Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettallmänt-ont-i-huvudet
Läst 12781 ggr
[Lillfjanten]
26

knepig huvudvärk

är smått förkyld och blir då liksom täppt från näsan och uppåt, och får nästan ont på hjässan. känns lite knepigt Obestämd jag blir så öm i hårbotten. någon som känner igen detta?

[Mairah]
1

Jotack, öm i hårbotten brukar jag också bli vid förkylning. Har alltid undrat varför man blir det.. Obestämd Lite läskigt.

[Lillfjanten]
0

kanske nerverna som spökar? skönt att höra att det är fler som känner så, missförstå mig rätt Flört

[Mairah]
0

Ja du, man kan undra som sagt. Flört

Det svider och gör riktig ont i hårbottnen. Att dra borsten genom håret är en plåga vid desssa tillfällen Foten i munnen Sedan går det över när förkylningen släpper.

[Lillfjanten]
0

#3  vi får vara glada för att det går över i alla fall Flört

[Lillfjanten]
0

det kan ju också vara pms-huvudvärk, men det visar sig isåfall inom ett par dagar Flört

JohannaEkroth
1

Det låter som det skulle kunna vara något med bihålorna.

Man har bland annat bihålor som sitter ovanför ögonen/ögonbrynen.

Här är en bild på bihålorna hur de sitter, åde framåfrån och från sidan: http://media.multisportbloggen.se/2011/06/bihle_11227359.jpg

Det här står om bihålorna: http://www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m4_14.htm

Lätt huvudvärk som hjälps av paracetamol (Alvedon/Panodil etc) får jag också vid förkylning och man kännner sig allmänt svullen i bihålorna upp till hjässan.

Ett ångbad med ansiktet över en bajla kokhett vatten och en handduk som täcker ångorna från vattnet från att rymma är bra, Ha i några uppfriskande droppar, eller kan köra med tepåsar går också bra. Pepparmynta är trevligt och fräscht eller eukalyptus.

Nässpray är nästan A och O vid en seg förkylning. Just Otrivin Comp är bra då den även lugnar rinnsnuva samt tar bort svullnaden i slemhinnorna och därmed känner man sig inte lika täppt.

Man kan sjölja igenom bihålorna själv. Finns lösningar på apoteket att använda.

När jag var liten kunde jag plåga mig genom att dra upp vatten i näsan som jag hade i min kupade hand och det gjorde alltid så jag nös ut en massa tjockt äckelsnor. Inte att rekomendera, iofs, nysningen var befriande, men det är inte skönt att dra upp vatten i näsan. Och koksaltlösning ska nog helst nvändas i så fall, inte vanligt kranvatten.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Lillfjanten]
0

nej, jag är inte täppt så, så att jag behöver nässpray. använder för övrigt rhinocort turbuhaler varje dag och den hjälper bra annars. jag är liksom täppt vid näsroten, mellan ögonen känns det som.

ångbad skulle jag inte kunna tänka mig, då kan jag inte andas, jag har astma. nässpray använder jag väldigt sällan, då jag inte blir täppt just i näsan, då är det rinexin som hjälper bättre när jag är förkyld. har liksom lite bakvända förkylningar Flört

JohannaEkroth
2

Kan du ha polyper som sitter så det känns som det är trångt. De kan man operera bort?

Snarkar du?

Min systerdotter fick en handboll rakt på näsan när hon var yngre. Den tryckte till benet så det blev smalt, så hon opererade sig för att det skapade problem för henne.

Jag vet vad du menar med ångbad och astma, men du behöver inte ha så varmt vatten, utan gå till hälsokosten och titta om det finns några aromadroppar som är bra för at vidga näsgångarna i så fall.

edan är det den torra luften som är dålig för oss, vi får ofta besvär på vintern då det är ofta torr luft.

Jag har aldrig mått så bra som när jag hade mitt 160 liters akvarium i vardagsrummet, skulle nog ha haft ett även i sovrummet, för luftfuktigheten ökades markant.

Luftfuktare kanske skulle vara något man skulle införskaffa. Flört

[Lillfjanten]
1

#8  nä inte det heller.. jag har gjort en magnetröntgen för en tio år sen, och det visade bara en förträngning på ena näsväggen. har haft bihåleproblem i många år, det är värst på vintern, samt när det är blåsigt ute. sen har jag problem med dofter också, så jag har i stort sett doftfritt hemma. menthol och liknande går bara inte heller Flört

JohannaEkroth
0

Och denna förträngning i näsväggen, det är inte det som känns?

[Lillfjanten]
0

jag är mest täppt på den sidan, men det är inget som åtgärdas.

JohannaEkroth
0

Du kanske skulle söka för det. Säga att du behöver åtgärda det.

[Lillfjanten]
0

jag har haft såhär i många år, just bihåleproblem alltså, men det är mycket bättre nu än det har varit. jag är väldigt känslig för torr luft också, och jobbade på kontor förr, och då hade jag mycket problem. nuförtiden får jag bara huvudvärk isamband med pms och förkylningar. jag vill inte opereras om jag inte har stora problem, och det  har jag inte, som tur är. Glad

[Lillfjanten]
0

det märks att det varit temperaturförändringar ute, det blev genast varmare inomhus och jag vaknade och var helt täppt på vänster sida, var t.o.m. kletig i ögat, så blir det ofta när det är för varmt på rummet, jag ligger ju även på vänster sida, så det tar någon timme innan ordningen är återställd.

Björnidet
0

Håller med Höstlegenden, jag tror också du har problem med bihålorna och dessutom kanse du har tätt i tårkanalen. Min mor hade det och hon blev mycket öm på hjässan då, att kamma var en pers.

[Lillfjanten]
0

visst har jag problem med bihålorna! men inte så att ingrepp behöver göras. idag är jag lite svullen på vänster sida under ögat, jag tror också att det är en muskel som svullnar (?), har stor synnedsättning på det ögat, och det får jobba mycket när jag sitter vid datorn för länge. ska till ögonkliniken snart för koll. för många år sedan så genomgick jag en horntransplantation på det ögat, kanske det blir aktuellt igen..?

[Lillfjanten]
0

har dessutom märkt att muskelavslappnande medicin hjälper, så jag klarar mig bra, det är bara irriterande emellanåt. Flört

[Lillfjanten]
0

nåja, nu har jag konstaterat att det var pms-huvudvärk Cool för övrigt så är jag lite täppt på kinderna av förkylning. alltid ska det vara något.

JohannaEkroth
0

Ja, är det inte mens, så är det huvudvärk, eller allergi, eller magproblem eller nånting annat. Obestämd

[Mairah]
0

Ja, alltid är det nåt man dras med Foten i munnen

[Lillfjanten]
0

det är konstigt, jag får så gott som varje månad denna pms-huvudvärk, den sitter mitt i pannan och över näsroten och trycker. det är inte lätt att vara fruntimmer! Flört