Den där attans migränen
Som så många lider av även jag så jag tänkte dela med mig av min egen erfarenhet att undvika faror som framkallar mina anfall.Nu är det ju olika från person till person men detta fungerade för mig och hittar man sin orsak till varför kan man lindra mycket.
Jag är känslig för dofter,ljud och ljus.Dofter kan vara allt från terpentin till viss matlagning, måste undvika att visstas där man tex griljerar en julskina.Matlagningstokig som jag är så fick jag lära mig vad jag skulle undvika i olika kryddblandningar.
Kunde tex inte äta vitlök blandat med tomat i olika rätter men den biten har försvunnit och jag fixar och donar med väldigt kryddstark mat.Tror mycket kom ur den stress jag levde med när jag körde tunnelbana men numera är livet lugnt helt utan stress vilket också bidrog till att migränen sällan kommer med sina anfall.
Ljus kan vara en riktig bov och där fick jag lära mig att använda solglasögon för att undvika ett nytt anfall.Kan inte se på en vit dörr om solen ligger på eller vit snö men med mörka glas då fungerar det bra.
Det jag gjorde var helt enkelt att plocka bort delar som orsakade migrän.Lyssnar inte på hög musik och kan inte höra vissa skarpa vassa ljud som tex när någon står och diskar då skriker knoppen och anfallet är snart på plats.
Mitt tips är att lägga märke till om vissa situationer utlöser migränen,vissa dofter,ljus eller mat och att helt enkelt undvika dessa då kan man få ner antalet anfall mycket.
Vi drabbas av olika former av migrän så det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig men lägg märke till om migränen uppstår med vissa saker,det kan vara ett rum med mycket folk som pratar det klarar jag inte av då åker jag dit direkt.
Man kan undvika många om inte alla anfall men vi kan minska dom genom att komma på olika orsaker och undvika just dessa.
Några tankar till er som lider för jag vet hur det är,uch och fy vad klen man blir och jag hoppas även ni kan hitta vilka bovar som ger näring åt era migränanfall.Numera har jag sällan men förr kunde det vara flera gånger i veckan och låg sjuk allt från en till tre dagar och kan jag undvika eländet så gör jag det så gott det bara går.
Kramen på er 
Mycket bra inlägg. :)
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
Bra skrivet!
Jag lider också av migrän och stress och hormoner är några utlösande faktorer här samt parfym är en riktig plåga.
känner igen mig i det mesta vad ts (redan avregistrerad?) skrivit. tyvärr så kan jag inte undvika ljud, ljus och dofter, jag måste ju till jobbet.. det är inte kul att behöva medicinera mer för att kunna jobba, tycker jag har tillräckligt med mediciner, men vad gör man?
Tack för tipset.