Hortons/klusterhuvudvärk
Här kommer lite intressant läsning om denna fruktansvärda åkomma.
/Maria
Jag har haft migrän sedan jag var barn och otaliga gånger legat i ett mörkt rum och kräkts i en hink. Man tror inte det kan bli värre än så…men det kan det uppenbarligen.
/Maria
Någon här med Hortons?
/Maria
Ingen?
/Maria
Jag fick diagnos Hortons idag faktiskt och hittade den här tråden nu. Skönt att äntligen sätta fingret på smärtan och få bättre mediciner. Jag har även migrän, men bara ett par gånger om året.
#4 Usch.
Vad är det för mediciner du får för detta? Är det liknande migrän?
/Maria
#5 Jag får egentligen samma mediciner som tidigare. Men jag får starkare doser av mina tabletter (candesartan och inderal) och sprutor istället för nässpray (imigran) så att det ska hjälpa direkt vid attack. Jag kan även få syrgas ifall det inte är tillräckligt och det finns lite andra mediciner att testa också, men jag skulle börja såhär.
När jag blev sjuk 2013 så hade jag värk flera gånger varje dag i ett helt år och det blir värre av vila och jag måste vara i konstant rörelse under tiden, så det var fruktansvärt och jag fick knappt sova. Sen blev det plötsligt bättre när jag började med litium mot bipolär sjukdom. Det används tydligen för att behandla Hortons också. Eftersom värken var bättre så ville ingen läkare skicka mig till neurolog, så till slut gjorde jag en egenremiss förra året när det började bli sämre igen. Tack och lov har jag världens bästa läkare nu. Det är 10 mil enkel väg och värt varenda mil.
- Redigerat 2022-06-21 11:18 av Lia
#6 Vad skönt att du får bra vård.
Jag har haft både sprutor och nässpray mot migrän men klarar mig med tabletter numera.
/Maria
#7 Skönt! Både Hortons och migrän brukar bli bättre med tiden som tur är.
#8 Jag har lika många migränanfall som förr men de har ändrat karaktär.
Jag kräks inte lika ofta och jag klarar mig utan sprutor.
/Maria
#9:
Samma här Maria , men sen jag fixade nya glasögon och har på mig dem hela tiden så har min migrän blivit bättre , dricker ingen alkohol .
Så skönt att ha kommit fram till vad som gör att huvudvärken kommer .
Sen är det en till sak, jag stressar och glömmer att dricka vatten , då kommer huvudvärken.
Jag måste lära mig att ta det lugnt.
Fått nya piller av doktorn. 👍😊
Sen ramlade jag och gjorde illa mig , ramlade den 8 Februari på isen, armbågen slog i hårt, krossad armbåge .
Fick gips sen operation med 2 plattor in opererat.
Efter en sådan dag får jag huvudvärk, , när kroppen slappnar av när man kommer hem, fick med mig starka piller som Oxinorm , det är morfin i dem så dem tog jag bara när jag fick ont i armen.
HH 🙂
Jag har haft Hortons i 25 år. Har läst att det brukar bli bättre med åren men för mig har det blivit tvärtom.
Jag har nässpray, men jag mår så dåligt av den och vill försöka med syrgas istället. Om jag nu får det. För jag tror knappast att det inte bara är att gå och hämta en syrgastub och ta med sig hem.
Jag väntar just nu på att få komma till neurologen, så jag får höra vad dom säger om det.
Är det någon här som använder syrgas? Vore fint att få höra hur det funkar.