Annons:
Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 1181 ggr
linnea2401
10/25/18, 6:25 PM

Långvarig huvudvärk

Hej! För snart en månad och två veckor sedan började jag få ont i huvudet. Jag fick ett lätt "slag" mot huvudet då och fick antagligen en lätt hjärnskakning.

Huvudvärken sitter fortfarande i och jag börjar bli lite fundersam på vad som kan ligga bakom. Jag är rätt säker på att det inte är hjärnskakningen som ligger och spökar, eftersom jag bara mår bättre av att komma ut och röra på mig. Jag påverkas alltså inte av någon form av motion. Dock är jag känsligare än innan ifall jag får en boll i huvudet på ex. idrotten (mjuk skumboll). Jag har inte hittat något samband än, utan den kommer lite som den vill. Oftast på vardagar när jag är i skolan och pluggar, men har även dykt upp på helgen. 

Jag vet inte riktigt var den sitter, känns som om den är i "mitten" av huvudet/lite längre fram. Ibland lite smått ljuskänslig, då känns det utmed sidorna av huvudet över tinningen. Har aldrig mått illa eller kräkts. Kan ibland i samband med för mycket ljus få stickningar i huvudet.

Vad tror ni kan ligga bakom huvudvärken? Känns rätt långsökt att det fortfarande är hjärnskakningen som ligger i. Otroligt tacksam för svar! 😉

Ps: Skriver med "smärtskalan" under olika dagar (vet att man kanske inte kan mäta det såhär, men jag har en slags egen skala i huvudet som jag utgår i från, så försök bara se sambandet mellan siffrorna.) Har fler anteckningar om t.ex. molande, fysisk aktivitet, illamående samt stickningar som jag skulle kunna skicka ifall det skulle behövas!

ons. 10/10  smärtskala 3/10                                                           
tor. 11/10 smärtskala 5/10
fre. 12/10 smärtskala 5/10
lör. 13/10 smärtskala 6/10
sön. 14/10 smärtskala 2/10
mån. 15/10 smärtskala 3/10
tis. 16/10 smärtskala 3/10
ons. 17/10 smärtskala 7/10
tor. 18/10 smärtskala 4/10
fre. 19/10 smärtskala 2/10
lör. 20/10 smärtskala 1/10
sön. 21/10 smärtskala 1/10
mån. 22 /10 smärtskala 6/10
tis. 23/10 smärtskala 2/10
ons. 24/10 smärtskala 2/10
tor. 25/10 smärtskala 5/10

Annons:
RobinEH
10/25/18, 6:54 PM
#1

På vilket sätt är du känsligare än innan när du får en boll i huvudet? Gör det ondare, får du lättare huvudvärk, har du en större reaktion etc. 

Från hur du beskriver fördelaktigt för huvudvärken så låter det mer som att du har spänningshuvudvärk. Vilket kan sitta i länge om man inte gör en förändring. 

Men eftersom ett slag mot huvudet ligger till grund för när huvudvärken startade så är det för all del rimligt att inte bortse från att detta var den utlösande faktorn och borde utredas, 

Försök i vart fall att stretcha nacken, axlarna och ryggen. Tryck på lite ställen och se om något ställe gör orimligt ont.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Maria
11/1/18, 7:54 AM
#2

Jag tycker du ska besöka din vårdcentral. Inte för att jag misstänker att du har fått någon skada av ett "lätt" slag mot huvudet utan att mer allmänt utreda din huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
11/13/18, 9:23 PM
#3

Jag skulle fråga läkare om det kunde vara någon skada på ett blodkärl.

Maria
11/23/18, 2:28 PM
#4

#3 Hur tänker du nu?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CaFe
11/24/18, 7:25 PM
#5

Hej! 1. Börja med att besöka allmänläkare, för generell kontroll. 2. Några kontrollfrågor kring symtom: • Har du ont/spänningar i nacken, axlar och/eller övre delen av ryggen? • lätt illamående? • yrsel och / eller "hjärndimma"? • blir symptomen värre när du läser eller sitter framför dator/mobil? //Carl

Upp till toppen
Annons: