Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettmigrän
Läst 3433 ggr
[elmaek]
2013-10-24 20:36
0

Migrän?

Jag har lidit av svåra huvudvärkar sedan jag var 6 eller 7 år.
Mitt första anfall minns jag så tydligt… var sängliggandes en hel dag och pappa fick dra för och släcka och ge mig tinningsmassage.. efter några timmar var det bättre men att ligga på hans hästenkudde var som att ligga på sten.

Efter det anfallet så har det bara rullat på. Mina symptom är:

- illamående och kan kräkas 1-3 gånger/tillfälle
- ljus, ljud och lukter förvärrar attackerna
- att utföra fysisk aktivitet så som att bara arbeta (hemstäd) är väldigt tufft och jag blir svimfärdig
- blir väldigt utmattad och trött vid och efter en attack

Mina attackera håller igång mellan 4-24 timmar, som värst har det varit 14 dagar. Efter 4-6 alvedon så går det oftast över + sömn.

Har varit hos läkaren som sa att det var spänningshuvudvärk men det tror jag absolut inte på (och detta var för kanske… 10 år sedan) och jag orkar inte gå till läkaren igen, eftersom alvedon hjälper oftast.

Idag har jag haft huvudvärk och efter 4 alvedon är det bara lite bättre. Är totalt utmattad, jag fick öronsmärtor och började darra av smärtan.

Är helt säker på att detta är migrän och vill bara veta vad ni tror?

Migränsissi
2013-10-28 09:15
0

Jag botade min svåra migrän med en radikal kostomläggning, det tog nästan ett år men har sedan dess varit både besvärsfri och fri från allt vad läkemedel heter 🙂

Du kan läsa mer på http://www.expressen.se/halsa/migran---sissi-52-at-sig-fri-fran-smartan/

www.miraculis.se

[elmaek]
2013-10-28 17:18
0

#1 Tack för tipset! Jag har faktiskt börjat tänka mer på vad jag äter och jag hoppas det hjälper

JohannaEkroth
2013-11-07 06:32
0

Det är klart du ska ringa till vårdcentralen. Låter som skolboksexempel av migrän. ❤️ Men det kan inte jag avgöra. Men jag kan säga att mycket har hänt på 10 år inom sjukvården. Lycka till och ring din Vårdcentral. Du behöver bättre mediciner. Alvedon hjälper ju inte.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[elmaek]
2013-11-11 17:11
0

#3 Tack! :) Ja, jag ska ta mig mod till att ringa.. haha.

Maria
2013-11-17 08:42
0

Det finns numera bra mediciner mot Migrän och huvudvärk som pågår länge ska alltid utredas.

/Maria

[elmaek]
2013-11-17 09:11
0

#5 Ja, jag ska ta tag i det där så småningom faktiskt.

RuiXue
2014-01-02 21:13
0

Låter verkligen som ett skolboksexempel av migrän! 

Det finns receptfria migrän mediciner på Apoteket.
Dock tycker jag definitivt du ska utredas av läkare i första hand med frågeställning migrän, dels för att Triptaner inte ska tas vid annan huvudvärk än migrän (eller Hortons) och dels för att det är billigare att få sin migrän medicin på recept. 
Vill du prova något annat än Alvedon medan du väntar på utredning så är Eeze ett bra alternativ eftersom det är diklofenak i den så det är inte en lika specifik migrän medicin som dem som innehåller Sumatriptan. Eeze kan användas vid annan värk och/eller inflammation också. En Ipren och två Alvedon är ett annat alternativ som kan hjälpa bättre än bara Alvedon. Men tänk på att inte ta NSAID som diklofenak eller Ipren om du inte tål den typen av medicin!

De receptfria specifika migrän medicinerna med sumatriptan i är mest bara ett alternativ om man vet att man har migrän men inte för närvarande har medicin hemma och inte har något inneliggande recept eller inte orkar ringa och förnya och brukar ta något av de medel som finns receptfritt (jag hör till den kategorin). Enda skillnaden mellan Imigran och det receptfria Sumatriptan man kan köpa är priset och storleken på asken. Det är två tabletter i de receptfria, men minst 6 tabletter på recept.

Jennie