Hjälp med migrän
Har migrän då och då och väldigt ofta ont i huvudet.
Så sent som igår så hade jag sån pass migrän så att jag spydde och kallsvettades. Inte roligt alls.
Hur bär ni er åt då ni känner att ni håller på att få ett anfall eller det redan har slagit ut?
Migrän är så hemskt att ha.. Känns som att ingen förstår mig och mest tänker 'lite huvudvärk'.
Undrar även vart ni tycker gränsen mellan sprängingshuvudvärk och migrän går? Har igen diagnos men är helt hundra på att det är migränanfall jag fått X antal gånger.
lovisa
Jag tar första tecknan på allvar som ont i nacken eller lite ont i pannan etc så går jag på
steg 1 i migränbehandlingen då ser jag till att dricka mins 2,5dl gärna vätskeersättning alternativt någonting annat bra. I denna veva masserar jag stället som gör ont med min minimassageapparat och ser till att ta det lugnt och försöka slappna av.
Funkar inte detta, eller värken redan är värre så går jag på
steg 2 som är (paracetamol) 1g panodil/alvedon + (imflammationshämmande) 400mg Tradil. Panodilen tar 55 minuter att verka och Tradilen börjar verka på 15 minuter. Men högsta veffekten brukar vara 2 timmar efter dosen. Har jag ännu inte druckit så dricker jag 2,5dl vätskeersättning eller annat bra till medicinen. Tradilen sitter i 8-12 timmar, 10 timmar på mig. Maxdos panodol/alvedon per dygn är 4000mg = 4g och Tradil är 1200mg.
Blir det fortfarande värre så går jag på
steg 3 i behanlingen, i mitt fall 2,5mg Zomig Nasal som jag sprutar upp i näsan och försöker sitta framåtlutad i 15 minuter då medicinen tas upp i nässlemhinnan. Efter denna tid brukar man känna att medicinen ger någon effekt. 1 timme märks markant skillnad och efter 1,5 timma är migränsymtomen bortblåsta för mig. Zomig sitter i 6-7 timmar men maxdosen per dygn är 10mg.
Någon gång har jag fått 2 timmar efter nässprayen gått på
steg 4, 2,5mg Zomig Nasal igen ifall inte första dosen haft tillräcklig effekt.
Ska jag iväg på någonting eller anfallet redan är i full gång så går jag på steg 3 på en gång plus vätska och mat. Kan stoppa i mig 1g panodil + 400mg Tradil för ökad effekt.
Kom ihåg att proteinrik mat är bra vid migrän, minst 100g av någonting proteinrikt, men att äta vid medicinintag gör att medicin som tas i magen tar längre tid att komma ut i kroppen…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tack så mycket!
Dock har jag blivit avråd att äta så mycket alvedon och liknande i och med att jag i ca 2 år var tvungen att ta minst en för att klara dagen då jag jämt har huvudvärk, vid 2008/2009 slutade jag med detta och tar nu värktablett så sällan som bara möjligt, vilket blir varannan/-tredje vecka..
Sedan är jag ofta stel i nacken, har även lite översynt öga = får ibland huvudvärk pga det så svårt att veta när det bara är vanlig huvudvärk eller migrän på gång..
lovisa
Att du inte använder glasögon eller lins då?
Jag använder glasögon för det mesta då jag läser, sitter vid datorn och så - dvs då jag behöver dom för att inte överanstränga ögat och få huvudvärk men ibland slarvar jag med att ha dom och får lite värk i huvudet.
lovisa
Vem avrådde dig från att äta så mycket som en alvedon om dagen?
Om man behandla nacke, kan de flesta migrän bota.
#5 Skolans sjuksyster och mina föräldrar.
lovisa
#7 ta kontakt med läkare. de kan ge dig råd och recept om du behöver det. vet inte hur gammal du är, men har dina föräldrar inte sökt hjälp för detta åt dig?
Det var bra att dom bad dig hålla inne på alvedonet, då detta i sig kan ge läkemedelshuvudvärk om man behöver använda det dagligen i långa perioder (gäller flera olika sorters läkemedel, inte bara alvedon). Viktigt att detta uppmärksammas då många missar det. (Det vore en bra artikel förresten
)
men det vore ju bättre/bra om en utredning gjordes och inte bara drar in alvedonet, om hon mår sämre av det.
Steg ett är oftast numera att testa så att det inte är läkemedelsframkallad huvudvärk och det är jättejobbigt att gå igenom denna period och många blir både arga och frustrerade men det är ändå ganska befogat att prova tycker jag då man numera vet att det kan bli en ond cirkel av att äta mycket värktabletter och dessutom generera mer huvudvärk.
Så man kan säga att det är ett steg i en utredning.
/Maria
Har varit hos min husläkare och kollat men har bara fått ta blodprovet (då jag även alltid är trött), kollat reflexer och sånt och kollat synen sedan ba: Nä inget hittat använd läsglasögon då du sitter vid datorn och läser.
Jag är femton år och går i nian så är en hel del plugg och högt tempo så att ibland inte kunna plugga och gå hela skoldagar pågrund av huvudvärk suger, det är även en viktig tid framför mig nu i vår med gymnasieval och nationellaprov nästan varje vecka = jag kommer säkert ha mycket mer huvudvärk än vanligt.
Men har känts som med alla vuxna jag pratat med att 'lite' huvudvärk löses med mer sömn och glasögonen.
Jag sover i överlag dom timmar jag behöver och mest av alla mina kompisar.
lovisa
Jag blir alldeles ledsen över att du har så mycket migrän/huvudvärk och så tidigt i livet. Mår du egentligen bra för övrigt?, eller kan detta vara ett kroppens sätt att ge uttryck för något annat som är fel?
Om det inte är gjort redan så tycker jag att du ska be om blodprover både för normala vitaminer (A,D,E+B12) och sköldkörteln och blodsocker. Det finns ju andra möjligheter än trötthet, men du kanske måste vara lite tuff i dina krav.
Alvedon är inte den nödvändigt bästa värkmedicinen, dock bäst för dem som har problem med magslemhinnan/magsafter och får ont av typ magnecyl som dock är en naturlig medicin av/med salicylsyra som ursprungligen kommer från pilträdet.
Jag har haft såhär sedan jag gick i femman (går i nian nu) så det har ju börjat bli en vardag som man på något sätt accpecterar och det känns lite overkligt då man orkar en heldag med full energi för att man inte har huvudvärk.
Jag är i övrigt frisk, har ett VSD, men det är inget som ger mig men annat än att jag har haft en nedsatt immunförsvar som liten och aldrig kunnat gå på någon riktig sport vilket gör att nu då jag har starkare immunförsvar har svårt att idrotta som normala tonåringar men jag försöker hålla igång och jogga och har i 8 år ridit minst en gång i veckan.
Så mitt hjärtfel påverkar mig inte alls egentligen.
Annars är jag frisk. Får extra huvudvärk i samband med stressigt i skolan (har även väldigt svårt att koncentera mig så blir lätt stressad) och mens.
Jag kan även ha lågt blocksocker i och med att jag är väldigt tunn i kroppen med lång (över 170 cm) så det svartnar ofta för ögonen då jag ställer mig upp och så.
Vad rekommenderar ni för värktabletter för den huvudvärken jag ofta har? Och när jag känner att det slår över extremt så jag spyr?
lovisa
Vet även att jag har väldigt spända käkar som ger mig huvudvärk men det är pga bettfel som håller på att regleras i och med att jag har tandställning just nu.
lovisa
#13 har man astma så ska man undvika inflammationshämmande medel som treo, naproxen mm. en del klarar dem, men många gör det inte. bara en liten parentes. :)
Jag tycker du är tillräckligt gammal för att börja behandlingen med steg 1:
1g paracetamol (alvedon/panodil) + någon form av antiinflammatoriskt:
(Ibuprofen/Ipren, Tradil, Naproxen, Voltaren, Treo, Magnecyl…)
Vissa antiinflammatioriska kan vara elaka på magslemhinnan, då kan man ta Omeprazol samtidigt som tabletten, det kan hjälpa.
Hjälper inte detta prova en triptan i steg 2:
Tex Sumatriptan tabletter.
Får du snabbt migrän kan du behöva Zomig Nasal nässpray som börjar verka redan efter en kvart.
#14 jag tycker att du ska prata med en läkare eller annan sjukvårdskunnig, innan du börjar experimentera med läkemedel.
#16 Jag har astma och har aldrig haft något problem med dessa mediciner kan jag säga. Så det är väldigt individuellt. Jag har kört igenom hela listan utom treo/magnecyl och starka narkotikaklassade.
#19 det är individuellt, men det står även på bipacksedlarna att man ska undvika såna medel om man har astma. också bra att veta att man kan få reaktioner på dessa. man ska alltid tala om för sin läkare om man har astma, om man ska prova nya läkemedel. träffade en läkare en gång som verkligen ifrågasatte om jag fick astma av diklofenak, jag höll på ramla av stolen, så oförskämt tyckte jag. och en annan läkare förstod direkt och undrade varför jag fått den medicinen utskriven, och satte en varningssymbol på min journal så att andra läkare ska uppmärksamma detta. sen mår vi naturligtvis olika av astman, men man ska vara medveten om att man kan få reaktioner, och prova sig fram om man ändå vet riskerna.
#20 Ja visst är det individuellt, men jag tycker man ska prova iaf, och att man är medveten om risken så att man inte står utan astmamedicin när man tagit medicinen.
#21 och jag tycker att man kan prova om man är medveten om riskerna, men börja med en låg dos, halvera tabletterna för att känna sig för. men om man har väldigt stora problem med migränen, som kräkningar, då kanske man behöver andra medel, jag tycker att man ska prata med vården om man vill testa något läkemedel som man är osäker över, och en läkarkoll kan alltid vara bra! :) själv provar jag aldrig mer ett nytt läkemedel som kan vara negativt för astmatiker.
Såhär står det på triptanen Zomig Nasal.
Ta inte Zomig Nasal om:
Du är allergisk (överkänslig) mot zolmitriptan eller något av övriga innehållsämnen i Zomig Nasal (se avsnitt 6: Övriga upplysningar).
Du har högt blodtryck.
Du har eller har haft hjärtproblem, till exempel hjärtattack eller kärlkramp (bröstsmärta framkallad av motion eller ansträngning), Prinzmetals angina (bröstsmärta vid vila) eller hjärtrelaterade symtom såsom andfåddhet eller tryck över bröstet.
Du har haft en stroke (slaganfall) eller kortvariga stroke-liknande symtom (TIA, övergående cirkulationsstörning i hjärnan).
Du har allvarlig njursjukdom.
Du samtidigt tar vissa andra läkemedel mot migrän (innehållande till exempel ergotamin eller substanser som liknar ergotamin, såsom dihydroergotamin och metysergid) eller annat migränläkemedel tillhörande gruppen triptaner. Läs avsnittet ”Användning av andra läkemedel” för vidare information.
Om du är osäker på om något av ovanstående gäller dig, rådfråga läkare eller apotekspersonal.
Var särskilt försiktig med Zomig Nasal:
Tala med läkare innan du använder Zomig Nasal om:
Du tillhör riskgruppen för att få ischemisk hjärtsjukdom (dåligt blodflöde i kranskärlen). Risken är högre om du röker, har högt blodtryck, höga kolesterolvärden, diabetes eller om någon i din familj har ischemisk hjärtsjukdom.
Du har Wolff-Parkinson-Whites syndrom (ett slags rubbning av hjärtrytmen).
Du har eller har haft leverproblem.
Du har huvudvärk som inte liknar din vanliga migränhuvudvärk.
Du tar något annat läkemedel mot depression (se ”Användning av andra läkemedel” senare i detta avsnitt).
Satt och läset annat på iFokus och trillade sen in här..
Jag har haft migrän sen jag va 9år gammal och är idag 30år. När jag va 9år visste jag inte att det va migrän. Jag har flera gånger varit hos läkare och bara fått veta att det är vanlig huvudvärk.
I sommras fick jag äntligen hjälp..
Nu äter jag betablockare 3ggr per dag. Har lågt tryck sen innan så det är ännu värre nu. I början hjälpte det, nu hjälper det inte alls.. =/
När jag känner att det är på väg så tar jag zoomig nasal ( den starkare dosen). Förhoppningsvis så tar det min migrän och håller det i schack tills jag jobbat klart för dagen. Ofta kommer attackerna i skov. Dvs dom kommer minst 1ggr per dag i flera dagar, sen kan det va ok 1 vecka eller 2, sen är det dags igen..
Jag försöker vila så mycket det går när jag är inne i ett skov. Men det är inte så lätt när man är egenföretagare och är runt i hela Sverige och jobbar.
Ska nu boka tid hos läkaren för att få bytt betablockaren till något annat.. Och även för att få bättre akutmedicin.
Konstigt detta med betablockerare om man har lågt blodtryck!
Verkar definitivt inte vara genomtänkt!
Nu har jag haft anfall 2 dagar på sträck, så förfärligt ont det gör, känns som om livet sönderfaller, ingen ork eller lust till någonting.
Hur kommer man vidare i livet?
Är så otroligt trött på att bara ha det att se fram emot, mera värk, mera migrän.
yvonnel - Vet exakt hur du känner. Har också nått en återvändsgränd med mitt mående… Är så less att aldrig få må bra och vara glad och lycklig.
#26 Man kommer vidare. Tro det eller ej.
Jag har som sagt haft huvudvärk sedan barn och jag försöker ta vara på de bra dagarna så myket det går för jag vet att det kan bli timmar i sängen med rullgardinen nere och spannen bredvik.
Emellanåt har det varit riktigt tungt men det har gått ändå.
Tack och lov så börjar min huvudvärk att ge med sig en aning.
Nu har jag ju haft en annan typ av värk de sista åren då jag fått en hjärntumör men jag har ju Migrän i botten så det har så att säga blivit dubbelt upp.
Jag hoppas bara på att Migränen kommer att avta nu när jag är i klimakteriet och det verkar vara så. Anfallen är inte lika starka eller långa som förr.
/Maria