17 #22 av: Soligajag1

#21   Hejsan ! 

Nu mår jag bättre , , har sovit till o från, , ( nyinflyttade grannar som borrat i väggarna , , Galen )  

Tog lite kvälls macka med äggröra på.  Glad

HH Glad 

Anmäl
2017-08-06 18:19 #23 av: Maria

#21 Vad skönt att höra: -)

/Maria

Anmäl
2017-08-20 10:53 #24 av: Maria

Nu har det gått ett tag med värk men mildare kanske? Nu har jag fått komplettera med Gabapentin och jag har trappat upp den dosen och peppar peppar... så verkar det fungera ganska braGlad

/Maria

Anmäl
2017-08-20 14:47 #25 av: Soligajag1

#24  Hejsan Maria ! Glad

Det låter riktigt bra . Gabapentin, , inte hört tals om. Är det starka tabletter ??  

Jag har inte haft någon värk heller på några dar .  Glad 

HH Glad 

Anmäl
2017-08-20 17:29 #26 av: Maria

#25 Det är en medicin för epilepsi och den fungerar även för nervsmärta. Inget man tar vid behov utan jämt.

Skönt att du sluppit värkGlad

/Maria

Anmäl
2017-08-24 10:00 #27 av: Maria

Nu har jag trappat upp medicinen så den i kombination med plåstren verkar faktiskt hjälpa.

Huvudvärken är inte lika stark och jag har mindre värk på nätterna. Det känns härligt.

/Maria

Anmäl
2017-08-24 15:38 #28 av: Soligajag1

#27 Det låter verkligen toppen!! Glad

Min huvudvärk låter som en "droppe i havet" jämfört med din.  

Så skönt för dig att medicinen fungerar och att huvudvärken minskat i styrka. 

Kram Kram Kramas

HH Glad 

Anmäl
2017-08-24 15:40 #29 av: Maria

#28 Ja det är härligt. Hoppas bara att det håller i sig.

Börjar jobba på måndag nu.

/Maria

Anmäl
2017-09-28 09:07 #30 av: Maria

Det fungerar fortfarande ganska bra med plåster och piller och jag har inte lika stark huvudvärk även om den finns där mest hela tiden. Jag kan i alla fall fungera skapligtSkämtar

Jag hoppas bara att man inte blir tolerant så att säga så att dosen får höjas.

Jag har fått förlängt högriskskydd i två år denna gången från Försäkringskassan. Himla skönt att få slippa karensdagen.

/Maria

Anmäl
2017-09-28 14:34 #31 av: Soligajag1

#30  Det låter verkligen toppen för dig !! 

Ha en fin fortsättning på Torsdagen!! 

Kram Kramas

HH Glad 

Anmäl
2018-07-07 10:34 #32 av: Maria

Nu har jag varit på den årliga magnetröntgen av skallen och halskotpelaren. 

Inga nya tumörtillväxter hittades utan det såg ut som förra året med en liten förändring som inte har ändrat sig och samma diskbråck i halskotorna som fortfarande är litet och inget att göra åt i nuläget.

/Maria

Anmäl
2018-07-07 19:23 #33 av: Soligajag1

#32 Så härligt för dig!!
Grattis ! 😀❤️👍

HH Glad 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.