Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etiketterövrigt-huvudvärkspänningshuvudvärksjukdomar-och-symtomavslappning-och-meditation
Läst 178 ggr
snowy00
2025-01-13 09:36
0

Huvud- och nackvärk pga tics

Jag tror mig ha hittat anledningen till varför jag har problem med värk i nacken, och i förlängningen huvudet. Eftersom jag har motoriska tics, eller ofrivilliga rörelser vill huvudet nästan konstant "svaja" fram och tillbaka. Oftast låter jag det dock inte hända genom att spänna nacken för att hålla huvudet stilla. Det funkar ju inte att huvudet ska röra sig konstant. Dels så blir man då smått yr, har svårt att fokusera blicken någonstans, och är man bland andra vill man helst låta bli.

Jag låter rörelserna hända emellanåt dock, för att "lätta på trycket" och spänningarna, men det räcker inte till, eftersom jag 95 % av tiden får spänna nacken till en viss grad för att hålla huvudet stilla.

Så klart skapar detta spänningar i nacke och huvud, något som jag inte riktigt kopplat tidigare.

Men, har ni något tips på hur man hanterar detta? Jag får ju gå till kiropraktorn var tredje månad ungefär för nacken främst, och det hjälper mycket. Sen kan jag säkert få iaf lite hjälp från sjukvården, men hur mycket vet jag inte ännu.

Det är iaf lite jobbigt att ha ont, och spänningar i nacke/huvud mer eller mindre konstant.

Huvudvärkstabletter hjälper lite, eller inget. Avslappningsövningar som meditation och yoga hjälper en hel del, lika som motion och fysisk träning.

Maria
2025-01-13 09:38
0

Har du varit hos någon fysioterapeut?

/Maria

snowy00
2025-01-13 09:47
0

#1:

Ja, flera gånger. Men jag får ju mest övningar som jag inte tycker hjälper så mycket, eller att jag får ut samma sak av träningen, stretching och yoga som av fysiotrapeutens övningar.

Maria
2025-01-13 09:49
0

Har du fått gjort någon röntgen på din nacke någon gång?

/Maria

snowy00
2025-01-13 11:46
0

#3:

Det har jag också bett läkaren om, en magnetröntgen, men hon tyckte det inte behövdes eftersom att kiropraktiken hjälper. Så hon skickade mig till fysioterapeut.

Men jag vet inte, kanske ser vården lite annorlunda på detta nu när jag berättat om mina tics🙂 så det kan ju hända att de har någon hjälp att erbjuda för det, t ex justera medicinen jag redan tar, eller ge nån form av samtalsstöd. Det får visa sig.

Maria
2025-01-13 11:58
1

#4 Hoppas verkligen det.

/Maria

snowy00
2025-01-13 12:26
1

#5:

Ja, och det är ju hanterbart i vilket fall 🙂
Tack för dina kommentarer.

Lona
2025-01-13 13:19
1

Behandlas du för ticsen på något vis?.Är det utrett varför du öht har dem?
Annars är väl den änden bäst att börja nysta i, tänker jag.
Omn ticsen inte går att "komma åt" men kiropraktor, fysioterapeut eller annan liknande behandling hjälper, kan du få det oftare?
Bara att du har kommit på varför du får ont i huvudet är ju ett jättesteg. Det låter jobbigt, både med själva ticsen och att ständigt gå och spänna nacken. Klart att du får ont i huvudet av det. 🙁❤️

Nu är det förstås inte alls samma sak men jag får lätt ont i nacken när jag mår dåligt psykiskt. Värme hjälper en hel del, Back on Tracks produkter har varit toppen. Jag har en "fuskpolokrage" som är helt suverän men jag har ju betydligt lindrigare grundproblem så det kanske inte hjälper dig alls? Dock tycker ju spända muskler ofta om värme.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

snowy00
2025-01-13 14:08
0

#7:

Eftersom jag nyss själv har kommit under fund med att jag har tics (att det är vad de är, har ju haft de i mer än 18 år nu), så har jag bara först förra veckan berättat det för vården. Så de har inte hunnit undersöka det så mycket än. Jag tog upp det med hälsocentralen i fredags, och läkaren sade att det visst är psykiatrin som "har hand" om sådana problem. Och redan hade jag då tagit upp det med min kontakt på psykiatrin, som skulle ta upp det med läkaren. Så förhoppningsvis blir det utrett av dem nu.

Men jag tänker som du, det är ju grundproblemet och vad man borde nysta i först och främst 🤔 och visst är det ett steg framåt att komma på varför man har denna värk. Förvånar mig själv att jag inte kommit på det tidigare..🤷

Hm, ska kolla upp det med värme för nacken. Det är något jag inte reflekterat över, att det kan hjälpa. Kanske kan man utnyttja det när man ser på TV exempelvis, då det är lätt att bli extra spänd iaf.. Tack för tipset 🤍

snowy00
2025-01-13 14:29
0

#7:

Glömde kommentera det med kiropraktor och fysioterapeut. Jag går ju till kiropraktorn var tredje månad, och det är nog det mesta jag kan gå just nu med tanke på ekonomin bl a. Men hade gärna gått på lite massage igen. Har dock inte riktigt råd med det just nu.

Lona
2025-01-13 16:12
0

#9: Kika på vad du kan få för behandling av fysioterapeut (sjukgymnast). Det kostar för all del det med men går på Högkostnadsskyddet om du går på ett ställe som har avtal med Försäkringskassan ("vanliga vården" tex).
De kan ju ge en hel del mer behandling än att bara ge rörelseövningar, i synnerhet om de vet varför du får problem kanske? 🙂

snowy00
2025-01-13 17:35
1

#10:

Ja, kanske får kika på det mer också. Är väl skillnad nu när jag vet varifrån smärtan kommer. Ska iaf först och främst höra vad psykiatrin har att säga, tror jag, då hälsocentralen hänvisade mig dit.

snowy00
2025-03-17 12:46
0

Jag har i några veckor haft en ny medicin som psykiatrin skrev ut, som jag tar två gånger om dagen. Den är ovärderlig för mig eftersom den till stor del minimerar de ofrivilliga rörelserna. Den har störst effekt efter en-två timmar efter att jag tagit den.

På samma gång som den har effekt på dessa rörelser, så minskar också huvudvärken till nästan noll. Störst skillnad är det på kvällen.
Jag är också piggare och har mer energi främst på kvällarna, då denna huvudvärk har tagit mycket energi.

Dock har de darrningar jag har börjat få på händerna inte minskat något av medicinen. Lustigt, för det var egentligen för dessa skakningar som medicinen egentligen var mot, som jag förstår det.

• Redigerat 2025-03-17 12:46 av snowy00
Lona
2025-03-17 14:10
0

#12: Men vad skönt, även om den inte hjälper mot darrningarna i händerna!
Psykofarmaka (och epilepsimedicin, som ofta används som psykofarmaka) har diverse "lustiga" och ibland oförutsägbara effekter. De "ska" ju"stöka med hjärnan" men de kan göra det på ganska underliga vis.
(I synnerhet epilepsimedicin vet man ibland inte ens vad det är den påverkar bara att den verkar fungera, både mot ep och depression/annan psykisk ohälsa.
Alla potenta läkemedel kan förstås ha biverkningar men en del har mer logiska och förutsägbara än andra.)

snowy00
2025-03-17 16:30
1

#13:

Ja, det är verkligen skönt! Har varken behov av huvudvärkstabletter eller kiropraktorn mer (iaf inte lika ofta).

Jag tänker att eftersom nya medicinen används mot Parkinson också (står det i bipacksedeln), så kanske den på något sätt påverkar mina ofrivilliga rörelser på samma sätt..🤔 Men det är ju bara spekulationer. Det enda jag egentligen märker är dess väldigt goda effekt på dessa rörelser som jag har.

Det bekräftar också att huvudvärken kommer av att jag måste spänna emot dessa rörelser av mitt huvud, eftersom värken försvinner så fort rörelserna minskar till nästan inget.