Annons:
Etikettmigrän
Läst 1368 ggr
Lia
2018-10-11 14:46

Akut migrän

I lördags drabbades jag av synbortfall och värk. I söndags höll sig huvudvärken kvar. I måndags fick jag synbortfall igen och sen den kraftigaste värken jag haft på 5 år. Sumatriptan hjälper inte, orsakar endast värk i kroppen. Under dagen blev det värre och på kvällen fick jag åka till akuten för att få morfin och andra mediciner injicerat. Sumatriptan skulle jag sluta med för den verkade jag inte tåla. Fick åka hem mitt i natten med alvedon i 3 dagar. Igår kväll fick jag synbortfall igen. De pratade om att medicinerna skulle bryta migränmönstret, men jag känner mig fast i det! Vad gör man? Jag vågar inte längre lämna sängen…

Annons:
taxarärbäst
2018-10-11 15:15
#1

min moster har samma men hennes diagnos är att hon är utbränd

Maria
2018-10-11 20:57
#2

Här du migrän sedan tidigare? Jag hade hört av mig igen med tanke på att rådet du fått inte verkar hjälpa. Du borde få göra en röntgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2018-10-11 21:26
#3

#2 Jag röntgade vid första attacken 2013 och även vid ett senare tillfälle efter det. Jag har haft huvudvärken I 5 år, men aura har jag haft i 14 år. Mamma lider också av migrän, så det går väl I släkten. Jag får ringa om annan medicin I morgon. Tack för svaret!

Maria
2018-10-12 06:10
#4

#3 Aha. Då förstår jag.

Hoppas du får testa någon annan variant av medicin så att det hjälper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2018-10-12 12:53
#5

#3 Hejsan , stackars dig! Så jobbigt du har det ! Hoppas du mår bättre . Jag vet hur Du har det. Jag har haft migrän sen jag va 15 år. Min pappa hade det , har inte så mycket längre ( han är 89 år) Jag får sprutor om det är ’riktigt jobbigt’ ( imigran ) Har även Eeze tabletter , dem fingerar för mig. Lycka till ! Kram 😀🌺

HH 🙂

Lia
2018-10-12 15:15
#6

#5 Imigran är också sumatriptan så jag tvivlar på att det skulle fungera. Men jag är beredd att testa allt. Jag ska till vårdcentralen den 22 oktober, så jag hoppas de ger mig något som fungerar. Och så håller jag utkik efter vaccinet som förhoppningsvis en dag också kommer till Sverige.

Annons:
Maria
2018-10-12 15:19
#7

#6 Ja sumatriptan är det verksamma ämnet så att säga.

Det finns ju en del mediciner som man äter förebyggande och inte tar vid just anfall. Är det något du har testat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2018-10-12 16:19
#8

#7 Ja och det funkade inte heller. Men det finns många varianter, så det finns kanske något som går.

Maria
2018-10-12 16:36
#9

#8 Hoppas att du kan få testa någon annan sort och att du hittar rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CaFe
2018-11-24 20:31
#10

Hej Lia! Har du några fler symtom än huvudvärk och synbortfall? Tex: • Smärta / stelhet nacke, axel och eller över del rygg? • ljuskänslighet? • yrsel / hjärndimma? • illamående? • är det skillnad vid läsning, tex framför dator eller mobil?

Soligajag1
2018-12-02 18:09
#11

#22 Hej Lia , 

du skrev att du skulle till dr:n den 22 . Hur gick det ?  

Hoppas du mår bättre . 🙂

HH 🙂

Lia
2018-12-02 23:16
#12

#10 Illamående och ljud- ljuskänslighet. Men det är ju vanligt. #11 Jag fick en beta-blockerare och hittills har jag knappt haft huvudvärk sen jag kom upp i rätt dos. Tack för att du frågade!

Soligajag1
2018-12-03 14:19
#13

#12 🙂 Åhh, , så skönt för dig!!! 

Kram 🙂🌺

HH 🙂

Annons:
CaFe
2018-12-04 12:03
#14

#12 javisst det är vanligt. Anledningen till att jag frågade om symtomen var att dold skelning kan ge väldigt snarlika symptom som migrän. Symptomen är mycket olika från person till person, så man behöver inte ha alla symptom. De jag frågade om var de vanligaste. Dold skelning är enormt underdiagnostiserat så det var bara för att tipsa om möjlig orsak bakom dina besvär. För att upptäcka och behandla måste man gå till Ortoptist (ögonläkare och optiker har generellt dålig kunskap). Skelningen behandlas med prismaglasögon (Jag har själv dold skelning och behandlats med prisma). I övrigt bra att beta-blockerarna lindrar symptomen!

Upp till toppen
Annons: