Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 8665 ggr
_Charlie
0

Hjälp! :(

Som några av er vet lider jag av kronisk migrän dagligen. Det har pågått sedan jag var omkring 11 år då jag fick  några anfall i månden. Det ökade sedan gradvis till att idag alltid finnas där när jag vaknar, och nu är jag inne på mitt 26 år.

Inga mediciner har hjälpt, och jag har provat allt från glasögon till betablockare, till fjuttmediciner som voltaren osv till epilepsimedicin. Inget har funkat.

En dag för några år sedan köpte jag Zomig nasal i ett desperat försök och till min förvåning var migränen borta efter en timme och jag kunde fortsätta min dag som vanligt, om än något medtagen.

Jag fick ut detta på recept och har sedan dess startat min dag med en dos 5mg Zomig nasal, och med tiden har även min medtagenhet efteråt minskat då jag tagit dosen i ett så tidigt skede varje morgon att det inte hunnit bryta ut.

De gångerna anfallen verkligen hunnit bryta ut under de senaste åren har varit väldigt få, och så också medtagenheten.

De senaste dagarna har jag dock upplevt något nytt för mig, som oroar mig väldigt mycket. Jag har fått en jobbig huvudvärk som påminner om migränen men ändå inte, den sitter mer centralt uppe på hjässan och befinner sig på båda sidorna.

Jag har fått öka mina doser Zomig till kanske 2 stycken under morgonen och en under eftermiddagen/kvällen. Jag tycker ändå inte att besvären försvinner.

Huvudet känns väldigt tungt, och jag känner mig dåsig och yr. En väninna till mig berättade att hennes mor precis varit på vårdcentralen för ungefär samma besvär, och fått veta att det för henne berodde på ett kraftigt virus.

Jag kände mig jättedåsig i går och sov mellan 15 och 19, somnade sedan för natten vid 23 och vaknade vid 6.45 med ett fruktansvärt anfall som fick mig att kräkas vid minsta rörelse.

Jag tog mig ut i köket och fick tag i min sista dos Zomig och jag tog och la mig ner igen och sov vidare till 10. När jag vaknade var det värsta över och jag behövde inte kräkas vid minsta rörelse, men tungheten och trycket finns kvar, och jag känner mig ännu väldigt dåsig i huvudet och väldigt yr.

Jag förstår inte vad det beror på, jag har nu tagit ytterligare en dos Zomig och 2 Bamyl koffein. Jag känner mig som en vandrande knarkare och att ringa VC känns avlägset då de aldrig har några vettiga svar till mig.

Detta blev långt, men om någon orkar läsa igenom det och kanske har något råd eller någon tanke om vad det är för något jag drar runt på just nu vore jag väldigt tacksam.

stjärnan
0

hej!

vet inte om detta kan vara till hjälp, men har du provat att gå  till en kiropraktor?

jag har själv spänningshuvudvärk efter en wiphlash skada den sitter på sidorna av huvudet och mitt på hjässan, jag blir yr kan se lite suddigt emellanåt…men när jag varit hos kiropraktorn försvinner besvären i minst 2 månaderGlad

_Charlie
0

Kan tillägga att jag inte är den bästa på att äta men jag tar iaf min multivitamin varje dag. Och försöker få i mig lite vitaminer i form av röd paprika på de 4 smörgåsarna jag äter om dagen.

Jag har dock alltid varit knäpp när det kommer till mat och har inte upplevt detta förut.

Nu tryckte jag dock i mig 2 dl fil och en halv banan, mitt första mål mat idag då jag inte kunnat äta tidigare.

_Charlie
0

#1 Hej! Jag har inte besökt en kiropraktor, däremot gick jag regelbundet en gång i veckan till en naprapat som masserade, klämde och knäckte rygg och nacke på mig då jag låste den långa muskeln som går från skuldran upp över axeln och fästs i bakhuvudet.

Smärtan i muskeln försvann men inte migränen.

JohannaEkroth
0

Har du provat att sova med huvudet högt?

Igår vaknade jag 3:e morgonen med huvudvärk i pannan och en dov ond huvudvärk i hela skallen och oerhört trött så man bara vill somna om. Jag har märkt de gångerna att jag mår bättre i huvudet om jag höjer huvudet, sitter, stäler mig upp etc… Zomig dödar denna typ av huvudvärk, men igår kände jag mig konstig hela dagen.

Så inatt testade jag att sova lutad halvsittande mot en massa kuddar upppallade så att mitt huvud var minst 25 graders lutning från kroppen. Inte så att jag sov med nacken i konstig vinkel, utan nacken rak och kuddarna uppallade redan från mitten av ryggen om du förstår hur jag menar.

Läste om att har man Hortons och är inne i en anfallsperoid så ska man sova med huvudet högt för att minska på trycket i skallen… Så jag tänkte, jag kan ju prova. Det skadar ju inte.

Och idag är jag huvudvärksfri. Frisk luft med fönstret öppet på toa och i sovrummet så det cirkulerar, varmt täcke… Och huvudet högt.

Alltså beror den sortens huvudvärk på ökat tryck i skallen. Och nej, jag har ingen hjärntumör. Jag var på CT av hjärnan i höstas och det visade inget särskilt.

Migrän är ju svällda blodkärl bland annat och antar att trycket blir ännu värre om man får allt blod i skallen.

Senast jag tog HV-mediciner var igår morse och kl 08 tog jag Tradil 400mg + 1g panodil och kl 09 tog jag 2,5mg Zomig Nasal.

De mediciner är de jag brukar ta på kvällen. Atarax vid 19 för att minska oro och göra mig lugn. och 375mg Magnesium vid sänggåendet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

_Charlie
0

Hej Hanna!

Jag har inte provat att sova högt, jag har sedan flera år tillbaka problem med nacken och kunde under 3 års tid inte använda annat än de obekväma nack-kuddarna som är hårda och obekväma, annars hade jag som nackspärr dagen efter.

Jag har precis börjat använda vanlig kudde igen och sover då med 2 stycken, men jag är en sido-sovare, funkar det höga läget om man inte sover på rygg?

I normala fall fixar jag ju migränen eftersom den försvinner på morgonen efter medicin, men detta trycket jag haft nu de senaste dagarna, och framförallt yrseln och lite suddigt seende är riktigt jobbigt.

Jag röntgade huvudet för 2 år sedan och då syntes inga förändringar.

JohannaEkroth
0

Om du pallar upp hela bäddmadrassen kanske du kan ligga på sidan? Tänk hur sjukhussängar funkar…

Fast huvudvärk som förändrar sig ska man alltid söka för iaf när symtomen är nya. Om du inte blir hjälpt av att sova med huvudet högt för att minska trycket…

Märker du om det blir någon skillnad med värken i huvudet på om du ligger ner eller sitter/står upp?

_Charlie
0

#6 Jag tycker det blir bättre när jag ligger ner, eftersom huvudet är så tungt. Just den här tyngden i huvudet har jag inte varit med om förut. Jag har ont men inte så mycket, värken är inte så jobbig, det är mer tyngden i huvudet och dåsigheten/yrseln som är jobbig.

Maria
0

#7 Får man en förändrad huvudvärk så ska man söka vård.

/Maria

_Charlie
0

#8 Ja fortgår det får jag ringa VC. Min erfarenhet av vårdcentralen är dock bara skit och pannkaka och aldrig har jag fått rätt hjälp så man är inte direkt pigg på att betala pengar för att inte få några svar.

Maria
0

#9 Har du blivit ordentligt utredd av en neurolog någon gång? Annars vore det nog på tiden för en remiss.

/Maria

JohannaEkroth
0

Du måste vara ärlig när du ringer VC. Berätta att din huvudvärk har förändrats. Berätta att du är orolig för att du känner inte igen detta.

Du har inte kvavt inne? En promenad eller stund ute i friska luften brukar vara skönt. Eller en sval dusch kan pigga upp ett trött huvud.

_Charlie
0

#10 Nej det har jag inte. Det längsta jag kommit är till en hjärnröntgen, när den visade att allt var fint fick jag en lapp till landstingets sjukgymnaster och "du kan ju fundera på sjukgymnastik" hej då.

_Charlie
0

Jag ringde VC nu ändå för att höra vad de tycker men telefontiderna var slut för idag. :-O

Maria
0

OK. Du har i alla fall fått gjort en röntgen av huvudet.

Jag tycker ändå att du ska begära att få komma till en neurolog då du har dagliga besvär med huvudvärk.

Det behöver inte innebära att man hittar något utan mer för att utesluta annat.

/Maria

_Charlie
1

#14 Ja jag ska ta upp det med dom, tycker det är lite konstigt att ingen remitterat mig till en neurolog tidigare, med tanke på hur länge detta pågått.

Maria
0

#15 Ja, hoppas du får hjälp. På vissa ställen kan man söka sig direkt till neurologen om jag inte har fel. Det kan ju vara värt att kolla.

/Maria