Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettmigrän
Läst 14819 ggr
JohannaEkroth
2011-12-21 16:58
0

Migrän

Är du besvärad av migrän?

Hur är ett typiskt migränanfall för dig?

Vilket är ditt bästa knep för att bli av med migränen?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2011-12-28 23:51
0

Puttar denna. Kyss

[sacredspirits]
2011-12-29 16:14
0

Ett typiskt anfall för mig är en äckehuvudvärk som framkallar illamående och kräkningar.Förut kunde jag innan anfallet kom igång ta en huvudvärkstablett men eftersom jag inte äter någon form av medicin över huvudtaget får jag undvika vissa faror som framkallar migränanfallet.Tog jag tex alvedon i tid kunde det lindraoch ibland bromsa inna anfallet satt fart.

För mig kan detta pågå från en dag till tre dygn.Jag kan inte se ljus utan måste ha mörkt omkring mig.Det minsta ljud är som att slå två symbaler intill öronen alla svartnar gungar och huvudet skriker.

Äckehuvudvärk kan jag med ord inte förklara men är inte som en vanlig huvudvärk .Många vet jag får ont på ett visst ställe men för mig finns denna otäcka känsla lite överallt men kan hamna mer eller mindre i pannan och bakhuvudet.

Jag blir redigt sjuk helt enkelt och är glad jag hittat vägar som gör att det sällan kommer numer men ett misstag och poff migränen på plats .

jj11
2012-01-15 19:51
0

Migrän för mig sitter nästan alltid i vänster tinning. Det känns som om mitt vänsteröga ska trilla ut ur huvudet. Ibland mår jag illa, men det va vanligare förr. Nu får jag så ont så att jag tror att något gått i sönder i huvudet på mig. Det är "trevligare" att bryta armbågen än att få ett migränanfall. Ofta tar jag min medicin direkt. Innan snålade jag för att den är så jäkla dyr.. Men det blir dyrare att va däckad en 1vecka.

När jag tagit medicin så släpper det ofta inom 1 timme, för att sedan återkomma nån timme senare. Eller dagen därpå.. Så håller det ofta på i någon dag, för att sedan bara va "vanlig" huvudvärk och trötthet i ungefär en vecka. Efter det brukar jag va ok i ungefär 2 veckor, för att starta om från början igen.

När jag va gravid med barnen (har två st) så va jag i princip helt symptomfri.. Dock är det ju ingen lösning att va gravid hela tiden.. ;-)

[Lillfjanten]
2012-01-24 06:26
0

har inte haft migrän nu på ca 3 veckor, helt otroligt! men vad det beror på, det har jag ingen aning om.. peppar peppar..

Senga
2012-01-25 15:20
1

#4 Så skönt! Hoppas du får fortsätta så! Glad

Min migrän tycks vara av den lindriga arten, så till vida att jag ofta kan skjuta den framför mig om det kniper så att jag kan göra klart vad jag nu håller på med. Men när jag inte orkar hålla bort den längre bultar det i ena halvan av huvudet. Man skulle kunna dra ett streck från hakspetsen över hjässan ner till nackgropen. Så distinkt är migränsmärtan. Ofta kryper den över till andra sidan efter någon timme. Ögonen värker och det skär som knivar i dem. Märkligt nog i bägge två, trots att själva huvudet är så ensidigt. Jag har ont i munhålan också. Uppe i gommen. Någon mer som har märkt det?

Nå, den varianten är "lindrig" men väldigt tätfrekvent. Flera gånger i veckan. Sen i november-december ca 5 dagar i veckan. Fast senaste två veckorna har jag haft två omgångar med noll huvudvärk under 2 dygn vardera gången. Då mår man nästan som en prinsessa. Tyvärr värker kroppen som kompensation. Och det är dygnet runt och en helt annan historia. Tror jag.

Men ett par gånger om året ca åker jag dit på den värsta sorten som däckar ögonblickligen. Spyr och huvudet går i kras.

När jag går flera dygn i streck har jag märkt att det är svårt att få i sig mineraler och vätska tillräckligt mycket. Jag kissar varannan timme, och är snustorr i munnen. Då brukar jag ta vätskeersättning för att komma i balans. Ofta fungerar det bra. OCh så kör jag Yoga när det värsta klingar av, för att få loss axlarna som låser sig totalt under huvudvärken.

[Lillfjanten]
2012-01-25 19:31
0

#5  ja, det känns fint! men nu har jag problem med knäna istället sedan några veckor, så det är ju alltid något som bråkar :) det måste vara hemskt att kräkas av huvudvärk, jag har inte varit där och hoppas slippa det. vad gäller vätska, så dricker jag mer vatten nu än någonsin, och jag tror att det beror på modifast som jag äter/dricker två ggr om dagen. tänkte försöka mig på en lite nyttigare linje, och då kanske blodtrycket faller lite också. men törstig blir jag, och det blir mycket spring på toa (får väl skavsår snart Flört)

JessieS
2012-01-25 23:54
0

Det börjar med att jag känner mig hängig, får mer saliv i munnen (jag vet inte om det beror på att det produceras med saliv eller om jag sväljer mindre), jag mår lite illa och det trycker i huvudet. Efter ett par timmar så börjar jag få ont i vänstra ögat och smärtan blir värre men jag har bara ont i vänstra sidan av huvudet. Det är nu jag brukar ta en tablett eller så går jag och lägger mig och hoppas på att jag kan somna.

Jag mår sämre av biverkningarna från tabletten än av migränen så därför tar jag inte tabletten så ofta, jag går och lägger mig istället med dubbla täcken och mörklagt rum. :/ Usch.. Jag har inte så svår huvudvärk. Om jag trycker på tinningen så gör det inte så ont så jag brukar sitta och trycka där och ovanför ögat, alltså jag trycker ovanför ögat i ögonhålan eller vad jag ska säga.

jj11
2012-01-27 09:35
0

Igår va jag hos min läkare.. Ska nu trappa ner på inderalen, den hjälper ändå inte. Sen fick jag ny migränmedicin. Men han skickade mig också vidare till neurokirurgen. Han ansåg att jag led av svår migrän och att det va bättre att en migränexpert kollade vidare på det.. =) Så jag är superglad. Kanske kan jag få nån supermedicin nu som gör mig symptomfri.. Eller man kan ju hoppas i alla fall..

Senga
2012-01-28 12:24
0

Men kirurgen!? Det låter ju som operation? Förvånad

jj11
2012-01-28 16:09
0

Det heter visst så dit jag ska.. tror inte det är operation. Tror mer det är en titel på han jag ska träffa eller själv avdelningen man ska till. Noll koll i alla fall.. Är nog samma sak neurologen.

Maria
2012-01-30 08:07
0

#9 Jag blev också fundersam när du skrev neurokirurgen. Jag själv har i flera år varit patient på neurologen men när det blev dags för operation fick jag träffa neurokirurgen och jag har haft återbesök till kirurgen efter operation.

Neurologerna är de som bäst kan Migrän. Kirurgerna är de som utför själva "grovarbetet" när det kommer till operation och man opererar inte för MigränFlört

Numera så är det neurologen som följer upp mig.

/Maria

Senga
2012-01-30 12:26
0

#10 Ja, då får vi väl se vad som händer. Återkom gärna!

[Lillfjanten]
2012-02-07 15:31
0

har fortfarande inte haft någon migrän, det känns så overkligt! så här länge har jag inte varit utan huvudvärk sen.. ja, jag vet inte hur många år faktiskt.. *glad*

JohannaEkroth
2012-02-07 15:45
0

Lillfjanten - Hoppas det håller i sig. Migrän brukar komma i perioder då det är oftare och perioder då man är helt fri.

Hur gammal är du?

[Lillfjanten]
2012-02-07 15:53
0

#14  jag har inte varit utan huvudvärk i mer än 10 dagar på många många år. Åldern har inget med det att göra tror jag Flört

JohannaEkroth
2012-02-07 16:16
0

Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men migrän brukar oftast försvinna i klimakteriet.

[Lillfjanten]
2012-02-07 16:23
0

#16  okej, ja där är jag inte ännu iaf :)

Maria
2012-02-07 16:24
0

#16 Oftast är det så för migrän har mycket med hormoner att göra när det gäller kvinnor. Dock finns det en liten grupp som fortfarande har migrän på äldre dar och så har vi männenFlört

Länk

/Maria

Senga
2012-02-07 18:59
0

De som har tur, har den hormoniella migränen.

Jag har inget hopp om att få slippa migränen. Min pappa opererade hjärtat för ett par år sedan. Sen har han varit nära på helt migränfri, från att ha varit så dålig som jag är. Så jag får väl se fram emot en bypass-op. Tyst

JohannaEkroth
2012-02-07 19:19
0

Man kan få migrän av för dålig luft/syresättning.

Senga
2012-02-07 19:22
0

Du tänker att han hade dålig syresättning pga hjärtat? Tja, det är en tanke… Eller så är det de starka hjärtmedicinerna som fungerar som migränförebyggande. Vi vågar inte be honom sluta med medicinen så vi får se. Haha!

JohannaEkroth
2012-02-07 20:00
0

Jo, syrebristen tänkte jag på.

Betablockerare används ju f.ö. som migränförebyggande medicin.

Senga
2012-02-07 22:31
0

Pappa har ätit betablockerare som migränförebyggare i en massa år. Tyvärr verkade den inte hjälpa. Sen fick jag samma medicin, som inte hjälpte på mig heller. Så jag slutade ta den. Då slutade även han. Gjorde ingen som helst skillnad på migränen. Han hade bara slentrianätit i alla år. Men sen fick han en infarkt och då blev det en annan Betablockerare som antingen hjälper eller så var det operationen som gjorde skillnad.

Ninisen90
2012-02-08 12:40
0

Min migrän börjar runt ena ögat, ofta sitter det bara på ena sidan av huvudet, ibland får jag ont i hela högra/vänstra sidan och de kan till och med göra ont i ena sidan av näsan !

Jag mår illa, och får kräkningar, jag blir jätte känslig mot lukter och ljus !

Om jag känner att ett anfall är på väg, tar jag min recept belagda medecin, kommer ej i håg va den heter, fick den på sjukhuset då ja fick så ont en gång så jag knappt kunde andas.

Alvedon, ipren, panodil och "vanliga" läkemedel hjälper aldrig för mig.

När jag tagit medicinen, somnar jag inom 10min, och vaknar upp igen några timmar senare helt smärtfri ! (underbar känsla) dock är jag väldigt svag och skakig efter jag vaknat pga medicinen, så köra bil och sådant får man ej göra.

JoannaLi
2012-02-19 23:21
0

Jag har haft bara några få migränanfall, men lika illa för det… :/

Första gången jag fick ett migränanfall (jag kollade upp det hemma när det gått över) så var vi på en sorts prova-på-dag för alla kommunens årskurs 6, så vi var en rejäl drös med ungdomar.

Jag gick hela dagen, trallade bara på, trött, men det är jag alltid, och sen så smög det sig på, men så fort jag stannade av så smällde den upp mitt i 'ansiktet på mig' som en rejäl käftsmäll.

Som tur var så var vi på 'arenan' alltså hockeyarenan, så jag gömde mig längst uppe på läktaren eftersom att det var släckt där inne, och allt som hördes var maskinen som spolar isen.

Där höll jag till i någon timme, höll inte koll på tiden, och sedan gick jag ytterst spak till en lärare, ute i entrén där till synes hela årskurs 6 samlats, och bad att få gå hem.

Jag var den första, för ett par minuter senare så strömmade ungdomar förbi i högljudda strömmar.

Så, jag gick hem, längs med E4:an (det finns en annan väg, men den här vägen gick fortare), i spöregnet, med skrikande ungdomar.

Och som någon nämnt tidigare, varenda ljud var som ett par cymbaler vid mitt öra, fast jag beskrev det som att varje vattendroppe var en våldsam explosion som troligtvis tagit död på hela jordens befolkning, för så kändes det.

Kom hem, dyngsur, fick en utskällning för att jag var hemma 'för tidigt' och gick sedan och lade mig, mörkläggningsgardiner och persienner med öronproppar, och fick sedan skäll för att jag inte hörde när hon ropade att det var mat.

Det var en totalt lyckad dag.

Senga
2012-02-20 09:43
0

Vet mamma om att du har migrän nu, JoannaLi, så hon förstår att inte skälla på dig när du stänger in dig i mörker och tystnad? Har du träffat någon läkare? Det kan vara bra att få träffa någon som vet vad du går igenom och som kan hjälpa dig hur du ska parera anfallen när de kommer. Och som kanske kan hjälpa dig med någon bra anfallsmedicin. Sjuksyster kan nu också vara en bra person att prata med, så du får möjlighet att gå undan om du får anfall när du är i skolan.

JoannaLi
2012-02-20 18:13
0

Nej, det är min bonusmamma och pappa som jag bor hos på veckorna (då jag har max 50 meter till skolan därifrån), och jag har pratat med mamma (som är distriktssköterska), men jag vet inte…

Just nu fokuserar jag på att få bort mina förbaskade halsmandlar för det gör så himla ont. (Ändå har jag fått vänta i snart 4 månader, och inte ens på operation, utan apå att få disskutera om jag ska ta bort dem eller inte :/ )

Senga
2012-02-20 20:59
0

Ok. Fast det känns ju viktigt att pappa och bonusmamma vet hur du mår också. Både huvudet och halsen. Hoppas du får hjälp snart!

[Lillfjanten]
2012-02-23 05:40
0

nu är det två månader sen jag hade migrän sist, helt otroligt! de senaste fem veckorna har jag ju lagt om kosten (och gått ner 4 kg,) men om detta kan beröra huvudvärken, det vet jag faktiskt inte.

Senga
2012-02-23 14:46
0

Det är ju underbart om det är vad som har gjort skillnad för dig! Hur har du lagt om kosten? Bort med Kolhydrater?

[Lillfjanten]
2012-02-23 15:20
0

Jag äter kolhydrater, men inte lika mycket som förut, samt modifast/allevo 1-2 ggr om dagen. Fettsnålare mat. Ingen motion tyvärr.. Men jag är nöjd ändå ;)