Huvudvärk iFokus

Huvudvärk

Etikettövrigt-huvudvärk
Läst 5008 ggr
[Hamster 4 ever]
0

12 åring behöver hjälp!

Jag är en flicka på 12 år som har ett problem. Jag jag huvudvärk ca 6 dagar i veckan. Den gör ont i pannregionen och tinningarna. Huvudvärken följs ibland av ett illamående och inga värktabletter Hjälper på huvudvärken. Vi har kollat både syn och mitt bett(jag har anlag för att gnissla tänder) för att ta reda på om det Är problemet men allt är bra där. Vad kan vara problemet och vad kan vi göra åt det?

Frida B
0

spänningshuvudvärk?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Stephanie
0

Jag brukar få ont i huvudet om jag gnisslar tänder/biter ihop (kan göra det när jag är stressad). Lättar huvudvärken om du koncentrerar dig på att slappna av i käkarna?

Oavsett så tycker jag att ni borde fortsätta kolla upp det hos läkare tills ni har funnit orsaken.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Hamster 4 ever]
0

1# hur känner man igen spännings huvudverk. 2# men han sa att jag inte gnisslar tänder

Stephanie
0

Men du kanske spänner käkarna ändå? Glad Jag har aldrig fått höra att jag gör nåt sånt av nån tandläkare, men jag märker att jag spänner mig och då får jag huvudvärk till slut.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Senga
1

Oftast kan man märka att det är spänningshuvudvärk om den avtar när man rör på sig. Prova att ta en promenad eller jobba lite med axlarna. Du kan även testa att stretcha nackmusklerna.

Man kan vara ljud eller ljuskänslig även vid spänningshuvudvärk. Men det är inte så vanligt att man är känslig för båda samtidigt.

Bultar det mer när du rör dig kan det handla om migrän. Tyvärr.

Jag tycker definitivt att du ska be dina föräldrar om hjälp att kontakta läkaren igen. Du ska inte gå med huvudvärk så ofta utan att få hjälp. Det är viktigt att du får hjälp att bryta mönstret. Läkaren borde kunna fixa så du får träffa en bra sjukgymnast med specialitet på huvudvärk.

En till tanke som slog mig. Har du kontrollerat synen? INte bara en snabb koll hos optiker, utan en ordentlig koll hos ortoptist. De kan se om du har skelning som orsakar huvudvärken.

Och så är det bra om du antecknar när du har huvudvärken. Vilka klockslag. Börjar det på eftermiddagarna? Eller före lunchen?  Osv osv.

Ta hand om dig nu! Du är värd att slippa huvudvärk! Och har rätt att få hjälp!

[Hamster 4 ever]
1

Jag ska föra dagbok under 1 veckas tid och så lägger jag ut den här så ska vi se vad vi kommer fram till!

Senga
0

Vad bra! Du kan ju försöka notera vilka tider du sover också. OCh tränar. Lycka till och styrkekram!

[Hamster 4 ever]
0

Jag har fört dagbok vissa dagar men glömmer ofta så det ser ut få här:      Vage dag släcker jag lampan vid 21.30                                                  avtog under natten= försvan när jag sommnade

19/4- vaknade 6.30, mornlnande från ca. 11.30 avtog runt 13.00

21/4- vaknade 8.30 huvudvärk från 16.00 avtog under natten

1/5- vaknade 6.30 morlnande från 18.00 avtog under natten

3/5 vaknade 8.00 vaknade med morlnande avtog under natten

4/5 vaknade 9.00 -//-

Så ser det ut är som sagt lite glömsk glömmde det här komm ihog vissa dagar, andra inte.

JohannaEkroth
0

Hur har du ätit och druckit de dagarna du har huvudvärk? Kan det vara för lite?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

CelsiusT
1

Jag får spänningshuvudvärk lite titt som tätt. Mest är det när det är mycket på jobbet. I samband med huvudvärken kan jag bli illamående och blir lätt spänd i nacke/axlar/rygg. Värken sitte ri pannregionen och tinningarna och jag ömmar i bakre delen av skallen (där musklerna från nacken fäster in, där skallbenet börjar). Jag hade sådan spänningshuvudvärk förra veckan och det brukar hänga med in på helgen. Vill bara gå och lägga mig och sova men vet att det bästa botemedlet är att gå ut, slappna av och ha kul så jag och sambon gjorde slag i saken och åkte till liseberg som planerat, tänka sig att det var faktiskt det bästa botemedlet jag stött på! Fruktansvärt i början, första åkturerna gjorde mig illamående och jag såg stjärnor men efter några åk så släppte huvudvärken och alla spänningar i kroppen. När jag kom hem så mådde jag prima! Pigg och glad och avslappnad. Undrar om man kan få åkpasset på recept =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Senga
0

Kan det vara så att du "glömmer" att andas under dagen? Det är vanligt att man både drar upp axlar, spänner käkar och bara ytandas när man koncentrerar sig på skolan eller arbetet.

Jag tycker fortfarande att du ska be om hjälp och försöka få träffa en sjukgymnast. Du ska inte gå och ha huvudvärk så ofta, så ung. JAg är rädd att du får ett dåligt rörelsemönster av smärtan och så blir det svårare att komma till rätta med huvudvärken.