Barn med huvudvärk
Min mellersta tjej kan ha ont i huvudet flera gånger i veckan. Oftast under skoldagar. Hon har fått värkmedicin och då har det lättat. Vi pratade med skolläkaren men han ville att vi skulle ta en egen utredningstid om detta om det fortsatte. Men nu har det inte varit speciellt mycket. Skall man ändå gå och ta reda på vad det kan vara?
Har det inte varit alls något mer eller har anfallen bara minskat i antal?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Vi var till skolläkaren i början av december. Nån gång efter det kom det någon huvudvärk men sen har det inte varit nån mer gång.
Kan det vara så för att det har varit lugnare i skolan innan jullovet?
Hur gammal är din mellaresta tjej?
Hon fyller 8 om en vecka. Det har varit lite lugnare jo i skolan före jullovet.
Hon är så pass ung, så jag tycker att du ska gå vidare med en utredning, för hennes skull.
Skriv gärna en huvudvärksdagbok om hon får fler anfall när skolan sätter igång igen, för att se om det är något speciellt skolämne, eller några speciella dagar som huvudvärken kommer. Be läraren anteckna tidpunkt och ämne om hon berättar för läraren, för att kanske se ett mönster.
Vart i huvudet har hon ont? I pannan, på sidan, i hela huvudet etc?
Mår hon illa då eller har minskad matlust?
Blir huvudvärken värre vid ansträngning?
Blir hon blek, medtagen?
Ja, allt är av intresse och med huvudvärksdagbok går utredningen snabbare och det är även en hjälp.
Oj vilka frågor. 
Jag har nog inte frågat specifikt om vart det gör ont utan jag har bara gett henne en tablett när hon sagt att hon haft ont.
Men jag skall ta och skriva upp i en dagbok mera noggrant.
Har tabletten hjälpt? 55 minuters verkan på alvedon/panodil, men högsta verkan efter 2 timmar.
Här ska du få en bra länk att läsa:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Huvudvark-hos-barn/
Jo hon säger att tabletten har hjälpt och hon har lekt som vanligt.
Tack för länken också. :)
Det är ju skönt. Men en utredning är nog bra hur som helst, så att man kanske får reda på vad som triggar.
När jag var i den åldern hade jag ofta huvudvärk, sedan visade det sig visst att jag behövde glasögon.
Har ni kollat synen på henne?
Kan ju vara där skon klämmer.

Tycker det är vanligt att man läser att barn i skolåldern får mer och mer huvudvärk. Mina småsyskon var likadana. Tror att de får för mycket uppgifter för deras ålder faktiskt.
Tycker barn-åldern ska vara mycket lek och inte bara plugg. Har man då ett barn som vill bara bra i skolan så ger det sig gärna uttryck i huvudvärk.
Ökar det i anfall när skolan börjar igen så tycker jag man kanske kan prata med läraren och fundera lite hur kursplanen är upplagd.
Tack. Synen var perfekt sist vi kollade.
Skall kolla sen när skolan börjar.

Då det gäller ett barn tycker jag absolut att man ska gå vidare med en utredning. Allt man kan göra för att lindra eller minska besvär hos barn är bra.
Så boka en tid för utredning.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Idag så började skolan igen. Huvudvärken kom men ganska långt efter att hon kommit hem. :(
Hjälpte det även idag med tabletten? vilken sort har du gett henne?
Tycker att eftersom hon är så ung så ska ni göra en utredning, för hennes skull.
Idag har hon inte fått någon tablett. Hon har inte frågat om en.
Okej. Har du frågat vart huvudvärken sitter och hur den känns?

Då verkar det ju vara stressrelaterat i samband med just skolan. Då bör hon ju egentligen inte gå på medicin utan få en annan sorts hjälp och utredning. Avslappningsövningar och liknande.
Jo nånting är det ju med skolan. Det dock en väldigt liten skola och i hennes klass så är det bara 8 barn så jag förstår inte hur det kan vara stressande.
har hon lätt för sig i skolan? det finns elever som tycker att själva inlärningen och kraven på att klara uppgifterna är stressande och de kan ha svårt för det. har en tjej själv som hade svårt i skolan, men lärarna tog aldrig itu med det tyvärr.
Hon brukar göra alla uppgifter snabbt för hon vill hinna först. Det enda hon har svårt för är att läsa. Hon kan läsa men det går väldigt sakta ännu.
#23 det tycker jag låter som ett skäl art få huvudvärk.. Prata med skolsyster ellee hälsoteamet om det finns en sådan i ert skolområde. Eller kanske prata med bup? Npgot jag har fått lära mig är att de är jättebra att ha att göra med. Tycker art du blrjar med skolsyter, inte bara stoppa i henne huvudvärksmedicin. För vår del kom det fram en hel del genom samtal, lycka till!
Hon går hos en skolpsykolog (av andra skäl) varannan vecka och det har inte kommit fram något för då hade psykologen kontaktat oss i såna fall. Vi var till skolläkaren i höstas och dom gjorde inte så mycket. Dom sa bara att beställa en tid till Hälsocentralen. Det gick över för en tid så vi ringde aldrig. Men som sagt så har det börjat igen.
oj, förlåt för alla stavfel, när jag skriver på mobilen, så blir det lite hursomhelst
men får skolpsykologen säga allt som barnen delger dem? jag vet faktiskt inte, så det är intressant om någon vet hur det är. jag var närvarande på mötena på bup, och jag fick reda på mycket jag inte visste, och jag är jätteglad för att vi kollade upp huvudvärken. mycket föll på sin plats. och dottern var nog mest lättad över att få orskaken till huvudvärken..
Nä hon säger inget men om det är något fysiskt fel så borde hon ju tala om det så vi har en chans att kolla upp det.
Ja, jag vet inte vilka mer råd du.kan få..
Skall komma mig för att ringa imorgon bitti men glömmer allt som ofta bort det när det är så mycket att göra innan vi skall iväg. Sen när jag kommer hem så har jag glömt bort det och sen går det hela dagen tills hon kommer hem. 
Har hon för stora krav på sig, grupptryck i skolan. Ingen mobbning etc.
Nä jag tror inte att hon har för höga krav men jag vet ju inte hur undervisningen går till så jag kan inte säga 100% att jag vet.
Det var lite "mobbing" i början då en kille retade henne om hennes vikt. Det är utrett sen länge tillbaka så det borde ju inte vara det som spökar?
Kanske det är syskonen här hemma som är "problemet". Dom är i luven på varandra hela tiden och hon har ju uttryck vid flera tillfällen att få flytta.
barnen kan känna press, mer än man själv tror.. de är duktiga på att dölja saker och oftast så är föräldrarna de sista de berättar för. om hon själv har sagt att hon vill flytta så kanske det ska tas upp med psykologen också, skälen till det?
Skälen är för att syskonen är jobbiga och stör henne.
hur reagerar hon när hon blir störd, och vid vilka tillfällen blir hon störd? annars tror jag det är vanligt att syskon. kivas, och det brukar inte vara skäl till flytt.. och vart vill hon då flytta isåfall?
Hon kan mycket väl ha komplex för sin kropp när hon har gympa och duschar tillsammans med andra tjejer efteråt. Självklart tar hon åt sig av vad en pojke säger till henne om hennes kropp, det skulle väl du också göra? Saken är den att hon är liten och världen för henne är liten, hon har inte många att jämföra sig med och hon har inte samma fakta som du och jag har att en del är överviktiga av olika anledningar och att män gillar olika. Faktum är att de flesta män gillar kvinnor med kurvor än smala kvinnor. Och visst, pojkar då, ser modepelare, kataloger, personer i TV-serier etc och skaffar sig ideal, tyvärr, de har inte egna tycken ch viljor ännu, utan vad som är mode är också inne och snyggt.
Hoppas du inte missförstår vad jag menar nu. 
Och visst, jag får gärna migrän efter när det är lungt igen och kan koppla av lite. kanske är det t.o.m. så att hon kopplar av i skolan iväg från syskonen och att huvudvärken kommer som ett brev på posten?
Det finns som sagt många vinklar.
Antingen vill hon flytta till en kompis eller med mig. I början var det till kompisen och sen när jag flyttade så ville hon följa efter. Hon ville så gärna byta skola och allt för det var jobbigt fast hon har jättebra kompisar i hennes klass.
Hon blir oftast arg när någon kommer och stör. Hon får sällan en egentid (med en förälder) då det alltid kommer någon och stör med en massa frågor eller vad som helst. Även om vi har sagt att vi är med henne så kommer iaf minstingen och stör stup i kvarten som inte lämnar någon ifred.
hon bor inte med dig alltså? det kanske är det, hon saknar dig? ni kanske kan boka in en dag i veckan för egentid? den här åldern är väldigt känslig och det är nu alla funderingar om livet börjar.. snart är hon inne i puberteten, och det är inte lätt för någon unge tror jag..
Jag har barnen varannan vecka i vårt gamla hus så barnen slipper att flytta runt. Mannen jobbar ändå borta varannan vecka så han är inte hemma då barnen är med mig.
Hon älskar djur och vi skulle ha åkt och tittat på ett marsvin idag och hon blev så besviken att jag var tvungen att skjuta om den till helgen.
Ensam-mamma, missade du mitt inlägg #35? 
det kan ju vara så att det är situationen i sig, att vara med en förälder i taget, att få bekräftelse. ett djur kan nog vara bra :)
BusHanna: Jag missade visst ditt inlägg. Vet inte hur jag kunde missa den men men.
Det finns endast 3 tjejer i klassen inkl. hon själv. Hennes bästis är lika rund som henne och den tredje är ingen spinkis heller men inte lika rund som de andra två tjejerna i klassen.
Min dotter hon älskar mode och hon är himla duktig på att matcha sina kläder och vad som är snyggt och så vidare. Riktigt duktig faktiskt. Det är skillnad mot dom andra tjejerna jag har.
Kan ju vara så att hon slappnar av i skolan än hemma.
Ingen fara att du missade. 
Hon går i en liten grupp vilket jag tänker är för att hon behöver lugnt omkring sig? Eller så har hon det komfortabelt lugnt omlring sig, jämfört med hemma.
Nä gruppen är så liten eftersom det är en liten skola. 52 elever i hela skolan (1-6).
Jo det är nog lugnare i skolan är här hemma.

Det låter som din dotter sätter höga krav på sig då hon vill va först med vissa uppgifter. Det i sig skapar en stress för att inte va först. Den stressen byggs lätt på och sen är det igång.
Att sen varit med om förändring i familjen är också ett stressmoment så det finns många olika saker som kan ge huvudvärk.
När ni har egentid med henne försök att inte de andra barnen stör, det är så viktigt att få ha denna tid själv med föräldern. När man har tre barn så kan man ju omöjligt ta varsin utan nån hamnar lätt i kläm. Menar inget illa utan bara att så är det, har själv tre barn och vet hur viktigt detta är.
Skolpsykologen och även skolsyster har tystnadsplikt ditt barn ska kunna va trygg med att det hon säger stannar där. Såvida det inte är så allvarligt att man måste gå vidare med det.
Försök att lösa flickans fritid så bra att hon inte måste ta tabletter utan kanske kan få så mycket lugn och ro så hon slipper en massa huvudvärk. Hon är så ung att det är synd om hon måste äta medicin.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej. Jag hade jätte ont i mitt huvud när jag var mindre, då tog min mamma mig till lasarettet och vi fick veta att jag har migrän… vilket nu jag har nästan dagligen :( så jag tycker att du ska fa och kolla upp det för jag vet verkligen hur det känns…. ibland som att huvudet ska explodera hoppas hon börjar må bättre!
MVH Josefin.
Nä inte vill jag att dom skall säga något om vad dom pratar om utan hon kan ju säga att hon har huvudvärk eller nåt så jag kan kontakta en läkare. Så menade jag. :p Hon jag ju inte "reparera" en fysisk åkomma då hon inte är en läkare. :)
Inte så lätt att göra något med bara en för jag är ju ensam med barnen och kan inte lämna dom andra hemma för jag har en liten på 5 år som jag inte vill lämna ensam hemma. Storasyster går bra att lämna för hon är äldre.
Hon delar även rum med äldsta tjejen. Fast å andra sidan så har det blivit ändring på det med. En sover alltid bredvid oss vuxna som dom roterar varje dag. Har inte fler rum heller så barnen kan få ett eget.
Hon är en sån som gärna stannar inne än att gå ut och leka. Men på sommaren går det ju bra att vara ute mera.
Våran separation kom långt efter att huvudvärken bröt ut så det var inte den som påverkade till en början.